DK>
Er der mindre slowdown/framerate probelmer i PAL spil siden de går langsommere til at starte med?
Hvis de ikke er optimerede til PAL, så: ja (uanset hvor paradoksalt, det måtte lyde ;))
Maskinen regner ikke i fps. Den regner i, hvor lang tid det tager at tegne det enkelte billede. Da der er vertikal blank synkronisering på (normalt...) så billederne passer med fjernsynets opløsning, så regner man i blanks.
Når man kører i PAL/50Hz, så varer en blank 1/50 sekund. I NTSC/60Hz varer den 1/60 sekund.
Hvis alle billeder tegnes på én blank, så har du et perfekt kørende flydende spil, som altså kører 50 eller 60 fps afhængig af ovennævnte. Hvis hvert billede tegnes på to blanks, så kører spillet 25 eller 30 fps. Hver gang et billede tager længere tid at lave, opstår det som slowdown/framedrops.
Hvis et spil ikke er PAL-optimeret, så skal er altså laves det samme på 1/50 sekund, som der skal på 1/60 sekund i originaludgaven. Det vil altså sige at der er lidt længere tid til at få tegnet billedet. Dermed er der større chance for at nå ned på 1 blank. Altså mindre slowdown.
Hvis spillet er PAL-optimeret afhænger det at optimering, hvad der så sker. Men normalt burde tendensen være den samme.
Det andet du spørger om kan man ikke sige noget konkret og generelt om. Hvis hvert billede fx tager 1/55 sekund at lave, så vil det kører 50 fps i PAL, men kun 30 fps i NTSC. Men det er jo et tænkt eksempel. |