X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

DVD ekstramateriale

Svar
millenniummillenniumSkrevet 06/10-03 20:20, rettet 06/10-03 20:23 
Det er vidst ikke nogen hemmelighed at der forlængst er gået lidt inflation i DVD'er med ekstramateriale. - Men helt ærligt... Hvor mange DVD film kommer egentlig med materiale der giver filmen en ekstra dimension og udnytter mediet ordenligt. Og hvor mange fylder bare en ekstra DVD op med lort og crap, bare for at man kan sælge den som en 'Special Collector's Dobble DVD Edition'. - Dem er der efterhånden nogle stykker af.

Jeg syntes meget ofte baggrundmaterialet på filmene er interviews med instruktører, skuespillere og producenter der sidder og roser hinanden til skyerne. Fedt! Man HAR købt filmen. Ingen grund til at gøre mere reklame for den.

Eller også er der fuldstændig ubetydelige fraklip og fejl-klip. (Særligt slemt kan jeg nævne 'Anja og Viktor' samt 'Midsommer', hvor fejlklip ikke engang er tæt på at være sjove).

Harry Potter DVD'en blev solgt herhjemme til 300,- i starten, og sikkert meget pga den ekstra DVD, men ak - Hold kæft en gang lort der ligger på den. Intetsigende, indholdsløs og ganske ubrugeligt. Langt fra 100,- værd.

'From Hell' blev også solgt som 'Dobbel-DVD collection', men ekstra-materialet lignede noget en underbetalt amatør havde skruet sammen.

Og Disney: Hold for h... op med at ligge reklamer ind før filmen!

Nogle DVD'er har dog fattet ideén og brugt mediet til virkelig at give filmen ekstra dimensioner. Et lydspor med instruktørenes kommentarer er ofte meget betydningsfuldt, men det kræver selvfølgelig at instruktøren har noget fornuftigt at sige. (Tim Burton's kommentarer på 'Sleep Hollow' kunne man godt undvære).
David Fincher er suveræn til at udnyttet DVD-mediet. Særligt 'Seven' og 'Fight Club' har meget relevant. Og når man nævner de gode eksempler må man selvfølgelig også sige 'Lord of the Rings - Special Edition'.
Udefrastående filmkritikere er også en god ting at ligge på lydsporet. På Basic Instinct ligger der kommentarer af en feministisk filmkritiker. - Man kan sige hvad man vil om feminismen, men det giver filmen en god kritisk og interessant vinkling, fremfor det sædvanlige selv-reklame. Mere af dén slags, tak!
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 06/10-03 21:20 
Jeg vil bare tilføje at det ikke er fair at slagte film eller filmselskab for de ekstra skivers indhold, der ikke giver meget til filmen i forhold til ekstra prisen. Fakta er at det er en kunstig høj pris, der kun sættes på i Danmark. Hvis man tager Harry Potter, X-Men, Atlantis og de andre traditionelle to disc-udgivelser, så koster de oprindeligt (dvs. i USA) normalpris. Med andre ord er det altså normalt billigere at købe den amerikanske to disc-udgave, end den skrabede danske en disc-udgave. Tyndt.

Ellers er jeg enig i, at kommentarspor er en guldgrube og at Fight Club og LOTR: SE er tæt på definition på, hvordan det skal gøres. Perfekt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AmbyAmbySkrevet 06/10-03 21:33 
Så må jeg sidde her og krumme tæer over at jeg endnu ikke ejer Fight Club i S.E udgave.

Generelt set prøver jeg altid at få fat i de bedste versioner af film, og jeg hader når jeg må tvinge mig selv til at købe en billigere udgave. Seneste set med filmen "Fear And Loathing In Las Vegas". Jeg havde valget mellem 150 kroners "normaludgaven" og den lækre 250 kroners udgave. Her slog den smule realitetssans jeg havde til, og jeg købte den til 150 kroner. Kunne simpelthen ikke få mig selv til at betale 250 kroner for en film jeg ikke har set.

Det mystiske er at selvom jeg vil have de udgivelser med mest fyld på, er det sjældent man får det set. Især kommentarsporet er et ømt punkt. Når jeg beslutter mig for at se en film, er det fordi jeg vil se den. Ikke for at høre hvad folk har at sige om den. Om en hver normalt mennesker sætter ikke den samme DVD på igen dagen efter for at høre hvad Peter Jackson eller David Fincher har at sige.

Jeg gør dog en undtagelse med alle Kevin Smith's film. De er gennemsete, og kan absolut anbefales.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
RJKRJKSkrevet 06/10-03 21:48 
Jeg har set/hørt kommentarsporet på Fight Club tre gange... Og jeg er ellers ikke gal med at se det samme mange gange, men Norton/Pitt er ret sjove at høre på.

Eftersom jeg har anmeldt mange DVD-film gennem tiden, har jeg også hørt mange kommentarspor igennem. Når vi snakker b-film er kommentarerne faktisk ofte væsentligt mere underholdende end selve filmen. Men nu er jeg også en sucker for den slags low budget-kreativtet, som fx Robert Rodriguez giver udtryk for på El Mariachi.

Værste kommentarspor ever må være Grev Axel (som jeg blev "tvunget" til at gense i fjernsynet igår - stakkels mig). Søren Fauli bruger næsten al tiden på at svine sig selv og filmen til. Utroligt at ingen stoppede manden.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 06/10-03 22:07 
Jeg har også svært ved at tage mig sammen til at sætte kommentarspor på, men jeg må nok hellere få det gjort engang alligevel...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
The BruceThe BruceSkrevet 06/10-03 22:34, rettet 06/10-03 22:52 
Jeg e-l-s-k-e-r at lytte til kommentar spor. Næsten uanset hvor elendig filmen er, så er det en fryd at høre alle de små irrelevante pis-facts, der bliver slynget ud på sådan et lydspor!
Jeg så f.eks. Vampires (med James Woods i hovedrollen) 2 gange lige i træk (2. gang med kommentarer) bare for at høre hvad de selv havde at sige om deres mak-værk af en B-film (...og ja- kommentar-sporet ER mere interessant end selve filmen!).

Det er bare så satans hyggeligt at læne sig tilbage i en vamset lænestol med en røvfuld chips samt tilhørende dip og blive tvangsfodret med alt lige fra bh-mål og skuespillernes favorit-eksem til antallet af runners med nedgroede negle, "mono-bryn" og mellemnavnet Tordür, der har arbejdet på en Von Trier-film!

Priceless......!

Fight Club er på min top-3 over bedste film nogensinde, men nu i nævner det morsomme kommentar spor, så kommer jeg i tanke om (der gispes...): "Jeg har aldrig hørt det!!!"

Jeg har set alt andet ekstra materiale på DVD'en men ikke lige dét!
...så ved jeg pludselig hvad resten af aftenen skal gå med!

Gentlemen- I bid you farewell!!
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
RJKRJKSkrevet 06/10-03 22:45, rettet 06/10-03 22:46 
(Nu når dRxL ikke er her til at sige det, så må jeg jo)

Der er et sted i Fight Club, hvor de to hovedpersoner kommer gående og skiftevis smadrer en bil med baseballbat. For enden kommer de til den nye WV bobbel, som de begge smadrer.

På kommentarsporet kommer Norton så med en lang forklaring om, at det var ham og Pitt der havde udvalgt de onde bilfirmaer, hvis biler skulle smadres, og om hvor meget de hadede netop WV bobbel. En lang forklaring om hvordan det var de gamle frie 60'er-drømme, som nu var blevet til et pengegrisk forsøg på at genindpakke disse og gensælge dem rent kapitalistisk til dagens unge (noget i den dur, det er længe siden, så bær over med mig).

Herefter kommer der en lille pause, hvorefter Pitt siger: "Now I think they're kinda cool!"

;)

Generelt kommer Norton med alle de dybe ting, Fincher fortæller om filmen og Pitt afslører, at han ikke altid lige fatter hvad der foregår (men ellers er meget sej og har haft stor indflydelse på mange af de gode ting i filmen).
The BruceThe BruceSkrevet 06/10-03 22:58 
"Now I think they're kinda cool!"

Pure genius...!

Det MÅ jeg sgu' høre!

P.s. RJK- scenen hvor Norton forestiller sig, at de to fly kolliderer, lyder det ikke "superlativt orgasmo" i din fars hjemmebiograf!
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
RJKRJKSkrevet 06/10-03 23:03 
The Bruce >
P.s. RJK- scenen hvor Norton forestiller sig, at de to fly kolliderer, lyder det ikke "superlativt orgasmo" i din fars hjemmebiograf!

Jo. Ekstremt :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig