RJK | Skrevet 11/09-03 01:52, rettet 11/09-03 02:27 | Videnstest #3 er afsluttet - denne gang med 129 deltagere. Her er resultaterne og komplet gennemgang af spørgsmålene.
Korrekte svar er markeret med *stjerner*. Der tages fuldt forbehold for alle former for fjel ;)
Læs og bliv klogere - det er en lang omgang...
Moderne spil
Topscorere:
1. Darklynoon 91%
2. Sephiroth 84%
3. King Chaos 76%
4. 3of19 75%
5. Omen 75%
Svar:
1. Hvad hedder Lars Crofts makker i Tomb Raider: Angel Of Darkness?
Det skulle have været testens letteste spørgsmål, men åbenbart har folk ikke brugt så meget tid sammen med Lara denne gang. Kun 32% svarede rigtigt: *Kurtis Trent*. De øvrige muligheder er figurer fra Tomb Raider-filmene. Hele 44% mente at Alex West var det rigtige svar.
2. I hvilken mytologi foregår Rygar?
Som sin legendariske forgænger foregår også det nye Rygar i *græsk* mytologi. 44% svarede korrekt, mens 17% valgt Romersk, som pga. beslægtningen hermed også gav point.
3. Fra hvilken ø starter Links rejse i The Wind Waker?
Som navnet antyder starter spillet på *Outset* Island, som 50% vidste. 17% valgte Hyrule, hvor Zelda-spillene normalt foregår, og som på sin vis også er korrekt.
4. I fortsættelsen til Jak and Daxter, Jak II, har Jak fået en ny evne - hvad kan han?
Jak kan *Morphe til Oni-Jak*, hvilket en tredjedel vidste. De fleste foreslog, at Jak kunne kaste med stakkels Daxter.
5. Hvor bliver det nye Sonic-spil, Sonic Heroes, udviklet?
Spillet udvikles, overraskende, i *USA*, som 31% svarede. Langt hovedparten troede dog på Japan, hvor de fleste gamle Sonic-spil da også er lavet og dermed også gav point.
6. Hvilken klassisk shooter-serie har/får ikke en opdatering til PS2?
Det rigtige svar er *Thunderforce*, hvilket 37% vidste. Næstflest svar fik R-Type og Contra, som ellers i Final og Shattered Soldier har fået meget omtale.
7. Vannesa er hovedpersonen i P.N.03 - hvad er hendes efternavn?
40% svarede korrekt *Schneider*. Vanessa Lewis gav et enkelt point som den eneste anden spilfigur (fra Virtua Fighter 4). Den legendariske skuespiller Vanesse Redgrave troede 23% hørte hjemme i P.N.03, mens kun få troede på sangerinderne Vanessa Carlton og Vanessa Williams.
8. Hvilke af disse beach-volleyball-spil er ikke udkommet inden for det sidste års tid?
Åbenbart er det kun 26% der kender det gamle *Beach Volley* fra 80'erne, der i mange år var det bedste inden for genren. 37% troede på Klonoa Beach Volley, som da også er det ældste af de øvrige.
9. Hvem ejer den eneste butik i byen i Animal Crossing?
Hvad der skulle vise sig at være det letteste spørgsmål i testen. 69% vidste at svaret er *Tom Nook*.
10. Hvor mange forskellige Silent Hill-spil er der i alt udgivet?
Et lille trick-spørgsmål, som 63% hoppede i. Ganske vist er der kun tre traditionelle Silent Hill-spil, men der findes en fjerde titel i form af Silent Hill: Play Novel til Game Boy. 28% svarede korrekt *4*. De 63% kan dog glæde sig over at have fået point for den delvist korrekte besvarelse alligevel.
11. Goh er en af to nye figurer i Virtua Fighter 4: Evolution - hvem er den anden?
47% svarede korrekt *Brad*. Næsten en tredjedel gættede på Akira eller Lau, som vel ellers må betegnes som de mest klassiske mandlige Virtua Fighter-figurer.
12. Hvornår foregår Knights Of The Republic i forhold til Imperiet?
Mere end 80% vidste at spillet foregår før Imperiet og fik point, men kun en tredjedel svarede helt korrekt: *4.000 år før*.
13. Hvad kaldes skurken i House Of The Dead-spillene?
House Of The Dead-serien er åbenbart ikke det store hit, da svarene fordelte sig jævnt forkert uderover at næsten halvdelen mente at svaret var Q. Korrekt er *G*, som er et "kælenavn" for Goldman, som det nævnes i flere af de kitschede mellemsekvenser.
14. Hvad hedder det næste spil i Ridge Racer serien?
56% svarede korrekt *R: Racing Evoltion*. Kun én svarede Rage Racer (=Ridge Racer 3), mens 2'eren åbenbart ikke er så kendt; 40% gættede på Ridge Racer Revolution.
15. Jesper Kyd har lavet musikken til Freedom Fighters - fra hvilken demogruppe blev han kendt sammen med Mikael Balle?
Igen et spørgsmål hvor svarene fordelte sig lige. *The Silents*, det rigtige svar, var ellers kendt samarbejdende med Kyd/Balle Productions og lavede fx demoen Global Trash, som ofte blev spillet på MTV. Jesper Kyd har dog været indvolveret i flere af de andre, bl.a. Crionics, der deraf også gav point.
Retrospil
Topscorere:
1. JAA 80%
2. Gatman 72%
3. Omen 69%
4. Goodtimes 68%
5. 3of19 67%
-- Naiera 67%
-- Squaek 67%
Svar:
1. I hvilket klassisk platformspil hedder helten Tiki The Kiwi
52% vidste - som man næsten også kunne udlede af racen - at det er *The Newzeland Story*. 23% troede på en anden klassisk platformer, Rainbow Islands.
2. Hvad hedder spøgelserne i Pac-Man?
19% sagde *Akabei, Pinky, Aosuke og Guzuta* - 57% *Blinky, Pinky, Inky og Clyde*. Begge er korrekte svar, taget fra henholdsvis den japanske og amerikanske udgave af Pac-Man. Huey, Louie og Dewey - Rip, Rap og Rup - fik såmænd også en del besvarelser...
3. Hvilken platform startede Metal Gear-serien på?
NES-spillene er måske mere kendte - 43% troede i hverfald her på - men som en anden klassisk Konami-serie, Castlevania, så startede Metal Gear også på *MSX*. Det vidste 30%. Dem der åbenbart har spillet Amiga-version af Metal Gear, må da gerne lige sende os lidt mere info om denne...
4. Hvem spiller ikke hovedrollen i et RPG fra Square?
Final Fantasy IX er et overset spil. Det må man konkludere af, at 25% troede på Zidane. 32% svarede korrekt *Laguna*, som spiller en birolle i Final Fantasy VIII.
5. Hvilket betragtes som det første videospil nogensinde?
Så blev det rigtigt svært. 65% gættede på Ping og 17% på Spacewar. Begge gav point, men rigtigt svar er *William Higinbotham's Tennis For Two*, som kun 7% gættede på.
6. Hvilket musikudtryk har ikke lagt titel til et Castlevania-spil?
Et lille snydespørgsmål i og med at Koncert, som flertallet gættede på, stammer fra den japanske titel af Harmony Of Dissonance - Concerto Of The Midnight Sun. 25% svarede korrekt *Melodi*.
7. Hvilket spil har en operasyngende dynge lort?
Hvad kunne det være andet end *Conker's Bad Fur Day*? Det vidste 68%.
8. Hvilken film er Zelda-spillene efter sigende inspireret af?
40% har set Ridley Scotts *Legend*, som har åbenlyse ligheder med Link og Zelda-universet. Mange troede på Willow, selvom den film først kom flere år efter de første Zelda-spil. Ingen gættede på Aliens...
9. Hvilket arcadespil var først med rigtige farver?
37% mente Space Invaders, men faktisk brugte det farvet glas til at opnå sin farveeffekt. Korrekt svar var *Galaxian*, som 19% vidste.
10. I hvilket Konami-arcadespil er man en et fly, der flyver igennem tiden?
49% kendte godt klassikeren *Time Pilot*, mens 18% åbenbart aldrig har hørt om et meget, meget kendt lyspistolspil fra Namco kaldet Time Crisis...
11. Hvilken konsol er Infocoms adventures officielt blevet konverteret til?
Åbenbart et af testens sværeste spørgsmål. Både Dreamcast, PC-Engine og Master System fik rigtig mange gæt, men *Game Boy* er det rigtige svar. Sølle 7% fik maksimum point.
12. Hvilket arcadespil var det første til at bruge udfyldte polygoner "and no hidden surfaces"?
Og mere svært. 8% svarede korrekt Ataris *I, Robot* fra begyndelsen af 80'erne. Hele 48% troede på Segas Virtua Racing, som var eneste titel fra 90'erne.
13. Space Harrier indeholder på lydsiden en direkte reference til et andet Sega-spil - hvilket?
"Welcome To The *Fantasy Zone*" er et meget kendt citat fra Space Harrier, som 24% kendte. 58% troede på Out Run hvilket må betragtes som et skidt gæt, da det spil først kom år senere.
14. Hvad hed det første spil med samplet tale?
Flertallet troede på Impossible Mission, men det er *Stratovox*. 17% svarede rigtigt.
15.
Det store flertal fik point for besvarelsen Donkey Kong, men kun 7% fik maksimum point for det helt rigtige svar: *Space Panic*.
Konsoller
Topscorere:
1. JAA 95%
2. Naiera 93%
3. Assassin 92%
4. Le Roof 87%
5. 3of19 84%
-- dRxL 84%
Svar:
1. Hvilken er den bedstsælgende konsol, som ikke er produceret af Sony?
Det er almindeligt anerkendt, at *NES* var verdens suverænt bedstsælgende japanske konsol før PlayStation (håndholdte ikke medregnet). Det vidste 51%, mens 30% troede på Super Nintendo. En del var endda meget optimistisk på Xbox' vegne.
2. Hvilken af disse konsoller udkom først med en analog controller som standard?
*Nintendo 64* er svaret, som 60% vidste. Saturn og PlayStation havde også analoge controllere, men de var ikke standard.
3. Hvilken konsol, ikke udgivet af Nintendo, har Legend Of Zelda-spil?
En tredjedel gættede hver på henholdsvis 3DO og *CDI*. Selvom man ikke vidste det, burde det være muligt at regne ud, da aftalen kom som et kompromis efter det mislykkede samarbejde mellem Philips (CDI) og Nintendo om CD-udviddelsen til Super Nintendo. 3DO har så vidt vides aldrig haft noget med Nintendo at gøre.
4. En Multi-Mega er en kombination af en MegaDrive og hvilken konsol?
61% svarede korrekt *Mega CD*. Kombination med 32X, som 18% troede på, hed Neptune og var med i sidste videnstest - maskinen udkom aldrig.
5. Hvor ligger den hyppigste fejlkilde på en NES?
Alle der haft en NES - og det er åbenbart 68% - kender formentligt til den elendige *cartridge connector*, som næsten altid giver problemer.
6. Hvilken computer er en CD32 baseret på?
En CD32 er stortset en *Amiga 1200* i alternativ indpakning og med CD-drev, hvilket 54% vidste. Eftersom en Amiga 4000 stort set er det samme, gav den også point.
7. Dreamcast-logoet er blåt i Europa, men hvilken farve i Japan og USA?
44% svarede rigtigt *orange*, omend rød, som 32% svarede, er så tæt på, at den også gav point.
8. Hvad var det originale slogan for PlayStation?
*Do not underestimate the power of PlayStation* sagde reklamere i midten af 90'erne, som hele 69% fint huskede. Buy stick var en del af samme reklame, men ikke selve sloganet, så vidt undertegnede husker.
9. Hvilken slags spil forbinder man med 3DO- og CDI-konsollerne?
CD-mediet var nyt og hvad skulle man nu med al den plads? Filmsekvenser, filmsekvenser og filmsekvenser. 62% svarede korrekt *FMV-baserede spil*.
10. Dreamcast launchede i Europa med tolv spil - hvilke var ikke et af dem?
*Soul Calibur* bliver muligvis ofte betragtet som et launch spil, men det kom først nogle uger efter. Det vidste 41%, mens næsten ligeså mange troede på de andre fightere, PowerStone og Virtua Fighter 3tb.
11. Hvordan placerer konsollerne sig i peak pixel-fillrate-styrke (højest først)?
Måske det spørgsmål var flest svarede det samme forkert. Man skulle måske også tro at rækkefølgen heder Xbox, GameCube, PlayStation 2, men det rigtige er altså *PlayStation 2, Xbox, GameCube*. 13% gættede rigtigt.
12. Hvad kan IEE 1394-porten på en PlayStation 2 bruges til?
IEE 1394 er det samme som Firewire og i.Link. Porten bruges til *link*, som 51% svarede. 37% troede på USB - den sidder da også lige ved siden af...
13. Hvilken var den første konsol med udskiftelige spil?
Åbenbart snød det mere end det hjalp, at der var årstal på konsollerne. I hvert fald gættede langt hovedparten på de nyeste konsoller, mens kun 15% korrekte svarede *Magnavox Odyssey, 1972*.
14. Hvilken var den første konsol til at bruge 9-pin controller-stik?
Vi er igen ovre i gamle amerikanske konsoller. 28% svarede korrekte *Atari 2600*. 19% mente det var NES, selvom den overhovedet ikke har den slags stik.
15. Hvilken farve findes GameCube ikke i?
Igen et lille trickspørgsmål. Hvid og lyseblå/grønt (mint) er nemlig to sjældne farver, der kun findes i samudgivelse med henholdsvis Final Fantasy: Crystal Chronicle og Tales Of Eternia. 28% svarede rigtigt *rød*, mens vi stadig leder efter ham, der svarede lilla...
Firmaer
Topscorere:
1. fum 77%
2. Omen 77%
3. Naiera 75%
4. csw 74%
5. Le Roof 72%
-- Sumez 72%
Svar:
1. Hvilket firma har ikke lavet survival horror-spil?
En slem fejlvurdering af sværhedsgraden i dette spørgsmål, da kun 13% korrekt svarede *Namco*. Capcom har lavet Resident Evil, Konami Silent Hill, Tecmo Project Zero og Squaresoft Parasite Eve 2. 60% kendte åbenbart ikke sidstnævte, der da også gav point.
2. Hvem udviklede F-Zero GX til GameCube?
*Amusement Vision* står bag spillet - 47% vidste det. En del troede på Nintendo, der da også gav et par point.
3. Hvilket spil har Treasure ikke udviklet?
En lille injoke til sidste konsoltræf som deltagerne og billedkiggere let kunne have fanget. 26% svarede korrekte *Skyblazer*, som er lavet af Sony til SNES, som Treasure generelt ikke havde med at gøre. Ligeså mange troede på N64-spillet Mischief Makers.
4. Hvad hedder udviklerne af det kommende FPS til PlayStation 2, Killzone?
37% svarede rigtigt *Guerilla*, mens en del fik point for deres gamle navn, Lost Boys. 14% ved åbenbart ikke at Microsoft ejer Bungie og dermed næppe ville udvikle et FPS til en konkurrende konsol, som tilmed skulle konkurrere med deres eget Halo.
5. Hvilket firma gik ned på en konsol, med tilhørende hydraulisk stol?
En tredjedel huskede *Konix*, men ellers fordelte svarene sig jævnt forkert.
6. Hvad står CAPCOM for?
Hovedparten gættede på Ikke noget, men svaret var *Japan CAPsule COMputers*. 31% vidste det.
7. Hvad skiftede arcadeudvikleren bag Bomb Jack, Tehkan, navn til?
Lidt seriøs konsolhistorie blev det også til. 27% vidste at firmaet blev til *Tecmo*, mens hele 35% troede på Taito. De lavede ellers mange klassiske arcadespil, blandt andet Space Invaders, længe før Bomb Jack.
8. Hvilket firma lavede 3DO-konsoller udover Panasonic?
45% kender åbenbart ikke til CDI, som var Philips' konkurrent til 3DO. Rigtigt var 26% med *Goldstar*, selvom LG reelt er samme firma og dermed også gav point.
9. Hvilket firma var et af de mest indvolverede i PC-Engine, udover NEC?
Udover at producere en masse spil så var *Hudson* også indvolveret i det tekniske indhold i PC-Engine, som 39% vidste. Irem var dog også en af de store støtter til konsollen og gav dermed også point.
10. Hvilket udviklerhold findes ikke mere efter Segas omstrukturering?
Her gættede flertallet vist, omend kun få troede at Sonic Team var blevet lukket. *Overworks* er det rigtige svar, da firmaet er blevet til Wow Works. Smilebit er kraftigt omstruktureret og gav dermed også lidt point.
11. Commodore 64 er genudgivet af et firma, der deler navn med et kendt dansk firma af hvilken type?
Også her blev der gættet og kun 10% ramte *Slagteri*. Firmaet der ejer rettighederne til Commodore er hollandske Tulip.
12. Hvem forbinder man med Llamasoft?
50% kender syrede *Jeff Minter*, som har lavet et utal af lamaspil. Han arbejder i tiden sammen med Peter Molyneux om GameCube-spillet Unity. Andrew Braybrook er kendt for Uridium, som var med i sidste test.
13. Hvornår grundlagde David Rosen Sega (dengang Service Game Company)?
Sega var oprindeligt et firma der skulle "servicere" de udstationerede amerikanske soldater i Japan efter Anden Verdenskrig med "games". Deraf skulle man kunne gætte at *1954* er svaret - 35% svarede rigtigt.
14. Hvilket firma truede med at sagsøge Nintendo, fordi Donkey Kong mindede for meget om deres produkt?
Det var *Universal* og produktet var filmen King Kong. Det udviklede sig dog til en farce, da det viste sig at Universal selv havde hugget konceptet om den store abe fra andre og dengang påstod, at man ikke kunne have rettigheder til den slags. 47% kendte den morsomme historie.
15. Hvilket firma lavede den specielle fodstyrede controller, Joyboard?
Man skulle ikke tro det, men det var *Amiga*, før Commodore opkøbte konceptet til den revolutionerende spillekonsol, som istedet blev til en hjemmecomputer kaldet Amiga 1000. 16% svarede helt rigtigt, mens 50% også fik point for svarene Commodore og Hi-Toro.
Teknik
Topscorere:
1. Naiera 85%
2. dRxL 79%
3. Master Chief 77%
4. OuroborosSlayer 75%
5. D.B.M. 71%
Svar:
1. Hvilket firma stod bag lydchippen i Super Nintendo?
*Sony* havde også en finger med i spillet her. Svarene fordelte sig omtrent ligeligt, med flest på Yamaha, der da også er kendt som udvikler af lydchips.
2. Hvilken teknik kan bruges til at lave gennemsigtighed?
Anti-alasing simulerer højere opløsning og fjerne "jaggies", bump mapping simulerer dybde i teksturer, motion blur simulerer bevægelse mellem frames og *alpha-blending* bruges typisk til forskellige former for gennemsigtighed.
3. Hvilken CPU sidder i en Super Nintendo?
Igen fordelte svarende sig ligeligt. Korrekte er *65c816*, men 6510 gav også point. i386 er en Intel-processor fra gamle pc'ere og M68000 sidder i MegaDrive og Amiga 500.
4. Hvor meget kunne der være på en Nintendo 64DD-diskette?
*64Mb* og det gættede 44%.
5. Mode 7 i Super Nintendo gav mulighed for hvilke grafiske effekter?
44% svarede korrekt *Rotation og skalering af baggrund*, men 24% fik også point for ditto sprites.
6. Hvad er forskellen mellem et raster scan display og et vector scan display?
*Den ene scanner skærmen i linier, den anden "tegner efter numre"* - 37% vidste det.
7. Hvilket type RISC CPU har der siddet i alle PlayStation-konsoller indtil nu?
Det er *MIPS*, som 35% svarede. ARM sidder i Game Boy og PowerPC i Macintosh.
8. Hvad er det korrekte navn for anti-aliasing over tid (dvs. "anti-aliasing" mellem frames)?
Begreberne forvirrer åbenbart. 42% mente Full scene anti-alasing, men det er altså *Motion blur*. 27% svarede korrekt.
9. Hvad er de tre operatorer i Boolsk algebra (grundlaget for digital elektronik)?
Både *AND, OR og NOT* samt *NAND, NOR og XOR* er korrekt og dermed fik de fleste point. En lille fjerdedel gætter dog på 1 og 0, som der ikke er meget operator over...
10. Hvilken type anti-aliasing bruger Nintendo 64?
Overraskende pænt vidste 40% at der er tale om *Edge anti-aliasing*.
11. Hvad står SIMD for?
*Single Instruction Multiple Data* - måske det eneste svar der gav rigtig mening eller også ved folk det bare. 56% svarede korrekt.
12. Hvilken texture mapping-teknik blev opfundet i 1978 af James F. Blinn?
Svarfordeling afslører rent gætværk. 28% ramte rigtigt: *Bump mapping*.
13. Hvad står MIP-mapping for?
Og der bliver gættet igen. Denne gang er det kun 10% der rammer noget: *Multim Im Parvo-mapping*.
14. Hvilken type texture kompression understøttes i hardware på hhv. Dreamcast, GameCube og PlayStation 2?
*2 x 2 vector quantization, S3 Texture Compression og MPEG2 + CLUT* er svaret, men S3 Texture Compression, S3TC og CLUT er tæt på. Dermed fik de fleste point - bortset fra dem der gættede på GIF, JPEG og FXTC...
15. Hvad er de korrekte minimumsspecifikationer for en MSX 2-maskine?
Og endnu en svær én at slutte af med, hvor svarene fordelte sig jævnt. *Z80A 3.58Mhz, 128Kb VRAM, 128Kb RAM, 48Kb ROM* er korrekt, Z80A 16.8Mhz, 16Kb VRAM, 64Kb RAM, 64Kb ROM tæt på.
Samlet slutstilling:
(placering #2, #1 i parentes)
1. Naiera 73,2% (3, 5)
2. JAA 73,0% (1, -)
3. dRxL 72,0% (3, 1)
4. 3of19 70,8% (-, 3)
5. Omen 68,4% (-, 2)
6. csw 67,4% (-, -)
7. Born2Play 66,2% (7, 10)
-- Le Roof 66,2% (5, 10)
9. Sumez 66,0% (12, 8)
10. Assassin 65,4% (11, 13)
11. Sephiroth 60,8% (8, 11)
12. Per S 60,2% (12, 14)
13. fum 59,6% (23, 20)
-- King Chaos 59,6% (12, 14)
-- KTC 59,6% (27, -)
Gennemsnitsresultaterne fordelte sig som følger:
Moderne spil: 56% (57%, 72%)
Retrospil: 54% (54%, 55%)
Konsoller: 63% (56%, 62%)
Firmaer: 48% (45%, 62%)
Teknik: 52% (56%, 61%)
Total: 55% (54%, 62%)
Tak for denne gang. Håber I er med igen til Videnstest #4. | »This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
|
|
JAA | Skrevet 11/09-03 05:42 | PIS
:P |
|
Naiera | Skrevet 11/09-03 09:30 | Muahahaha! ;)
Revenge is mine! :p | THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!
|
|
fum | Skrevet 11/09-03 09:40 | Hey, jeg vandt firma konkurrencen. Det var fandens. | I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
|
|
msxtrd | Skrevet 11/09-03 10:21 | Og endnu en svær én at slutte af med, hvor svarene fordelte sig jævnt. *Z80A 3.58Mhz, 128Kb VRAM, 128Kb RAM, 48Kb ROM* er korrekt, Z80A 16.8Mhz, 16Kb VRAM, 64Kb RAM, 64Kb ROM tæt på.
Det korrekte er faktisk 64KB RAM!
Hovedparten af MSX2 maskiner kører jo med de forskrevne 64KB RAM af standarden.
Der findes dog f.eks. modeller fra Philps som har 128KB og fra Sony med 256KB. Disse maskiner gør så brug af standarden som beskriver hvordan RAM skal bestyres, og udvides på MSX maskiner, memory mapping.
Alle rene MSX2+ maskiner (1988) er produceret med 64KB RAM og 128KB VRAM samt alle på nær en har FM lyd kreds indbygget. Så altså hellere ikke her 128KB som standard.
Så kom der i 1990/92 udvidede maskiner som Turbo-R (i princippet baseret på MSX2+) med hhv. 256KB og 512KB RAM, 128KB VRAM og R800/Z80 CPU.
//BB
The Ultimate MSX FAQ |
|
dRxL | Skrevet 11/09-03 10:35, rettet 11/09-03 10:35 | Fuck og piss og shit. Jeg har lige lavet en _meget_ lang post hvor jeg går til alle de tåbelige og pinlige fejl der er i de "rigtige" spørgsmål, men så fik jeg "du har lavet en fejl i i brugen af QUOTE funktionen" og da jeg trykkede "back" havde jeg mistet hvad jeg havde skrevet.
RJK, du må forbedre det så man ikke mister det man har skrevet. Det er simpelthen for frustrerende.
Jeg skriver det igen, men kortere. | SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
|
|
dRxL | Skrevet 11/09-03 11:08, rettet 11/09-03 11:14 | RJK >
13. Hvad kaldes skurken i House Of The Dead-spillene?
House Of The Dead-serien er åbenbart ikke det store hit, da svarene fordelte sig jævnt forkert uderover at næsten halvdelen mente at svaret var Q. Korrekt er *G*, som er et "kælenavn" for Goldman, som det nævnes i flere af de kitschede mellemsekvenser.
G er 2 player figuren fra det første spil, og faktisk en af heltene. Goldman er Goldman. Skurken i HoTD1 hed så vidt jeg har forstået Curien.
Der er altså intet rigtig svar på spørgsmålet, da der ikke er nogen gennemgående skurk for serien.
Var det dette spørgsmål jeg ikke svarede på?
5. Hvilket betragtes som det første videospil nogensinde?
Så blev det rigtigt svært. 65% gættede på Ping og 17% på Spacewar. Begge gav point, men rigtigt svar er *William Higinbotham's Tennis For Two*, som kun 7% gættede på.
Andre kilder foreslår Spacewar. Kan I ikke lige give nogle troværdige kilder?
14. Hvilken type texture kompression understøttes i hardware på hhv. Dreamcast, GameCube og PlayStation 2?
*2 x 2 vector quantization, S3 Texture Compression og MPEG2 + CLUT* er svaret, men S3 Texture Compression, S3TC og CLUT er tæt på. Dermed fik de fleste point - bortset fra dem der gættede på GIF, JPEG og FXTC...
Her har I et forklaringsproblem. Jeg kan ikke på stående fod huske om PS2 har MPEG2 dekodning i hardware eller om det er en software algoritme, men den har det i hvert fald ikke i GPU'en hvor det ville kunne bruges til dekomprimering af teksturer. Det er en klassisk ps2-fanboy misforståelse. Hvor manglen på V-RAM og den manglende understøttelse af tekstur kompression er maskinens største svaghed.
I er selvfølgelig velkomne til at vise mig kilder der kan overbevise mig at det forholder sig anderledes.
Desuden ville i neppe kalde VQ tekstur kompression for 2*2 hvis i vidste lidt mere om algoritmen. Tænker i måske på Dreamcastens mulighed for 2*2 FSAA?
Desuden finder jeg spørgsmål som disse 12. Hvilken texture mapping-teknik blev opfundet i 1978 af James F. Blinn?
Svarfordeling afslører rent gætværk. 28% ramte rigtigt: *Bump mapping*.
13. Hvad står MIP-mapping for?
Og der bliver gættet igen. Denne gang er det kun 10% der rammer noget: *Multim Im Parvo-mapping*.
latterlige, da de retter sig mere mod leksikalsk trivia viden end egentlig teknisk forståelse.
Altså: Læs og bliv dummere ;-)
Men jeg håber da at alle disse dumme fjel falder tilbage på Zap, så jeg kan bruge det imod ham ved en senere lejlighed.
Læs mere om VQ | SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
|
|
Amby | Skrevet 11/09-03 11:11, rettet 11/09-03 11:12 | Når man trykker back på browseren og ens forms er tomme, er det en browserfejl og har ikke noget at gøre med siden og dens programmering.
Det kan vel rettes med programmering, men jeg vil anbefale at bruge en ordentlig browser istedet :) | Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
|
|
|
Amby | Skrevet 11/09-03 11:15, rettet 11/09-03 11:19 | Jeg har lige genskabt fejlen og her virker det som det skal.
Jeg bruger IE 6.0 (på arbejde)
En sjov ting er at man kan lave en [/QUTE] (self stavet rigtig) i slutningen af ens post.
Prøv så at rette i den pågældende post og se noget sjovt :) | Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
|
|
RJK | Skrevet 11/09-03 11:17, rettet 11/09-03 11:21 | dRxL >
RJK >
13. Hvad kaldes skurken i House Of The Dead-spillene?
Der er altså intet rigtig svar på spørgsmålet, da der ikke er nogen gennemgående skurk for serien.
Jeg har måske svigtet for det første spil, men G fremgår som skurken i både HOTD2 og HOTD3 (som jeg har oplevet dem). Så det var måske ikke så klart, som det skulle have været, men det burde klart have været muligt at ramme G, hvis man har spillet dem (som blandt andet du også gjorde).
Beklager fejlen, men jeg synes ikke det var graverende.
EDIT; Hvis jeg har blandet G og Goldman sammen, så er det selvfølgelig skidt ;p Er du sikker? | »This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
|
|
|
|
RJK | Skrevet 11/09-03 11:28 | Du har ret. Total fejl fra min side og den skulle selvfølgelig ikke være slippet igennem uden research. Det korrekte svar skulle have været Goldman (som så vidt jeg forstår = Currien fra første spil).
Beklager. | »This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
|
|
KTC | Skrevet 11/09-03 11:34, rettet 11/09-03 11:34 | Jeg er sikker!
G er helten.
Curien og Goldman er skurkene, men som sagt ikke G. Det burde enhver, der bare har prøvet spillene i 5 minutter vide :P
EDIT: Jeg vil have bonus-point! | A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
|
|
RJK | Skrevet 11/09-03 11:43 | Jeg har åbenbart haft for travlt med at taste hurtigt ;p
Det ville nok være en idé fremover, at have en "uafhængig" tester af spørgsmålene (som vi havde sidste gang), for at udelukke den slags fejlopfattelser. | »This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
|
|
dRxL | Skrevet 11/09-03 11:53, rettet 11/09-03 11:55 | Jeg synes i øvrigt den anden fejl jeg påpeger i forhold til teknik er mere graverende.
Hvad IE's mangler angår, så ser det ud til at det først smider teksten væk når den når op over en hvis størrelse... (MS demonstrerer igen hvorfor de går for at være verdens største pikspillere).
Jeg tror forresten ikke Curien==Goldman | SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
|
|
|
|
|
Naiera | Skrevet 11/09-03 12:32 | dRxL >
Andre kilder foreslår Spacewar. Kan I ikke lige give nogle troværdige kilder?
Jeg mener bestemt også det var Spacewar... | THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!
|
|
|
JAA | Skrevet 11/09-03 14:44 | Eftersom vi åbenbart alle tre har svaret "Spacewar", vil det alligevel ikke gøre nogen forskel :/ (Naiera, drxl og mig selv) |
|
|
OuroborosSlay... | Skrevet 11/09-03 17:21 | dRxL >
Andre kilder foreslår Spacewar. Kan I ikke lige give nogle troværdige kilder?
En meget troværdig kilde vil jeg mene er Steven L. Kents "The Ultimate History of Video Games". Han skriver som en fodnote på side 18:
Steven L. Kent >
Some historians ague that Willy Higinbotham, a scientist at the Brookhaven National Laboratory, actually invented the first game. In 1958, Higinbotham programmed an oscilloscope to play an interactive tennis game. [...]
Desuden skriver Steven Poole i "Trigger Happy" følgende som en fodnote på side 29 (efter at have skrevet om Spacewar som det første spil):
Steven Poole >
Both J. C. Herz (in "Joystick Nation") nad Le Diberder & Le Diberder ("L'Univers des Jeux Vidéo) give this erronous starting point. A thorough history is provided by Leonard Herman's exellent "Phoenix: the Fall and Rise of Videogames" (2nd edn, 1997), to which I am indebted in this section
| 元気ですか。
|
|
Le Roof | Skrevet 11/09-03 18:28, rettet 11/09-03 18:37 | RJK: *host* *host*....efter mine beregninger fik jeg da vist en 5. plads i teknik med mine 73% ???....åbenbart ikke. Ja ja, jeg ved godt at jeg var lidt langsom, men derfor behøver jeg vel ikke ligefrem at blive straffet? ;) | To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
|
|
|
|
Zzap! | Skrevet 11/09-03 23:33, rettet 12/09-03 00:04 | msxtrd >Det korrekte er faktisk 64KB RAM!
Oops! Pinligt. Den fejl beklager jeg virkelig. Det værste er, at jeg godt ved det, så jeg må have overset fejlen flere gange, da jeg rettede spørgsmålene. :´O(
Jeg håber nu ikke, at det har forhindret nogen der kunne svaret, i at svare rigtigt, da de andre svar på den ene eller anden måde var endnu mere ”way off”.
Det korrekte svar er altså: 64Kb main RAM, og 64 Kb VRAM, som minimum på en MSX2. Så kan i sove trygt i nat! :-)
dRxL >
5. Hvilket betragtes som det første videospil nogensinde?
Så blev det rigtigt svært. 65% gættede på Ping og 17% på Spacewar. Begge gav point, men rigtigt svar er *William Higinbotham's Tennis For Two*, som kun 7% gættede på.
Andre kilder foreslår Spacewar. Kan I ikke lige give nogle troværdige kilder?
Som nævnt før, så står det i Leonard Hermans anbefalelsesværdige Phoenix: the Fall and Rise of Videogames, nærmere bestemt på side 6 og 7.
Det står også på Dot Eaters som er en ganske god videospil-historisk side: http://www.emuunlim.com/doteaters/play1sta1.htm
Jeg har endda engang set en film af det, fungerende, med to spillere. Så det kan ikke rigtig drages i tvivl.
dRxL >
14. Hvilken type texture kompression understøttes i hardware på hhv. Dreamcast, GameCube og PlayStation 2?
*2 x 2 vector quantization, S3 Texture Compression og MPEG2 + CLUT* er svaret, men S3 Texture Compression, S3TC og CLUT er tæt på. Dermed fik de fleste point - bortset fra dem der gættede på GIF, JPEG og FXTC...
Her har I et forklaringsproblem. Jeg kan ikke på stående fod huske om PS2 har MPEG2 dekodning i hardware eller om det er en software algoritme, men den har det i hvert fald ikke i GPU'en hvor det ville kunne bruges til dekomprimering af teksturer. Det er en klassisk ps2-fanboy misforståelse. Hvor manglen på V-RAM og den manglende understøttelse af tekstur kompression er maskinens største svaghed.
I er selvfølgelig velkomne til at vise mig kilder der kan overbevise mig at det forholder sig anderledes.
I EE Overview manualen, der følger med alle PS2 TOOLs, beskrives PS2ens hukommelse som en hybrid UMA, dvs. en UMA med caches, for at hjælpe på båndbredde problemet, som normalt plager UMA hukommelser når mange processorer prøver at få adgang på én gang. Så VRAMen er strengt taget ikke at regne for andet end en stor buffer.
PS2en har MPEG2 OG VQ encoding på EE die’en i form af IPU (Image Processing Unit). Her er et lille uddrag af hvad der står i EE Overview om IPU og texture kompression:
"1.4. Data Decompression/Unpack
Image Decompression
High-resolution texture data requiring a large amount of memory is stored i main memory in a compressed state, and is decompressed with a special decompression processor (IPU) when used. The decompressed texture data is returned to main memory temporarily and transferred to GS."
Mærkeligt for øvrigt, at man aldrig nogensinde hører nogen klage over Gamecubens VRAM, som er endnu mindre end PS2ens (3 Mb vs. 4 Mb).
dRxL >Desuden ville i neppe kalde VQ tekstur kompression for 2*2 hvis i vidste lidt mere om algoritmen. Tænker i måske på Dreamcastens mulighed for 2*2 FSAA?
Hvad skulle jeg så have kaldt det? Hvis jeg bare havde skrevet ”vector quantization”, kunne det lige så godt have været paletiseret/colour look up table (CLUT) kompression der var tale om.
Nu er det ér jo rent faktisk vector quantization af 2 * 2 texel blokke der bliver foretaget ved komprimeringen.
Jeg havde engang ”en snak” med medforfatteren til DCens texture kompression, Simon Fenney, på Beyond 3d, hvor han selv kaldte DCens kompression for 2 * 2 VQ.
Her er adressen til hans 3d side hvor han bruger samme benævnelse: http://web.onetel.net.uk/~simonnihal/texcom/lena.html
Så dér har du det ”straight from the horses mouth”.
dRxL >Desuden finder jeg spørgsmål som disse 12. Hvilken texture mapping-teknik blev opfundet i 1978 af James F. Blinn?
Svarfordeling afslører rent gætværk. 28% ramte rigtigt: *Bump mapping*.
13. Hvad står MIP-mapping for?
Og der bliver gættet igen. Denne gang er det kun 10% der rammer noget: *Multim Im Parvo-mapping*.
latterlige, da de retter sig mere mod leksikalsk trivia viden end egentlig teknisk forståelse.
Hvis man interesserer sig lidt for 3d grafik, skulle navnet Blinn få i hvert fald 3 klokker til at ringe, 1: Reflection/environment mapping (1976), 2: Bump mapping (1978) og 3: Voyager Fly-bys. (1979)
Igen med MIP-mapping, hvis man interesserer sig for emnet, er der god sandsynlighed for at man, måske ikke ligefrem husker hvad det står for, men i hvert fald, at det er en eller anden underlig latinsk forkortelse.
Argumentet med trivia spørgsmål kontra ”forståelses” spørgsmål holder igen vegne.
For det første, hvad er den egentlige forskel mellem de to? Hvilke ”forståelses” spørgsmål involverer ikke ”trivia” viden?
For det andet, er computer grafikkens historie, navne og forkortelser, så tæt knyttet til de teknikker der findes, og den måde de benyttes på, at det ville være en udeladelse ikke at have spørgsmål af den art.
dRxL >Men jeg håber da at alle disse dumme fjel falder tilbage på Zap, så jeg kan bruge det imod ham ved en senere lejlighed.
Nå ja! Ligesom du plejer at gøre, eller truer med. :-)
Synes du ikke at ”tåbelige og pinlige fejl”, er lidt vel stærke ord at bruge, når alt hvad du kommer med er ét fejlagtigt spørgsmål, to du TROR er forkerte, og to du personligt SYNES er for svære?
Det er nærmere dig, der er tåbelig og pinlig. Underligt i betragtning af, at du er så selvhøjtidelig, at jeg tvivler på om du kan klare daglige ”ydmygelser”, som at gå på toilettet. Det kunne forklare hvorfor du er så fuld af lort.
Det er pinligt tydelig, at du kun kører din "stil", i et håbløst forsøg på at få ekstra opmærksomhed. | Born to kill space
|
|
Naiera | Skrevet 12/09-03 00:36, rettet 12/09-03 00:39 | Zzap! >
Jeg har endda engang set en film af det, fungerende, med to spillere. Så det kan ikke rigtig drages i tvivl.
Jo da!? Hvem siger, at det at du har set en video af det beviser, at det kom før Spacewar? Jeg har læst flere steder at førnævnte var det første, og de "steder" har da sikkert været ligeså sikre kilder som dem du nævner. | THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!
|
|
Zzap! | Skrevet 12/09-03 11:43 | Okay, så lad os sige at der er meget stor sandsynlighed for at det er korrekt, når adskillige respekterede bøger og websites siger det samme.
De kunne selvfølgelig have fået forkerte oplysninger fra samme kilde, men hvor stor er sansynligheden for det?
Jeg har set billeder af Tennis for two, fungere, og jeg har læst interviews med de involverede personer. Mere bevis er det vist ikke rimeligt at forlange i denne sammenhæng? | Born to kill space
|
|
JAA | Skrevet 12/09-03 15:44 | Hvaaaa drenge, skal vi sige at Zzap har forklaret det, der skulle forklares og på en sådan vis, at alle burde være rimeligt tilfredse?
Det er ved at blive en anelse latterligt. |
|
flottenheimer | Skrevet 12/09-03 21:27 | Vedr. "G" i HOTD bliver der jo også sagt "Suffer like G did"... Drxl har ret. | · ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
|
|
|