jaes | Skrevet 01/02 17:56 | Jeg har indtil videre sprunget denne generation over. Både da tiden til gaming ikke helt har været der, men også da priserne længe var for høje til et køb gav mening for mig pga. den første årsag.
Jeg tror og håber jeg kan dedikere lidt mere tid til gaming inden for et par måneder, og vil derfor være taknemmelig for nogle tips :)
Konkret: Hvad synes du er de absolut bedste spil på PS5 og XBSX/S? Gerne med en kort begrundelse. Jeg er som udgangspunkt åben for alle genrer, og konsollernes features etc. er i første omgang mindre vigtigt. |
|
Konsolkongen | Skrevet 01/02 21:54 | Jeg kan _virkelig_ godt lide Returnal, på trods af at jeg normalt ikke kan lide de fleste spil med rogue-elementer. Heri giver de dog mening pga. spillets historie og tilføjer en hel del til atmosfæren og uhyggen. Det er en fantastisk 3rd person shooter, med en kontrol der tangerer perfekt. Fjendernes skudmønstre har bullethell shmups-ligheder og er en showcase ulig noget andet for HDR (især på et OLED) - det ser blændende godt ud og man er aldrig i tvivl om hvad der gør ondt :)
Men derudover er der ikke så meget jeg kan fremhæve. Der er desværre ikke ret meget der definerer de nye konsoller. De fleste spil er også udkommet på PS4/Xbox One, men næsten alle sammen ser bedre ud og spiller meget bedre på de nye maskiner. 60 vs 30fps gør en uhyggelig forskel. Om ikke andet vil det absolut være værd at opgradere for det :)
Jeg kunne rigtig gode lide Ghostrunner også - igen et spil der er ude på forrige generation, men jeg ville ikke anbefale at spille de versioner. Det var et meget tilfredsstillende trial and error action-spil, som jeg ikke tror kunne have fungeret for mig i 30fps. Det er rigtig svært til tider, men føltes aldrig unfair og kontrollen med controller var overraskende skarp, selvom det selvfølgelig er designet til mus og tastatur primært.
Jeg har udelukkende hørt rigtig godt om Astro Bot, men har ikke selv spillet det endnu :) | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
Wehner | Skrevet 02/02 20:47 | Jeg ville mene, at Baldur's Gate III står som et af de (få) definerende spil for generationen. Det kan i hvert fald ting, jeg ikke har oplevet før. Det adskiller sig så markant fra Skyrim, at det ikke giver nogen mening at sammenligne dem, men det er et rpg i samme høje klasse. Der er adskillige communities omkring spillet, og det er et af dem, der kommer til at blive spillet i mange år fremover. | >>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
|
|
la0s | Skrevet 02/02 23:36 | Cyberpunk, synes jeg er fremragende.. Indiana Jones er også virkelig godt. | Hvad sker der?
|
|
jaes | Skrevet 02/02 23:47 | Tak for gode tips :)
Både Ghostrunner og Baldur's Gate III har jeg luret lidt på tidligere, og godt at høre lidt flere indtryk.
Returnal kunne måske være interessant, om ikke andet for variationen til andre spil i samlingen.
Jeg er enig i at 60fps i visse spil kan gøre en stor forskel - og i mange spil blot for lækkerheden.
30fps med stabil framerate kan være ok - og jeg er glad for at vi sjældnere i dag skal slås med vilde ryk når man drejer spilfiguren :) |
|
jaes | Skrevet 02/02 23:53 | la0s>
Cyberpunk, synes jeg er fremragende.. Indiana Jones er også virkelig godt.
Også tak her. Begge spil skal jeg have før eller siden. |
|
Beano | Skrevet 03/02 03:46 | Konsolkongen>
Jeg har udelukkende hørt rigtig godt om Astro Bot, men har ikke selv spillet det endnu :)
En fantastisk gennemført platformer - det skal spilles :D |
|
Sumez | Skrevet 03/02 07:41, rettet 03/02 07:53 | Wehner>
Jeg ville mene, at Baldur's Gate III står som et af de (få) definerende spil for generationen. Det kan i hvert fald ting, jeg ikke har oplevet før. Det adskiller sig så markant fra Skyrim, at det ikke giver nogen mening at sammenligne dem, men det er et rpg i samme høje klasse.
Og hvordan synes du det sammenligner med de to Original Sin spil fra hhv. 2014 og 2017?
Jeg kom ikke særlig langt i Baldur's Gate 3, jeg synes simpelthen det ar alt for tørt, kedeligt og ultra-langsomt. Men det jeg spillede, mindede ekstremt meget om de to spil, hvilket selvfølgelig ikke er overraskende. :) Og dem kunne jeg faktisk virkelig godt lide - tror mit mindset var mere til dem på det tidspunkt.
Skyrim forstår jeg heller ikke hvorfor man bringer op, de to har næsten intet tilfælles :) | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
Sumez | Skrevet 03/02 07:51, rettet 03/02 07:51 | Hvornår starter "denne" generation? 2019? 2020?
Baba Is You er nok det bedste spil jeg har spillet i nyere tid, men det kan man vist ikke få på PS5 eller den tilsvarende Xbox af en eller anden grund.
Outer Wilds kommer lige i røven på det, og er måske et bedre eksempel på et spil der er meget afhængigt af moderne teknologi - det kan man godt få på PS5 nu :P
Men begge spil kom oprindeligt i 2019.
Specifikt på PS5, er det bedste spil jeg har spillet uden tvivl Returnal, men selvom det er et spil jeg rigtig godt kan lide, så skyldes dets placering nok nærmere at konkurrencen ikke er særlig stor - Det er lige præcis det som en "third person shooter" altid burde have været i min bog, og det er virkelig ærgerligt at der ikke er flere spil i den stil, altså 3D platformers med fokus på navigering i kamp med synlige skud fra fjenderne. Ratchet and Clank er derhenad, men har mere fokus på festfyrværkeriet end reel gameplay.
Tunic og Sea of Stars fortjener vist også at blive nævnt i den her sammenhæng. Helt klart også i toppen af nye spil jeg har prøvet. Astro Bot er også ret hæderligt. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
Konsolkongen | Skrevet 03/02 08:55, rettet 03/02 08:56 | Jeg overvejede også at nævne Tunic, men var heller ikke sikker på hvor jeg skulle trække grænsen. Det er fantastisk :) | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
Sumez | Skrevet 03/02 10:01 | Det er fra 2022, så det er vel unægteligt efter PS5 og den slags :)
Det kom godt nok på PC først, men det er jo næsten alle spil i dag? | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
la0s | Skrevet 03/02 11:19 | Ratchet og Clank: Rift Apart hører vel også til her?
Jeg synes det er svært, fordi mange spil kom på ældre platforme, selvom de måske ikke burde: Cyberpunkt er nok bedste eksempel. Halo Infinite var vel også i virkeligheden en 9th gen-oplevelse?
Deathloop var for mig også en perle, og mener ikke den kom på PS4 eksempelvis? Hvis man kunne lide gameplayet fra Dishonored og Prey, er det her i samme boldgade.
Elden Ring hører vel også til her, selvom jeg ikke har prøvet det. Ghostwire Tokyo, er også en anbefaling værd. | Hvad sker der?
|
|
|
Konsolkongen | Skrevet 03/02 19:04 | Sumez>
Det er fra 2022, så det er vel unægteligt efter PS5 og den slags :)
Det kom godt nok på PC først, men det er jo næsten alle spil i dag?
Jo, men spiller det bedre på PS5? Jeg har ikke prøvet PS4-versionen, men gik ud fra at det også kørte 60fps. | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
Sumez | Skrevet 04/02 08:09, rettet 04/02 08:09 | Det gør vel ikke nogen forskel tænker jeg? Hvis der er noget der virkelig definerer den her generation (og en god bid af forrige), så er det vel netop at krav og forventninger til visuelle detaljer, og AAA-snalder ikke fylder særlig meget længere, da folk er temmelig vant til det - og at "indie"-udgivelser og lavbudgettitler har næsten ligeså gode vilkår som de superdyre kæmpe-produktioner. Flere af de mest mainstream online-spil i dag har ikke særlig store krav til hardwaren, mens "små" titler som Disco Elysium, Pizza Tower, Hades og Balatro har haft kæmpe succes.
Anyway, jeg spillede Tunic på PS4, og det kørte helt flydende. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
|
Sumez | Skrevet 04/02 12:15 | Vi snakkede om Tunic, ikke Elden Ring :)
Men det behøver man nu heller ikke se en 15 minutter lang video for at undersøge, det er meget velkendt at hvis man skal spille Elden Ring på konsol, får man den bedste oplevelse ud af at spille PS4-udgaven... på PS5 :P | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
Konsolkongen | Skrevet 04/02 17:54 | Sumez>
Det gør vel ikke nogen forskel tænker jeg?
…
I forhold til den pointe jeg lavede med at mange spil spiller bedre på de nye konsoller så gør det. Hvis det spiller lige så godt på PS4/Xbox One så er der ikke meget grund til at fremhæve det på PS5/Series X. | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
Jmog | Skrevet 04/02 22:38 | Sumez>
Vi snakkede om Tunic, ikke Elden Ring :)
Men det behøver man nu heller ikke se en 15 minutter lang video for at undersøge, det er meget velkendt at hvis man skal spille Elden Ring på konsol, får man den bedste oplevelse ud af at spille PS4-udgaven... på PS5 :P
Nok nærmere PS5 udgaven på PS5 Pro. |
|
Sumez | Skrevet 05/02 09:16 | Konsolkongen>
I forhold til den pointe jeg lavede med at mange spil spiller bedre på de nye konsoller så gør det. Hvis det spiller lige så godt på PS4/Xbox One så er der ikke meget grund til at fremhæve det på PS5/Series X.
Du skrev bare "men var heller ikke sikker på hvor jeg skulle trække grænsen" - Hvilken generation det tilhører har vel ikke noget at gøre med hvor godt det performer? :D | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
|
ChronoSousa | Skrevet 05/02 22:32 | Alien dark decent - xcom/ufo og commandos gameplay.
Elden ring - tager det bedste fra alle souls spil , i Elden ring.
Lies of P - souls spil i pinocchio univers.
Silent Hill 2 remake - bedre end original udgivelse.
Remant 2 - bladning af Destiny og diablo.
Er i gang med Wukong… | Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
|
|
|
Nuclear Deter... | Skrevet 09/02 18:29 | Jeg er ikke nået ret langt i Deliverance 2 endnu, men det har været virkeligt overbevisende indtil videre.
Det spiller som et moderne Morrowind, uden fantasy-elementerne, tilsat en god portion RDR 2. Det er nok ikke for alle i forhold til hvor kompromisløst visionen er. | You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
|
|