X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvordan får man fingre i Dreamcast hardware til rimelige penge?


Svar
dRxLdRxLSkrevet 07/05 13:21 
Jeg skal til at udvikle på Dreamcast'en igen, jeg har ganske vidst fået mulighed for at låne hardware til at starte med, men på sigt vil jeg dels gerne beholde muligheden for at bruge det software jeg har tænkt mig at lave, dels er der kommet en del spændende hardware mods til DC, som HDMI output, USB-C drevne PSU'er og harddisk adaptere jeg vil gå i gang med, og det passer dårligt med lånt udsty... Se hele indlægget
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
66 emne(r).
« < 1 2

Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/06 16:39 
Jeg har sendt dig en PM :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 25/06 16:56, rettet 25/06 18:13 
Nå man kan åbenbart også være heldig, alle 3 DC'er som jeg skrev om ovenfor har MIL-CD support, også den der er lavet i december 2000, og hvor der fulgte en æske med der deklarede manglende MIL-CD support =)

I følge denne oversigt findes der nemlig også en 4. type japansk DC som har MIL-CD understøttelse
https://tinyurl.com/3u8wx35n

Man kan bl.a. kende den på at der står "Compatible With Windows CE" som på de amerikanske og europæiske DC'er i stedet for "Designed For Windows CE" som de 3 andre japanske DC'er skriver.
Hvordan får man fingre i Dreamcast hardware til rimelige penge?

Den kan så heller ikke få installeret et GDEMU drev, da det fysiske interface til GD-ROM drevet er anderledes:

Normal DC:
Hvordan får man fingre i Dreamcast hardware til rimelige penge?

japansk type-4 DC:
Hvordan får man fingre i Dreamcast hardware til rimelige penge?

Her er dens underside label, til evt. reference for andre:
Hvordan får man fingre i Dreamcast hardware til rimelige penge?

Så nu har jeg kun én ud af 6 DC'er som der skal gøres noget ved =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 16/07 13:31 
Det går fremad, omend lidt langsommere end jeg kunne have tænkt mig. At skrive i ren C99 er sværere end jeg husker det :-p

Hvordan får man fingre i Dreamcast hardware til rimelige penge?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/07 15:49 
Barskt! :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 26/07 23:36, rettet 26/07 23:37 
Jeg kom til at gøre det muligt at skyde sig selv i ryggen 60 gange i sekundet med fuld styrke, med voldsom acceleration til følge, det kom til at ligne en warp-effekt.

Se selv: https://www.youtube.com/watch?v=etBtudcvOCE
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 22/08 11:08 
Har leget lidt med tech-demoer på maskinen.

Her får jeg den til at tegne 3.329.280 trekanter pr. sekund:
https://www.youtube.com/watch?v=rpRmHskxqQE

Det er selvfølgelig et lidt kedelig spil at rotere en kube af kuber, men det kan den altså.

Desværre kræver det at jeg slår den horisontale FSAA fra for at køre mere end 2.949.120 trekanter pr. sekund, og da jeg også gerne vil tegne pæne wireframes må jeg nok nøjes med det.

Her er en tidligere video der viser lidt pænere linje-tegning:
https://www.youtube.com/watch?v=UjafDThJIh8
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
slk486slk486Skrevet 22/08 11:18 
FSAA er overrated! Det ser meget mere arcadey ud uden :D
j/k
dRxLdRxLSkrevet 22/08 11:20 
Det bliver mere clean pixels. Jeg er splittet, på den ene side har jeg lyst til at bruge alle DC'ens features, på den anden side er chunky tydelige pixels pisse charmerende når de er tegnet rigtigt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 30/08 14:23, rettet 30/08 14:24 
Efter alle terningerne, fik jeg endelig styr på at lave den visuelle effekt hvor skærmen virker som en gammel CRT med et blødt bøj over skærmen og et skarpt bøj ved kanterne:

Hvordan får man fingre i Dreamcast hardware til rimelige penge?

Hvordan får man fingre i Dreamcast hardware til rimelige penge?

Man kan bedst se det i det øverste billede hvor den hvide cirkel øverst i venstre hjørne er spejlet i de fire andre hjørner og bøjet rigtigt rundt om "skærmen".
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JAAJAASkrevet 31/08 06:46, rettet 31/08 06:48 
Fedt! Ser lækkert ud. Er der dog måske lige nok bøj på? Jeg husker ikke mine CRT skærme så bobleagtige, særligt ikke sidst på CRT perioden, hvor Dreamcast hører til. Og så var de helt skarpe yderste kanter vel typisk gemt af rammen?

Du ved bedst, bare en observation :)
dRxLdRxLSkrevet 01/09 14:19 
Du har selvfølgelig ret, men det bliver en balance imellem at overdrive effekten, og at den ikke rigtig er synlig. Det kan være at jeg skal lade det være noget man selv kan vælge at tweake, gameplay og matematikken bagved projektionen er stort set ligeglade med hvor overdrevet man tegner det. Jeg tager det med som en note.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 01/09 19:29 
JAA>
Fedt! Ser lækkert ud. Er der dog måske lige nok bøj på? Jeg husker ikke mine CRT skærme så bobleagtige, særligt ikke sidst på CRT perioden, hvor Dreamcast hører til. Og så var de helt skarpe yderste kanter vel typisk gemt af rammen?

Hvad måske har mere betydning, er at der jo også er en ret stor forskel på at betragte et billede projiceret på en fysisk buet overflade, og at se et fladt billede visualisere den samme bøjning. Sidstnævnte ligner mest bare en forvrængning af billedet, hvor hjernen sagtens kan kompensere for den reelt buede form af en billedrørsskærm.

Jeg slår altid den slags curvature fra på grimme CRT-filtre, da det på ingen måder minder mig om det, det skal forestille at simulere.
Jeg synes dog effekten er anderledes på billederne her i tråden, hvor den går meget mere i spænd med den meget abstrakte grafikstil. Der er der mere vigtigt at det ikke påvirker oplevelsen af spillet. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 02/09 16:29, rettet 02/09 16:30 
I får sgu lige et til, hvor "bøje" effekten er mindre skjult af andre effekter.

Hvordan får man fingre i Dreamcast hardware til rimelige penge?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JAAJAASkrevet 03/09 08:25, rettet 03/09 08:29 
Ja altså personligt kan jeg godt lide det. Får lidt Vectrex minder, bare horisontalt!

Og så begynder jeg at tænke man kunne have forskellige grader af tyngdekraft afhængig af bøjning. Men jo, så begynder det at blive en central gimmick, og det var nok ikke planen ...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/09 09:24 
Som jeg forstår det så er det samme blå fly man ser i både øverste venstre og øverste højre hjørne samtidig?

Det synes jeg er en meget sjov idé, men måske også lidt forvirrende hvis eksplosionen kun vises i højre hjørne og man er begyndt at fokusere på venstre?

Jeg er enig med Sumez i at jeg ikke bryder mig CRT curvatures i spil. Den dårlige uniformitet er faktisk det jeg bryder mig mindst om ved CRT'er. Men jeg synes det virker som om det faktisk kunne have en sjov indvirken på gameplayet her.
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 08/09 01:08, rettet 08/09 01:12 
Jeg var et smut forbi et sted i en skov hvor der stod en masse konsoller koblet til lige så mange CRt'er og fik lov til lige at prøve mit spil på en af dem: https://youtu.be/Izy74X9GTBk?si=_p-Gg0J1WZ42FJBy

Fordi jeg kun udvikler i 480p, have jeg frygtet at det ville se slemt ud i 480i men jeg blev positiv overrasket.

Eksplosionerne tegnes nu på samme måde som flyvene, med den samme dublering.

Jeg var også så heldig at få hilst på KTC og Sumez, som begge to også var kommet langt ud i skoven ;)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
66 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig