Sumez | Skrevet 22/08-20 22:45 | Jeg er blevet lidt besat af Mr. Driller på det seneste. Kun 20 år for sent.
Laver det her indlæg fordi jeg efterhånden har snakket med rigtig mange andre der har været i samme båd, og ligsom jeg altid har været bekendt med serien, måske prøvet 1'eren i sin tid og ikke helt kunne se hvad der var specielt ved det, men slet ikke været fanget af det førhen. Man graver ned ad, og går til siden når man er ved at blive knust, hvad sjov er det ved det?
Det er et spil der desværre er enormt dårligt til at kommunikere sin dybde og core gameplay ved første øjekast, ikke mindst fordi man kan komme ret langt i det på held alene. (ikke helt ulig Tetris, som det også deler mange egenskaber med)
Så til alle dem der har haft samme oplevelse, og tænkt "det er da et sjovt koncept, men det bliver hurtigt ensformigt og kedeligt", giv det et nyt forsøg med friske øjne. Spil hver eneste bane med målet om at samle *alle* luftkapsler - de bliver gradvist mere værd, og er spillets primære scoring-mekanisme.
Også selvom de virker umulige at tilgå uden at bore igennem X-blokke (hvilket koster ligeså meget luft som man vinder ved at samle kapslerne op). At få blokkene omkring dem til enten at flytte sig eller forsvinde for at skabe adgang til kapslen er det primære puzzle-element, og at gøre det hurtigt, uden at få blokke i hovedet er der hvor spillet virkelig brillierer. Det allerbedste flow er når man sætter en lille kædereaktion i gang der frigør en kapsel, og allerede er i gang med at grave ned til den næste, mens den forrige falder ned oven på spilleren og bliver samlet op automatisk. Det er en fantastisk blanding af survival, scoring og speedrun elementer, man kan spille i månedsvis og stadig blive bedre til, som ens evne til at se de mange potentielle kædereaktioner bliver finpudset.
For et eksempel på hvordan spillet tager sig ud når det er bedst, kan jeg anbefale mikehaggar's perfect air run af Mr. Driller G's expert mode for nogle uger siden: https://www.twitch.tv/videos/694448178
Hans evne til hele tiden at forudse hvor han er i sikkerhed uden at tøve, er det element der virkelig løfter spillet.
Heldigvis er Mr. Driller Drill Land lige udkommet i en fuldstændig eksemplarisk port på Switch (download-titel, og fysisk i Japan), der giver nok det bedste nuværende tilgængelige bud på serien, både i håndholdt format og på TV'et. Det overflødiggør fuldstændig det relativt dovne DS-spil som ellers også er ret billigt at anskaffe sig. Det eneste der IMO holder det lidt tilbage i forhold til arkade-udgaverne er at sværhedsgraden er en smule lavere pga. bl.a. luften der drænes meget langsommere. Level 3 "world tour" mode er dog absolut ikke for begyndere, og kræver nok en hel del øvelse bare at overleve!
Jeg kan også anbefale PS1-udgaven af Mr. Driller G, der har alle arkade-versionens modes og figurer, og sværhedsgrad, inkl. en fantastisk sjov versus-mode samt en ny mere puzzle-orienteret "scenario mode" uden tidsgrænse (svarer til dristone mode i seriens senere spil). De bredere baner i spillets 2000m+ modes har dog en glitch hvor ting forsvinder næsten ligeså snart de forlader skærmens øvre kant, hvilket bl.a. gør det meget nemt at miste muligheden for perfect air. Men det er et relativt billigt og godt spil at starte ud med, som kompagnon til Drill Land. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|