X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PlayStation 5-tråden (PS5)


Svar
BeanoBeanoSkrevet 11/04-18 09:55 
Jeg syntes det er passende med seperat tråd til dette.

Faldt i dag over nedenstående leak, muligvis fup.

PlayStation 5-tråden (PS5)

Lidt kedeligt hvis PS4 titler kræver en patch for at kunne køre på PS5.
1'429 emne(r).
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Svar
BeanoBeanoSkrevet 11/04-18 09:55 
Jeg syntes det er passende med seperat tråd til dette.

Faldt i dag over nedenstående leak, muligvis fup.

PlayStation 5-tråden (PS5)

Lidt kedeligt hvis PS4 titler kræver en patch for at kunne køre på PS5.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/04-18 10:46 
Lyder dyrt med 1TB SSD og 32GB RAM :O
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 11/04-18 10:56, rettet 11/04-18 10:57 
Jeg pudsede også over SSD'en men ved ikke hvad det koster for dem i 2020 :D

Den kan de også nemt udskiftes med en billigere HDD.
SumezSumezSkrevet 11/04-18 10:58 
Det har stået overraskende stille med SSD-priser. Så vidt jeg kan gennemskue koster de små stadig hvad jeg gav for min for efterhånden mange år siden.
Men forhåbentlig sker der snart ting?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 11/04-18 19:24 
14 terraflops, 1TB SSD og 32GB RAM?

Hvis det rent faktisk er ægte, og det tvivler jeg på, så kommer den tidligst 2021. Jeg tror simpelthen ikke på de specs kan nås for 499 USD eller under før da. Jeg tror ikke engang det ville kunne klares da.

SSD’en tror jeg kke på. Det er spild af budget for en konsol. 2TB almindelig HDD er mere realistisk.
32GB RAM virker som overkill til et låst system. Til en PC vil det give mening til spil da, men ikke en konsol. 16GB er mit gæt.
14 terraflops... om to-tre år? Det kunne teoretisk set godt klares på et konsolbudget. Lyder dog lidt højt. Jeg ville gætte på 10-12.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/04-18 19:46 
Er terraflops ikke et ret vidt begreb der kun kan sammenlignes med tidligere generation når CPU og GPU ligner hinanden ekstremt meget, som de gjorde på mellem PS4 og Xbox One varianterne?
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 12/04-18 07:19 
Det er sværere at sammenligne mellem for eksempel PS3s Cell chip og X86 arkitektur som i den nuværende generation.

Fra PS4 til PS5 er det (forudsat de specs er rigtige) dog meget sammenligneligt da typen af arkitektur er den samme, blot forskellige iterationer.
dRxLdRxLSkrevet 12/04-18 07:41 
Jeg aner at både nvidia og AMD satser på gpuer optimeret til real time raytraycing.

Næste generation af konsoller kommer muligvis til at være præget af denne udvikling mht at lave et synligt spring i visuel kvalitet.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
la0sla0sSkrevet 23/04-18 09:14 
Kommer det ikke til at tage meget længere tid? Man kan vel kun forvente begrænsede resultater fra de næst High end GPUer.
360/PS3 var tænkt som HD konsoller, i hvert fald PS3, i virkeligheden kæmpede de med at være 720@30, og det er vel først med 4 Pro og X, de nye versioner at vi endelig har nået det mål.

Jeg kan snildt tage fejl, men tror vi taler 10 år før konsoller kan levere noget med respektabel framerate. Det behøver selvfølgelig ikke afskrække noget for at gå den vej, men tror der går noget tid.
Hvad sker der?
dRxLdRxLSkrevet 23/04-18 11:25 
De siger det kommer til PC i slutningen af året med bl.a. Volta familien af GPU'er fra Nvidia.

Det er ikke 100% raytracing som vi traditionelt kender det, men hardware accelleret ray-casting til supplement af lysberegninger i en traditionel raster-baseret engine.

Lidt poppet overview:
https://www.extremetech.com/extreme/266600-nvidias-rtx-promises-real-time-ray-tracing

Nogle slides fra AMD presentation til GDC 2018:
https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://gpuopen.com/wp-content/uploads/2018/03/gdc2018_takahiroharada.compressed.pdf&hl=en

Her er endnu en lidt tungere gennemgang, men med pæne letforståelige billeder:
https://colinbarrebrisebois.com/2018/04/07/some-thoughts-on-real-time-raytracing/
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 23/04-18 11:34 
Her er en real time demo der kører på 4 Nividia Volta kort:

At least we blend in for once...
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
la0sla0sSkrevet 23/04-18 14:05 
Det er ret spændende. Mit indtryk var dog, at nu hvor Volta er ude i Titan V udgaven, som godt nok ikke er gaming rettet specifikt, men tager alle mulige benchmark rekorder, så lå det lidt længere ude. Der går så mange rygter, også at Nvidias næste kort kommer til at hedde Ampere, og Volta primært bliver til erhvervsbrug.

Men okay, det bliver da spændende, og interessant hvis det allerede kan komme med i næste generation. De er vel ved at låse hardware, må man gå ud fra?
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 23/04-18 22:43 
la0s>
Kommer det ikke til at tage meget længere tid? Man kan vel kun forvente begrænsede resultater fra de næst High end GPUer.
360/PS3 var tænkt som HD konsoller, i hvert fald PS3, i virkeligheden kæmpede de med at være 720@30, og det er vel først med 4 Pro og X, de nye versioner at vi endelig har nået det mål.

Øhh, mener du at 720p30 først skulle være nået med Pro og X? Xbox One har ligget på 900p-1080p gennem hele generationen. PS4 har ligget på 1080p i stort set alt.

X og Pro har ligget på 1440p-2160p for hovedparten af spil udgivet efter konsollerne og mange titler fra før er blevet patchet til at køre de opløsninger. Jeg er virkelig imponeret over hvor mange titler der rent faktisk kører i 4k på konsol.

Jeg kan snildt tage fejl, men tror vi taler 10 år før konsoller kan levere noget med respektabel framerate. Det behøver selvfølgelig ikke afskrække noget for at gå den vej, men tror der går noget tid.

Her snakker du specifikt raytracing, ikke? Tjaa, konsoller yder jo altid bedre end man forventer udfra specs. Ingen troede på det var muligt at lave konsolspil i 4k med stabile framerates på en 400 dollar maskine medmindre det var 2D spil, men det ene AAA-spil efter det andet gør faktisk netop det.

Så jeg er optimistisk mht at konsollerne nok skal klare det, når det gælder raytracing.
la0sla0sSkrevet 24/04-18 08:30, rettet 24/04-18 08:32 
Prøv at læse det igennem igen. Jeg taler om PS3 og 360 hvis du ser på dit uddrag af min kommentar.

Jeg mener at de nye maskiner, opdaterede versioner så at sige, først nu kan levere 1080@60. Ægte 4K@60 kan de ikke endnu.
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 24/04-18 17:50 
Ikke i alle spil, klart, men der er da flere eksempler på 4k60. Vi får dog aldrig en konsol der leverer 4k60 i alle spil. Ikke fordi konsollerne ikke kan (det kan de nu) men fordi der altid vil være et flertal af udviklere som vælger at prioritere effekter over framerate.

Det eneste der kan ændre på det er faktisk hvis VR bliver default udviklingsplatform og det ser jeg ikke mange chancer for det næste årti.
JmogJmogSkrevet 24/04-18 17:56 
la0s>
Jeg mener at de nye maskiner, opdaterede versioner så at sige, først nu kan levere 1080@60. Ægte 4K@60 kan de ikke endnu.

Hmm, nu jeg tænker over det, så er stort set alle 1080@60 spil på Pro og X faktisk også 1080@60 på den almindelige PS4.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/04-18 18:40 
Nah der er da en god håndfuld titler der kører 1080p60 på Pro som ikke gør på alm.
Spiller nu: Phantasy Star IV
EltanEltanSkrevet 24/04-18 18:55 
la0s>
Prøv at læse det igennem igen. Jeg taler om PS3 og 360 hvis du ser på dit uddrag af min kommentar.

Jeg mener at de nye maskiner, opdaterede versioner så at sige, først nu kan levere 1080@60. Ægte 4K@60 kan de ikke endnu.

Der er da talrige eksemplar på ægte 4K@60 spil til PS4...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/04-18 19:22 
Her er en liste der viser opløsninger og framerates:
https://www.resetera.com/threads/all-games-with-ps4-pro-enhancements.3101/
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 24/04-18 21:08 
Talrige? Der er ret mange 1440 og 1800p titler der på imponerende vis skaleres op. Men hvis jeg nu lige må have lov, så er der skisme ikke mange AAA-titler der kører 4K/2160@60. Der er flere remastered titler, der ikke an køre ægte 4K@60.

Jeg har set nok Digital Foundry til at opleve, at man enten vælger mellem noget der nærmer sig 4K ved 30fps eller man vælger 1080p med fuldstændig fast 60 fps.

Jeg ville selv vælge 60fps, men det er jo bare mig.

Det er rigtigt at flere spil der arbejder med begrænset grafik kankøre i 60fps i 4K, men de store titler, dem der sætter standarden, de er der altså ikke endnu. Og det er altså ikke underligt når man ser på hardwaren. Men det er flot, at de er tæt på.

Hvis PS5 bliver en ægte 4K@60 maskine er jeg imponeret, min PS4 blev det aldrig helt desværre, så det er derfra min skepsis kommer.

Men det bliver spændende.
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 25/04-18 02:15, rettet 25/04-18 02:25 
Konsolkongen>
Her er en liste der viser opløsninger og framerates:
https://www.resetera.com/threads/all-games-with-ps4-pro-enhancements.3101/

God liste. Du har ret, der er flere spil der kører 1080p60 på Pro, som har dynamisk opløsning eller lavere framerate på almindelig PS4. Men der er godt nok mange 1080p60 spil på alm. PS4. Selv hvis vi ser bort fra dem med lejlighedsvise drops i framerate, så er der tæt ved 100.

Edit: 53 styk 2160p60 titler faktisk. Oveni skal så lægges dem med dynamisk opløsning som ofte holder 2160p.
la0sla0sSkrevet 25/04-18 09:32 
Der er bare ikke mange, faktisk vil det være urimeligt at bruge andet end ordet “få” store titler, udover sportsspil, der ligger på 60p i 4K.

Så min bekymring og tvivl står. Vi har endnu ikke en rock steady 4K@30p konsol, men vi har nu ENDELIG ægte 1080@60. Rejoice!

Jeg tror at næste generation, vil handle om at få ægte 4K i 30 fps. Mere er ønsketænkning. Baseret på alle tidligere resultater. Man bliver skuffet af at forvente mere.
Hvad sker der?
slk486slk486Skrevet 25/04-18 10:06, rettet 25/04-18 10:14 
Ikke enig. Jeg tror det kommer til at handle mere om den individuelle pixel, end om der er 3840 × 2160 af dem. Altså photorealisme > opløsning, men også 60fps > opløsning. Jeg tror de fleste er ret ligeglade med om det er checkerboarding (og andre teknikker) eller ægte 4k. Det handler om billedkvaliteten som helhed og de fleste postprocessing pipelines slører alligevel linjen mellem 4k og fake 4k endnu mere. Med mindre man har >120", eller sidder 20" fra skærmen (PC), så er vi oppe i en pixeltæthed, hvor de fleste ikke kan skælne efter AA, diverse blur, depth of field, chromatic aberration og andet af den slags stads er puttet over billedet.
j/k
la0sla0sSkrevet 25/04-18 13:11 
Du kan meget vel have ret, men jeg er ikke sikker.
Som jeg har skrevet ovenfor, ville jeg foretrække at man gik efter at ramme 60fps, og derefter opløsning. Historien viser bare at det ikke går den retning, og med visse spil er 30fps selvfølgelig ok.
I forhold til opskaleringsteknikker, synes jeg dog også man ser, at det ikke er alle der kan finde ud af det, det er ikke alle der kan lave en Uncharted 4 eller Horizon i forhold opskalering. Under alle omstændigheder, tror jeg at ren 4k er værd at stræbe efter, man bruger jo ikke ovenstående teknikker for sjovs skyld. Nu vil jeg ikke gemme mig bag de skjold der hedder markedsføring, men jeg tror nu stadig på at 4K er et salgsargument, og true 4K vil blive brugt som slogan for dem der kan.

Men altså, jeg synes faktisk diskussionen bag, er interessant, mere interessant faktisk, hvad der skal opvurderes og hvad der skal sænkes. Ser man på de gode eksempler giver det selvfølgelig mening, at man opskalerer, fordi resultatet bliver så fint, men det er ikke alle der kan og jeg ville ønske, at de nye hestekræfter blev fokuseret på ægte 60fps og lækre frametimes, fremfor en jagt på flere pixels.
Hvad sker der?
slk486slk486Skrevet 25/04-18 13:31, rettet 25/04-18 13:37 
Teknikker som checkerboarding osv. er selvfølgelig, som du nævner, "ikke for sjov", men postprocessing gør man jo typisk for at få et bestemt slutresultatet, feks virkeligheden og den måde et kamera/vores øjne fungerer på, så de vil være der om det er true 4K eller ej :)

Stabil framerate er forhåbentligt ikke så vigtigt i fremtiden, når skærmene ikke længere er låst til deres refresh (via freesync, mv) og så er frametimes i samme instans heller ikke længere et issue vi behøver bekymre os om :)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 25/04-18 13:54, rettet 25/04-18 13:55 
Freesync og lign. vil vel kun hjælpe på tearing, ikke framerate stabilitet?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/04-18 13:54 
Jeg håber bestemt ikke at de dropper stabile framerates bare fordi skærme måske kommer til at understøtte variable refresh rates :O Det ville da være noget af en svinestreg over for alle der har ældre TV :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 25/04-18 16:16 
@Konsolkongen: Ja, på kort sigt :)

Beano>
Freesync og lign. vil vel kun hjælpe på tearing, ikke framerate stabilitet?

Teknisk ja, men pointen er du ikke vil kunne mærke det sålænge der ikke er kæmpestore udsving.
j/k
BeanoBeanoSkrevet 25/04-18 16:28 
Det lyder som sælgersnak ;)
slk486slk486Skrevet 25/04-18 16:40 
Not really - du kan ikke mærke små udsving, når skærmen ikke har en fast opdateringshastighed :) Dem kan du kun mærke, når der kommer en dobbelt frame (eller flere) ind, fordi skærmens frameraten ikke kan opretholdes.
j/k
3of193of19Skrevet 25/04-18 16:40 
Digital Foundry har lige lavet en video om freesync på Xbox One og de er rimelig imponeret.
slk486slk486Skrevet 25/04-18 16:41 
Ah ja, god reference :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/04-18 16:48 
Tja det virkede bare ikke skide godt i ret mange spil :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 25/04-18 17:12, rettet 25/04-18 17:14 
slk486>
Not really - du kan ikke mærke små udsving, når skærmen ikke har en fast opdateringshastighed :) Dem kan du kun mærke, når der kommer en dobbelt frame (eller flere) ind, fordi skærmens frameraten ikke kan opretholdes.

Det er juddering og forkert frame-pacing, fald i framerate vil garanteret kunne mærkes. Men naturligvis en forbedring ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/04-18 17:18 
Det er fald i framerate man løser med g- og freesync. Så længe frameraten ikke går under 40 frames så vil den føles flydende på sådan en skærm da skærmen følger opdateringen automatisk.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 25/04-18 22:40 
Og alle de spil som halter nede ved 30fps?
slk486slk486Skrevet 25/04-18 22:43 
Du vil ikke kunne mærke forskel på små udsving omkring 30 heller - der er bare ingen skærme, der fungerer med g-freesync under 40hz endnu.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/04-18 07:03 
Det er ikke sådan jeg forstår det. Der vil selvfølgelig være en nedre grænse for hvor lav en framerate kan være før det ikke længere føles flydende, og det er nok grunden til at skærmene ikke går længere ned end 40.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Le RoofLe RoofSkrevet 26/04-18 08:03, rettet 26/04-18 08:34 
Så vidt jeg ved findes der flere gsync og freesync skærme der virker fra 30hz. Asus ROG Swift PG258Q går endda helt ned til 24Hz i gsync
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
slk486slk486Skrevet 26/04-18 09:06, rettet 26/04-18 09:57 
Cool, det vidste jeg ikke :)

Medmindre vi snakker langt under 30, så tvivler jeg stærkt på nogen vil kunne mærke om det svinger mellem 28-32 fps eller er 100% 30fps - der er kun 4.5ms imellem, så du skal registrere om der lige blev opdateret efter 35,7ms eller 31.3ms (og alle variationer imellem). Om man så synes at nabolaget omkring 30fps er flydende er en anden sag :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/04-18 13:31 
Helt enig, jeg tror måske vi har snakket lidt forbi hinanden. Jeg tænkte udelukkende forskellen mellem “flydenheden” i 30 og 40 frames. Ikke mht til framepacing problemer hvor det helt sikkert vil gøre en kæmpe forskel :)

Le Roof> Var slet ikke klar over at der fandtes skærme der gik under 40Hz. I så fald må der næsten være en hardware-begrænsning på de skærme der ikke kan?
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 26/04-18 13:44 
Framepacing har vel intet at gøre med skift i framerate?

Du kan sagtens få eksempelvis 30fps, men med inkonsistent frame times, hvor de kommer i klumper. Det kan fremsynede eller g-sync ikke rette op på.
Hvad sker der?
slk486slk486Skrevet 26/04-18 14:24, rettet 26/04-18 14:36 
I eksisterende titler kommer det an på om den ustabile framespacing er et timing issue i logikken internt i den pågældende engine, eller et issue i logikken mellem display og engine. Det er klart at g-freesync ikke kan fikse interne problemer i en spilmotor :) Min pointe var at når alle skærme i fremtiden understøtter det, så *burde* framespacing være et et non-issue... Burde! :D

Sidenote - egentlig tosset at DirectX/Sony's API ikke har en autoframeraterizer så udviklerne ikke selv skal stå med logikken :) Så ville alle spil kunne fikses med et enkelt sweep og g-sync benyttes over hele linjen.
j/k
dRxLdRxLSkrevet 14/08-18 12:02, rettet 14/08-18 12:05 
Så blev mine raytracing spekulationer underbygget af nvidias seneste GPU annoncering:

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-nvidia-announces-turing-architecture-teases-rtx-2080


edit: Billede PlayStation 5-tråden (PS5)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
la0sla0sSkrevet 14/08-18 12:29 
Man kan håbe, jeg er stadig skeptisk. Desværre.
I forhold til den skala der skal produceres i, og det prismærke de skal ramme, ved jeg ikke om de når det.
Hvis de går efter et reveal til næste E3, med launch i 2020, så kan de nok vente med at låse deres hardware til starten af 2019. Har AMD et modsvar der? Er Navi der?
Og hvor lang tid tager det førend udviklere får det implementeret?

Mange spørgsmål, og for PS5 tror jeg det bliver tough.

Som note: Apple har en af de bedste og mest optimerede supply chains i tech, og deres hardware er ca. låst 1 år før launch. Derfor gætter jeg på det samme for Sony.
Hvad sker der?
scavengerscavengerSkrevet 14/08-18 13:58 
Med en pris på $10.000 for grafikkortet alene, bliver det sgu en dyr konsol :-O
Nemo me impune lacessit
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/08-18 14:57 
Det bliver ret sikkert ikke nvidia der bruges i de næste konsoller :)

AMD er det logiske valg da de kan kombinere både CPU og GPU i samme chip.
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 14/08-18 16:48 
scavenger>
Med en pris på $10.000 for grafikkortet alene, bliver det sgu en dyr konsol :-O

Meget tyder på at d. 20 august, launcher NVIDIA deres nye grafikkort-serie RTX20xx, nok med 2080 først. Det er flagskibskortet, i første omgang, men altså de har jo billigere kort i pipelines som teoretisk set, kan proppes i konsoller.

Netop RTX peger jo på raytracing.
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 14/08-18 16:59 
Sker helt sikkert ikke - konsoller går ikke væk fra at bruge APU'er. Det er den eneste måde de kan holde et ordentligt performance/pris forhold. Som KK skriver er AMD det logiske valg, da de laver APU'er, hvilket Nvidia ikke gør.
la0sla0sSkrevet 14/08-18 22:02, rettet 14/08-18 22:07 
Altså NVIDIA har jo deres Terra som er en SoC, hvilket APU er et andet navn for. Alt kan lade sig gøre. Ligesom du kan købe en Intel NUC med AMD integrated graphics.

Og det ville i princippet også være til at have et board hvor cpu og gpu var to chips ligesom en lang række laptops har. Jeg er usikker på, hvor stor prisforskellen er, men selvfølgelig marginalerne betyder også noget.

Anyhow det sker ikke, konsolchips er ikke profitabelt nok for NVIDIA, det er High volume/low return.

Tilføjelse: gad vide hvornår det bliver plausibelt med ARM konsoller, altså ikke Switch, men i den High performance-afdeling. I Apple verden er der meget snak om de går mod ARM pga. Intels problemer. Gad vide, om ARM arkitekturen bliver interessant i det lange løb for konsoller over x64?
Hvad sker der?
1'429 emne(r).
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig