X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ys VIII: Lacrimosa of Dana


Svar
SumezSumezSkrevet 01/09-14 09:50, rettet 01/09-14 09:51 
Efter slk's indlæg i PS4-tråden fik jeg Sherlock'et mig frem til denne NeoGAF tråd med updates og rygter:
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=886358

Der er en række korte klip fra spillet hvis man følger timelink i denne længere video:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=5D-Wr_3-E5U#t=5818

Underligt at se Ys med 3. persons bag-ryggen-kamera, men det lader til at beholde stilen og atmosfæren fra serien. Det kan sagtens blive godt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 15/07-17 10:49 
Jf, Bede-x's indlæg i Celceta-tråden, er Ys 8 netop blevet opgraderet til multiplatform:

http://store.steampowered.com/app/579180/Ys_VIII_Lacrimosa_of_DANA/
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 08/01-18 12:06, rettet 08/01-18 12:10 
Et godt stykke inde i spillet (nok mindst 10+ timer? Havde ikke opdaget timeren på daværende tidspunkt) var jeg på nippet til at kalde Ys VIII en fiasko. Ikke at spillet var/er dårligt som sådan, men det føltes virkelig som en komplet gentagelse af Memories of Celceta - en lidt for "padded" rejse gennem en masse nær-identiske områder i forsøget på at kortlægge hele egnen.
Spillet lægger ud med at man traditionen tro er forlist på en strand. Hele omdrejningspunktet er så at udforske den øde ø mens man finder andre overlevne fra skibbrudet og sammen bygger en lille by mens man undersøger muligheden for at finde en måde at slippe væk fra øen.
Idéen er sød, men uambitiøs i forhold til at bære et helt JRPG, hvilket forstærkes af at alle områderne til at starte med er varianter af de samme skove og strande, med en hule af og til.

Ys VIII: Lacrimosa of Dana

Men hold da op, når først spillets sideløbende historie (der starter som meget korte drømmesekvenser tidligt i spillet) først begynder at tage fat, så bliver Ys VIII virkelig medrivende, og dertil kommer der heldigvis også en meget tiltrængt variation i de områder man støder på. Er netop færdig med spillet, og har lagt næsten 60 timer i det, inkl. alle sidequests og valgfri områder.
I løbet af spillet når man alligevel at knytte sig til flere af de farverige figurer der flytter ind i din by, og der er et gennemgående tema om at acceptere sine forskelle og arbejde sammen mod et fælles mål. Det hele er meget kliché, og lige lovlig japansk, men det virker.

Dana's historie, som spillet er opkaldt efter, er til gengæld meget unik og til tider rimelig moden, med væsentlig mørkere undertoner end spillet umiddelbart giver udtryk for. Flere steder i spillet, især imod slutningen, må jeg indrømme at jeg blev virkelig rørt, og fandt mig selv med en lille undertrykt tåre i øjenkanten. Ys VIII: Lacrimosa of Dana kan 100% anbefales, og er klart en af de største spiloplevelser jeg har haft i 2017, kun udfordret af Breath of the Wild.

Kampsystemet er (desværre) en gentagelse af det fra både Seven og Celceta, så actionkampene er knap så involverede, og der er masser af healing-potions til at kompensere hvis man ikke klarer det sig godt. Jeg spillede på Hard, og spillet blev aldrig voldsomt udfordrende (men der er dog tog andre sværhedsgrader over det). Alt i alt fungerer det dog meget bedre end de i to andre spil - de AI-styrede figurer er kørt rimelig meget i baggrunden, og dodging og blocking er ret centralt for at kæmpe effektivt, selvom de fleste kampe stadig bliver reduceret til mashing af de skills man har equipppet.

https://www.youtube.com/watch?v=voDxgLC3iQ0]Intro-videoen, for flavor[/LINK]" target="blank">Intro-videoen, for flavor
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig