slk486 | Skrevet 29/10-13 16:50 | @Naiera: Dude, læs nu hvad jeg skriver. Ja, det gør en stor forskel billedmæssigt, men at tvivle på validiteten DI på baggrund af det, der intet har med hardware kompetencen af systemerne at gøre og som samtidigt er en let automatiseret fejl at begå... | j/k
|
|
Jmog | Skrevet 29/10-13 18:26 | Beano>
Ja men det er stort fy-fy at lave en video/billede sammenligning hvis det ikke er lavet med samme capture udstyr og betingelser. Men ok, face-off preview... bad bad, dick!
Men det gjorde de jo heller ikke?
Som jeg læser det (http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-battlefield-4-face-off-qa) så var det ikke DF der gjorde i nælderne. Det er X1's indstillinger for full range RGB, der er fejlbehæftet. |
|
Beano | Skrevet 29/10-13 18:54 | Det har du ret i.
Interessant opfølgning fra ham og det forklarer meget mht. kontrastforskellen - sammenligningen er dog stadig mangelfuld. Men preview så... ;) |
|
slk486 | Skrevet 29/10-13 19:36 | I rest my case :D | j/k
|
|
3of19 | Skrevet 30/10-13 00:13 | Software baseret scaler i PS4? /facepalm... |
|
slk486 | Skrevet 30/10-13 00:14, rettet 30/10-13 00:24 | Mon ikke PS4 har hardware assisteret scaler som alle andre nutidige GFX chips? | j/k
|
|
Jmog | Skrevet 30/10-13 02:53 | Det ville godt nok være underligt design hvis den ikke havde det. Det kan ikke koste meget at gøre GPU'en i stand til det. |
|
Beano | Skrevet 30/10-13 07:28 | Jeg læser det om han tror udviklerne af BF4 bruger deres egen softwarebaserede upscaler.
Ellers er det ret vildt - er det nævnt andre steder? |
|
slk486 | Skrevet 30/10-13 07:55 | Kommer vel også an på hvordan man betragter det. Scaling via compute er jo i princippet software baseret, men effektueret på højst effektiv hardware :)
Men ja, det ville være underligt andet. Selv PS3 havde scaling den ene vej. | j/k
|
|
Sonic | Skrevet 30/10-13 07:57, rettet 30/10-13 07:59 | Beano>
Jeg læser det om han tror udviklerne af BF4 bruger deres egen softwarebaserede upscaler.
Bingo.
Der er texture forskel på Xone og PS4, og på PS4 ligner det, at de bare har sagt "fit to screen", som man gør med wallpapers i Windohs, hvis ikke det lige passer til opløsningen. So lazy. | Parental Advisory: Explicit Lyrics
|
|
|
Jmog | Skrevet 31/10-13 08:04 | slk486>
Kommer vel også an på hvordan man betragter det. Scaling via compute er jo i princippet software baseret, men effektueret på højst effektiv hardware :)
Men ja, det ville være underligt andet. Selv PS3 havde scaling den ene vej.
PS3 har faktisk ikke en hardware scaler så vidt jeg husker. Det var grunden til at de fleste spil det første års tid kun kunne outputte 720p. At sætte systemopløsningen til 1080p påvirkede kun XMB og de spil der renderede i 1080p. Det var reelt en "output i 1080p, hvis spillet er native 1080p".
Der kom så en softwareopdatering der lavede det om til at være en reel skaleringsindstilling. |
|
slk486 | Skrevet 31/10-13 08:19, rettet 31/10-13 08:19 | PS3 har hardware scaling, men kun horisontalt (deraf "den ene vej"), hvorfor Studio Liverpool kunne introducere deres dynamic framebuffer i Wipeout HD, der netop varierer opløsningen i horisontalen. | j/k
|
|
Beano | Skrevet 31/10-13 08:39 | Jmog>
Der kom så en softwareopdatering der lavede det om til at være en reel skaleringsindstilling.
En option i XMB'en?
Har jeg ikke bemærket men det var 720p spil opskaleret til 1080p output ret tidligt. F.eks. MGS4. |
|
slk486 | Skrevet 31/10-13 08:48, rettet 31/10-13 08:51 | Spil i 720p opskalerer stadig ikke til 1080p uden special sauce, men husker ikke hvad MGS4 gør - det er shjv 1024x768 native. | j/k
|
|
Beano | Skrevet 31/10-13 09:07, rettet 31/10-13 09:07 | Nemli det jeg mener - det er spillet selv der bestemmer om det skal opskaleres, om det så er hardware supporteret eller ren software der gør det? |
|
Konsolkongen | Skrevet 31/10-13 09:09, rettet 31/10-13 09:10 | Prøv at sætte PS3'en i 1080p, men slå 720p fra som mulighed. Så outputter den faktisk alt i 1080p svjh. men opskaleret fra 480p/576p. Så kom ikke her ;)
EDIT: 480p/576p skal muligvis slås fra også (hvis man overhovedet kan det). Det er lang tid siden jeg prøvede. | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
Beano | Skrevet 31/10-13 09:10 | Åh... :) |
|
slk486 | Skrevet 31/10-13 09:35, rettet 31/10-13 09:37 | Slår du 720p fra, viser den i 480p/576p, som ikke kan slås fra.
Egentlig nogen der har testet om man får bedre framerates i 576p? | j/k
|
|
Konsolkongen | Skrevet 31/10-13 14:18 | Har du slået 1080p til?
Der skulle ikke være nogen forskel i framerate, så vidt jeg har forstået. | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
slk486 | Skrevet 31/10-13 14:22, rettet 31/10-13 14:23 | Of course. Har altid været et "issue" med PS3 at den ikke selv upscaler.
Fandt en DI video, hvor de havde testet 480p vs 576p vs 720p. Ingen forskel andet end at 576p har mere overskud fordi den kører 25fps. PAL og alt det. | j/k
|
|
Konsolkongen | Skrevet 31/10-13 14:37 | Det er virkelig underligt. Da jeg prøvede, for nogle år siden, der virkede det som jeg beskrev. Det er altså ikke noget jeg bare hiver ud af enden :) | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
slk486 | Skrevet 31/10-13 14:43 | Kan det have været et af de spil, der selv gør det? | j/k
|
|
Konsolkongen | Skrevet 31/10-13 14:53 | Jeg kan ikke huske hvilket spil jeg prøvede, men det virker underligt hvis det skulle være tilfældet. Så ville det jo ha' skaleret fra 720 til 1080p som normalt og ikke fra SD til 1080p. Uanset om jeg havde fravalgt 720p eller ej. | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
slk486 | Skrevet 31/10-13 14:56 | Sandt nok. The truth is out there. | j/k
|
|
Konsolkongen | Skrevet 31/10-13 15:02, rettet 31/10-13 15:03 | Det var en på shmups der nævnte det for lang tid siden. Jeg var selv hurtig til at stemple det som BS, men jeg blev noget overrasket da det faktisk virkede. Jeg kan ikke huske hvorfor han brugte det, den opskalerede ret blurry fra SD så vidt jeg husker.
Det må næsten ha' været i XRGB-3 tråden da jeg ikke postede i andet dengang. Men jeg orker næsten ikke at søge den igennem ;)
Det kan være de har fjernet den feature i en senere opdatering :) | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
slk486 | Skrevet 31/10-13 15:20, rettet 31/10-13 15:20 | Jeg tror skam på dig, jeg har bare aldrig set det. Ligesom varulve, vampyrer og jomfruer ;) | j/k
|
|
|
Jmog | Skrevet 31/10-13 19:15, rettet 31/10-13 19:16 | Beano>
Jmog>
Der kom så en softwareopdatering der lavede det om til at være en reel skaleringsindstilling.
En option i XMB'en?
Har jeg ikke bemærket men det var 720p spil opskaleret til 1080p output ret tidligt. F.eks. MGS4.
Ikke rigtig en option men snarere en ny effekt af de gamle options.
På Xbox 360 outputtede/outputter konsollen alt i den opløsning som du vælger i system settings. Hvad end spillet renderer i, så skalerer boksen til den opløsning.
På PS3 ved launch kunne man hakke af hvilke opløsninger ens display understøttede. Lad os sige man har et 1080P TV der understøttede alt, så man hakkede 576p, 720p, 1080i og 1080p af. Hvis et spil renderede i 720p, så var det også den opløsning, som blev outputtet til displayet. Ingen skalering fra PS3's side (dengang, det kom senere). Med andre ord havde det ingen som helst effekt at have 1080p hakket af, hvis det var et 720p-spil man kørte.
Det er dog ikke alle spil der skalerer selv efter opdateringen. For nogle er de kodet til at kunne rendere i flere opløsninger og hvad man har hakket af i XMB påvirker hvad spillet renderes i. Et godt eksempel er GT5 og Ico/Shadow of the Collussus Collection, som kan rendere i både 1080p og 720p. GT5 får endda en bedre framerate, hvis man slår 1080p fra i XMB. Det samme gælder vist Ico collection i 3D mode så vidt jeg husker. |
|
slk486 | Skrevet 31/10-13 19:41 | Faktisk lidt irriterende der ikke er en "game rez" option, så man kan beholde dash og blu i 1080p, men låse spil til 720p, eller endnu bedre - en option pr. spil. | j/k
|
|
Jmog | Skrevet 31/10-13 19:47 | Helt enig. En setting inde i selve spillet ville være gyldent. Det er jo helt fjollet i de spil hvor der er performancefordele ved at sætte opløsningen ned, at man er nødt til at quitte helt ud af spillet, ændre det for ALT og derefter starte spillet igen. |
|
slk486 | Skrevet 31/10-13 19:54, rettet 31/10-13 19:56 | Jep. Jeg har samme pet peeve med lydenindstillinger på PS3. Nogle spil vælger automatisk AC3 over DTS og den eneste måde at gøre det anderledes er ved at fjerne AC3 fra indstillingerne. LPCM er naturligvis bedre, men ikke alle ældre forstærkere har 5.1 over HDMI. | j/k
|
|
|
|
RaGe | Skrevet 03/11-13 16:22 | Forbavsende lidt forskel. | "Better to reign in Hell than serve in Heaven."
|
|
Jmog | Skrevet 03/11-13 18:02 | De er ikke super repræsentative. Det er de videoer de fangede med videoindstillinger der var kalibreret til full range RGB, hvilket den version af X1 som de prøvede ikke kunne levere. Sortniveau og farver er med andre ord ikke korrekt. |
|
slk486 | Skrevet 03/11-13 18:40, rettet 03/11-13 18:41 | I sidste ende handler det heller ikke om opløsningen som sådan, men om at XO ikke kan skubbe nær så mange pixels og dermed sår tvivl om dens fremtid og investeringen. | j/k
|
|
|
Bede-x | Skrevet 04/11-13 13:41, rettet 04/11-13 13:44 | Er der ikke nogenlunde bred enighed i spilmedierne om at PS4 leverer det bedste bud som tingene ser ud lige nu? At der så er et par sider der skriver, at det i praksis kan være svært at se forskel på resolutiongate titlerne, selv om det hardwaremæssigt kræver mere at trække det ene frem for det andet, ændrer vel ikke på det overordnede billede?
Så Cinemablend brokker sig lidt uden grund, med mindre der er flere kilder der ligger til grund for deres rant end dem de oplyser og det skulle da aldrig undre hvis doritospaven eller andre har været ude at sige noget fuldstændig tosset. | Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
|
|
|
|
slk486 | Skrevet 04/11-13 16:06 | Hvad siger han til sidst?
"Skal man købe alle spil på PS4?"
"Ja, de er ikke bagudkompatible..."
What? :D | j/k
|
|
Beano | Skrevet 04/11-13 16:08 | Underforstået at de er det på XBO. |
|
slk486 | Skrevet 04/11-13 21:37 | Jeg er slet ikke med på hverken spørgsmål eller svar. | j/k
|
|
Beano | Skrevet 04/11-13 21:52 | Dunno, jeg tror bare de er lidt fulde og vrøvler :) |
|
slk486 | Skrevet 04/11-13 21:53 | Fair nok :D | j/k
|
|
|
Sonic | Skrevet 05/11-13 13:02 | Kan vel forventes, når man porter et PS3 spil til nyt hardware :P
Either way er CoD:Ghost vel næppe en benchmark for noget som helst? | Parental Advisory: Explicit Lyrics
|
|
slk486 | Skrevet 05/11-13 13:06 | Sure, men det samme kan siges om 720p på XO. Min pointe er bare at nu har MS fans noget at counterstrike med. Skal nok blive sjovt :D | j/k
|
|
enfen | Skrevet 05/11-13 13:07 | Hvor meget mon Microsoft har betalt Activision for at få det til at køre dårligt på PS4? ;) #conspiracy
Men det er satme sløvt, at en nextgen konsol ikke kan trække et launch spil ordentligt. | What is the Matrix?
|
|