Nu hvor DS'en efterhånden er ved at blive udfaset, er det måske på tide (og måske også lige sent nok) at kigge lidt tilbage på et faktisk utroligt imponerende spilbibliotek. Med syv år at leve i, er det næsten dobbelt så lang tid som Game Boy Advance havde, og mere end de fleste konsoller.
Fra at have et tvivlsomt udvalgt, hvor en port af et N64-spil, nu med tvivlsom styring, og gimm...
Se hele indlægget
Nu hvor DS'en efterhånden er ved at blive udfaset, er det måske på tide (og måske også lige sent nok) at kigge lidt tilbage på et faktisk utroligt imponerende spilbibliotek. Med syv år at leve i, er det næsten dobbelt så lang tid som Game Boy Advance havde, og mere end de fleste konsoller.
Fra at have et tvivlsomt udvalgt, hvor en port af et N64-spil, nu med tvivlsom styring, og gimmick-titler som
Feel the Magic XY/XX og
Pac 'n Roll som det bedste forsøg på at finde "gode spil", har DS'en gennem årene, meget imod mine forventninger, formået at oparbejde en imponerende guldgrubbe af et spilbibliotek. DS'en er ikke bare "en ny Gameboy", men sin helt egen blanding af genrer fra alle generationer.
På trods af at man kan klandre Nintendo for den ene forseelse og mangel efter den anden (der har ført til en hel del revisioner), er en del af charmen ved DS'en måske netop det forholdsvist primitive hardware i en tid, hvor der på "de store konsoller" nærmest kun har været plads til AAA-titler. Det har givet plads til langt flere "skæve" titler, indie-spil og billigere produktioner, udgiverne tør investere penge i uden at løbe den samme risiko de ville opleve ved et spil der kræver en armé af animatorer og udviklingshold.
Men samtidig har systemets ekstremt høje popularitet i Japan også betydet et stort fokus på at udvikle mange og rigtig gode spil, i stedet for blot håndholdte discountudgaver af store franchises.
Det betyder flere unikke oplevelser, flere spil i genrer man ellers har betragtet som udryddet, og generelt et spændende spilunivers man nemt har tilbøjelighed til at undervurdere.
Jeg synes det er spændende at se tilbage på DS'en og opdage titler man ikke lige havde fanget i første omgang, måske fordi de er gået under radaren, ikke har fået en europæisk udgivelse, eller tilhører en genre man måske ikke lige er særlig opmærksom på.
I stedet for blot at namedroppe en liste over spiltitler som vi plejer, synes jeg folk bør præsentere ét spil ad gangen med screenshots, links osv. og skrive lidt om det. Jeg har en hel liste over spil der har vækket min interesse, og det er kun få af dem jeg faktisk har spillet. Regner med at droppe dem én ad gangen. :) Det er ikke alle der er lige "oversete" eller "niche", men hvis de er med er det fordi jeg synes de er unikke nok til at fortjene ekstra opmærksomhed, udover de sædvanlige "cookie cutter" spil.