X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Quake


Svar
SumezSumezSkrevet 11/10-11 12:59, rettet 12/10-11 00:24 
IMO super-interessant artikel fra 1UP omkring Quake's indflydelse og tilblivelsen af spillet.

Mange af tingene ved man jo godt, især hvis man har rodet lidt med spiludvikling, og nogle af historierne har man nok hørt før i lignende artikler, men samlet set synes jeg det giver et virkelig spændende indblik i visionerne blandt spillets udviklingshold, og mange af de idéer der blev droppet undervejs.

Måske ikke nogen overraskelse, men jeg synes det er interessant at de havde en masse originale idéer til en spændende fantasy setting med melee kamp og helt nye spil mekanikker, der til sidst blev droppet til fordel for en improviseret fodnote og Doom-våben. Især i forhold til at Quake efter min mening stadig har noget af det mest solide actionbaserede FPS-gameplay, der sidenhen er gået i glemmebogen til fordel for avanceret AI, realisme og snige-taktikker.
Jeg synes også Romero, der normalt kun får skældud i den slags artikler, viser sig som en spildesigner med rigtig gode idéer og idealer.

http://www.1up.com/features/why-quake-changed-games-forever
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
enfenenfenSkrevet 11/10-11 21:08, rettet 11/10-11 21:09 
Nu har jeg ikke fået læst artiklen igennem endnu (men skal). Men jeg kan da huske, tilbage før Quake udkom, at id Software talte om, at man skulle rende rundt med en 'Thors hammer' i stedet for skydevåben.

PS.
Artiklen starter på side 6, så I skal lige bladre tilbage :)
What is the Matrix?
nerosnerosSkrevet 11/10-11 21:24 
Var Quake 2 godt? Nåede aldrig at spille det.
Bashful Neophyte
enfenenfenSkrevet 11/10-11 21:48 
Singleplayer var ok, men multiplayer kunne ikke efter min mening matche Quake (QW) på nogen måde. Jeg fortsatte med at spille QW, og gør det også i dag en gang imellem.
What is the Matrix?
TheDukeTheDukeSkrevet 11/10-11 21:49, rettet 11/10-11 21:51 
Der var uenighed mellem Romero og resten af iD om hvilken retning Quake skulle gå i. Det er derfor det er så stilforvirret mellem dark fantasy og sci-fi.

Quake 2 var udemærket dengang, jeg husker især multiplayerdelen som fremragende. Dog har jeg spillet det i single-player her for et pår måneder siden og den del virker ret primitiv nu. De patchede det så man kunne se hvad våben modstanderen havde i DM, så vidt jeg ved var det første gang man rent faktisk kunne se dem holde den rigtige våbenmodel, før det blev det bare vist med en icon over spillerens hoved. Det er den slags ting man tager så meget for givet nu, at det er svært at forestille sig at det ikke altid var sådan :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/10-11 23:55 
neros>
Var Quake 2 godt? Nåede aldrig at spille det.

Det var noget af det vildeste man kunne få fat i da jeg begyndte at interessere mig for PC-spil, så jeg har gennemført det en del gange. Jeg må dog indrømme, at det ikke er ældet så godt. Som en ægte iD-titel solgte det mest pga. at det var teknisk imponerende. Sonic Mayhem soundtrack'et er rimelig godt, men ikke nær så atmosfærisk som det, Trent Reznor lavede til 1'eren. Våbnene er fede. Jeg savner virkelig de der overdrevne våben, man altid fik i de gamle FPS'er.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 12/10-11 00:26, rettet 12/10-11 09:51 
TheDuke>
Der var uenighed mellem Romero og resten af iD om hvilken retning Quake skulle gå i. Det er derfor det er så stilforvirret mellem dark fantasy og sci-fi.

Ærgerligt det så var sci-fi delen der vandt i efterfølgerne.
Som jeg også nævnte i RAGE-tråden, har jeg dog læst rygter om at flere hos Id har ønsker om at vende tilbage til de Lovecraft-inspirerede rødder i 5'eren. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 12/10-11 09:46, rettet 12/10-11 09:47 
Jeg husker ihvertfald at jeg var temmelig vild med Quake det første spil. Tror den der fantasy vs Sci-fi stil slog ret hårdt igennem hos mig, og så var fjenderne super fede. Husker især man fik den der grenade launcher i starten til at nedlægge zombierne ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 12/10-11 09:52, rettet 12/10-11 09:52 
Ja, Quakes grenade launcher er stadig en af de bedste - *FLOMP*dunk-dunk-dunk-dunk... :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 12/10-11 10:13 
lol ja !
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 03/07-16 20:22 
MachineGames, udviklerne af det nye Wolfenstein, har lavet en ny, gratis Quake-episode i anledning af spillets 20-års fødselsdag.

Siden det hedder Episode 5 og ligger på Bethesdas servere, går jeg ud fra, at det skal ses som semi-officielt.

http://www.eurogamer.net/articles/2016-06-24-wolfenstein-the-new-order-developer-makes-new-quake-episode
DunwichDunwichSkrevet 09/11 12:29 
Konsolkongen: Hvad er der galt med Quake's kontrol i PS5 versionen, siden du giver spillet 4/10 i vurdering?

Kontrollen er super tight på Switch, ellers. Jeg spiller det der, med en Pro Controller.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/11 13:00 
Jeg synes min vurdering beskriver det klart nok.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 09/11 13:31 
"Et aim der er all over the place".

Hverken på Switch eller når jeg spiller det på Series S, har jeg problemer med aim. Du er vel bare kommet til at pille ved indstillingerne.
SumezSumezSkrevet 13/11 21:00, rettet 13/11 21:02 
Jeg har kun prøvet Switch udgaven, og den er fantastisk.
Kører helt ekstremt smooth på et niveau hvor det føles som om det giver spillet helt nyt liv, og jeg nød virkelig at genopleve det hele vejen igennem. Quake har aldrig været bedre :)

Også enig i at kontrollen er fantastisk. Det er første gang jeg har prøvet Quake uden at bruge mus til at sigte, og jeg følte mig ikke spor handicappet af det, hvilket jeg ellers nærmest altid gør i et konsol FPS med så stort action fokus.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/11 23:02 
Så må PlayStation-versionerne være meget værre. For kontrollen føles som en tidlig PS2-fps før der var nogen klare standarder for hvordan et sigte skal fungere.

MVG (Modern Vintage Gamer) har stået for PS-versionerne og det vil heller ikke undre mig hvis han har ødelagt kontrollen i de spil. Det han laver plejer ikke at være ret godt.
I hans egen video på YT hvor han snakker om spillet er det tydeligt at han også er nødt til at bruge strafe for at kunne ramme noget som helst, da aim med højre analog er alt for twitchy.

Som default er aimet helt åndssvagt ringe. Man kan ændre på indstillingerne, som kan føre til en lille forbedring, men man kan stadig ikke ramme en skid i forhold til alle andre FPS’er.

Quake 2 på PS5 spiller markant bedre og der var han ikke længere hos Nightdive.
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 14/11 03:25 
Man kan tilslutte mus og keyboard til ps4 og ps5 ;)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/11 06:25 
Det er ikke en mulighed her :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 14/11 09:51 
Konsolkongen>
Så må PlayStation-versionerne være meget værre. For kontrollen føles som en tidlig PS2-fps før der var nogen klare standarder for hvordan et sigte skal fungere.

Det beskriver i hvert fald ikke min oplevelse på Switch, tværtimod! Jeg synes det føles som et stort skridt frem i forhold til FPS-kontrol på konsoller.
Men måske er der noget vane/personlig preference der spiller en rolle her, snarere end platforms-forskelle? Måske analog stick på Switch'ens Pro-controller i forhold til PS5 controlleren også kan gøre en forskel, men umiddelbart synes jeg de føles ret ens.
Det er ikke utænkeligt at der er forskelle i hvordan spillet er konfigureret mellem platformene (om ikke andet så kunne nogle hardware quirks måske have nødvendiggjort det, det ved jeg ikke så meget om), men det virker som noget jeg burde have hørt om. Det er i hvert fald værd at undersøge - hvis du falder over Switch-udgaven kunne jeg godt tænke mig at høre om du har samme oplevelse med den.

Bruger PS5-udgaven gyro-sigte som default? Det gør Switch, og normalt er jeg ikke så meget for det, men jeg synes de har implementeret det på en måde hvor det formår at komplimentere analog stick-styringen utroligt elegangt, så det bare giver den smule bedre præcision, uden at føles som ren motion controls.

Lige nu spiller jeg iøvrigt NightDive's port af Dark Forces, også på Switch. Det synes jeg, især sammenlignet med Quake, føles noget mere kluntet. Det har nok mere at gøre med at det originale spil ikke rigtig er designet med samme henblik på frit sigte, især op/ned, selvom det ofte er nødvendigt at gøre brug af. Gyro-styringen virker også mere invasiv her, men har dog ikke slået den fra. Og så føles det faktisk en (meget lille) smule laggy, noget der på ingen måder var tilfældet med Quake.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 14/11 09:55, rettet 14/11 09:55 
https://www.reddit.com/r/quake/comments/xnk5ra/is_anyone_else_as_disappointed_with_controller/

Den her Reddit-tråd giver lidt samme billede af folk der har vidt forskellige oplevelser. Men der er nogen der rapporterer at have oplevet det meget som du gør, bare på Xbox (igen en beskrivelse der på ingen måder reflekterer det jeg har set på Switch), og til gengæld synes det er meget bedre på PS5. Men der er også folk der skriver at det føles perfekt på alle de platforme de har prøvet.

Gad vide om der er nogle "default" controls, der kan variere afhængigt af nogle system-indstillinger? Eller om de har fikset noget med en patch som nogle folk ikke har haft installeret?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/11 10:18 
Jeg har slået Gyro fra. Ved godt at mange er glade for den slags, men jeg er ikke.

Hvordan føles Switch-versionen for dig hvis du slår det fra og kun bruger højre analog?
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 14/11 17:30 
Nu fik I gjort mig nysgerrige.

Jeg ejer Quake på Switch og Quake 2 på Xbox. Quake spiller som en drøm på Switch, men jeg kan godt mærke, at Quake 2 ikke er nær så præcis i kontrollen, på Xbox; Det er som om deadzone er mere eller mindre slået fra - selvom jeg slår forskellige parametre for deadzone til i options - og aim er upræcis.

Køber så Quake 2 til Switch, og her er kontrollen nær perfekt; Smooth og meget præcis, både med og uden gyro slået til. Jeg synes det er meget fedt med gyro slået til, men jeg bruger det næsten ikke alligevel, mens jeg spiller, fordi analog pindene er så gode og så præcise.

Opdager så til sidst, at jeg faktisk osse ejer Quake på Xbox, så det tester jeg osse, og også her er Switch versionen den overlegen i kontrollen.

Hvad værre er, jeg kan ikke finde nogle options som gør, at man kan resette kontrol til default, på Xbox, hvis man er kommet til at lave noget i indstillinger, man gerne vil annullere. Mærkeligt.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig