Det er ofte at jeg fortaber mig i at se på gamle spil, og enkelte gange kommer jeg til at tænke på at nogle af dem ville være spændende at se i et remake. Det kunne være fordi konceptet ikke blev forløst ordentlig pga. teknologiske begrænsninger, spillet blev overset eller af helt personlige årsager.
Efter min overbevisning er der egentlig stor grund til at lave spilremakes fremfor ...
Se hele indlægget
Det er ofte at jeg fortaber mig i at se på gamle spil, og enkelte gange kommer jeg til at tænke på at nogle af dem ville være spændende at se i et remake. Det kunne være fordi konceptet ikke blev forløst ordentlig pga. teknologiske begrænsninger, spillet blev overset eller af helt personlige årsager.
Efter min overbevisning er der egentlig stor grund til at lave spilremakes fremfor filmremakes. Spilmediet lader til at være mere konsolideret (no pun intended) og modent nu, og det er et godt tidspunkt at opdatere spil der prøvede en masse spændende ting men som netop ikke kunne forløses rent teknologisk, ja eller simpelthen fordi spillet ikke længere kan spilles uden store fikfakserier. Jeg vil mene at vi i dag er på et punkt hvor grafik ikke længere betyder noget, men hvor shmups med 20 år på bagen stadig holder, er det vist ikke nogen hemmelighed at mange 3D-spil med 15 år i bagagen virker så grove at de næsten ikke er til at spille.
Anyway her er tre futuristiske forslag:
Cybermage
link:
http://www.mobygames.com/game/dos/cybermage-darklight-awakening
Et af de spil jeg aldrig fik spillet, men som jeg fandt virkelig interessant var det gamle DOS fps Cybermage. Tegneseriestilen var interessant ligesom cyberpunk-universet var spændende. Det var desværre et spil som forsvandt lidt i mængden tror jeg. Ligemeget hvad har jeg altid været tiltrukket af det, men har slet ikke orket at spille det.
Bioforge
link:
http://www.mobygames.com/game/dos/bioforge
Når vi er i den genre, vil jeg også omtale survival adventurespillet Bioforge. Det var et spil der blandede amnesiafortællingen med Island of Dr. Moreau, og lod spilleren styre en karakter der vågner op og er undergået en voldsom operation for at blive cyborg. Teknologisk var spillet forud for sin tid og led af det. Forud fordi grafikken dengang var banebrydende, led af det fordi spillet var meget stift at styre (lidt som Alone in the Dark). Alligevel var der noget dragende over historien og spillets setting. Det spillede bare ikke helt godt, hverken i kampdelen eller i adventuredelen. Potentiale er dog stadig i denne titel og teknologisk set ville det være et godt tidspunkt for et remake.
Dreamweb
link:
http://www.mobygames.com/game/dreamweb
Et lidt overset spil til Amiga og PC. Spillet handler om at hovedpersonen Ryan, lider af mareridt og i dem bliver beordret til at slå syv personer ihjel. Hvis han ikke gør det er der hell to pay. Disse syv personer, er dårlige mennesker, men spillet gør det uvist om Ryan slår dem ihjel pga. at han mentalt er ved at gå i opløsning eller fordi han bliver beordret til det. Spillet arbejder med en fantastisk tvetydig fortællestil og med dejligt voksne temaer, som man meget sjældent ser overgået, især ikke i dag. Spillet i sig selv blev præsenteret i et lille vindue i et top down perspektiv. Soundtracket var Blade Runner-fængende og den dystopiske stemning var fantastisk, men igen teknologisk set var spillet ikke alt for imponerende og direkte problematisk for at gennemføre spillet, da der krævedes en del pixelhuntning. Men stadig det er tematisk et af de mest interessante europæiske spil i de sidste 20 år.
That's it, glæder mig til at andre forslag.