Jeg tænkte det kunne være interessant med en tråd hvor vi kunne diskutere spildesign, og hvilken retning vi gerne vil se mediet og dets enkelte genre udvikle sig i.
I længere tid har jeg haft et horn i siden på det japanske rollespil, en genre, jeg indtil for ganske nyligt, holdt utroligt meget af. For mig har meget af genren stået helt ekstremt stille, og hver ny udgivelse går i de ... Se hele indlægget
Jeg tænkte det kunne være interessant med en tråd hvor vi kunne diskutere spildesign, og hvilken retning vi gerne vil se mediet og dets enkelte genre udvikle sig i.
I længere tid har jeg haft et horn i siden på det japanske rollespil, en genre, jeg indtil for ganske nyligt, holdt utroligt meget af. For mig har meget af genren stået helt ekstremt stille, og hver ny udgivelse går i de samme gamle faldgruber, som har eksisteret siden genrens fødsel. Jeg tænker f.eks. på random encounters, historiefortælling gennem portrætter med tekst ved siden af, men især de ofte røv-syge kampsystemer man finder i genren. Givet, der er kommet et par interessante titler, der er anderledes på dette punkt, som f.eks. The Last Remnant, men ellers har møllen kørt nogenlunde ens i ca. 10-20 år. Et eksempel på et i mine øjne godt kampsystem er det man finder i Paper Mario: The Thousand Year Door (Super Star Saga etc.). Systemet har virkelig mange facetter og usædvanligt god dybde, der lader spilleren være med - interaktivitet er nu engang så vigtigt i spil - under både kamp, angreb og forsvar på mange forskellige planer. Hvordan kan det værre at ikke flere forsøger at bygge mere oven på genren? Sidder japanerne virkelige lige så meget fast i deres vante måder at udvikle spil på, som de gør i vesten?
Med det sagt, så synes jeg at de japanske udviklere, kan lære noget om historiefortælling fra f.eks. Valve's Half Life 2, eller bare noget om karakterdesign/udvikling, og hvordan man får spilleren til at føle sig involveret i historien - netop her synes jeg at udviklingen har stået ALT for stille i JRPG'et. Dermed ikke sagt, at mange JRPG'er ikke er gode til at skabe dybe karaktere, de gør det bare alle sammen på en måde, der har nogle store ulemper, og som tilmed hæmmer spillerens evne til at leve sig ind i historien etc.
Jeg håber der sker noget radikalt i denne genre, så jeg kan begynde at holde af genren igen. Lost Odyssey, Eternal Sonata og Blue Dragon har alle været skuffelser for mig, indtil videre.
|