Jeg har importeret EO, efter at have fulgt med i pressedækningen af det, og har de sidste par uger spillet igennem den første del af spillet.
Normalt er jeg slet ikke til RPGer og får spat af den påtvungne stakato rytme med langsom navigation, hyppigt afbrudt af turbaserede kampe, for slet ikke at tale om de lange FMV sekvenser der er i mange JRPGer.
Derfor er det også m... Se hele indlægget
Jeg har importeret EO, efter at have fulgt med i pressedækningen af det, og har de sidste par uger spillet igennem den første del af spillet.
Normalt er jeg slet ikke til RPGer og får spat af den påtvungne stakato rytme med langsom navigation, hyppigt afbrudt af turbaserede kampe, for slet ikke at tale om de lange FMV sekvenser der er i mange JRPGer.
Derfor er det også mærkeligt at jeg følte mig tiltrukket af EO, oven i købet selv om man gang på gang fik at vide, at det var en *meget* traditionel dungeon crawler, som Wizardry eller Eye of the Beholder.
Men der var alligevel eet eller andet der sagde mig, at jeg skulle give det en chance.
Det er jeg glad for at jeg gjorde.
Det er lykkedes Atlus at rette op på alt det jeg ikke kunne lide ved RPGer før, samtidig med at de har bibeholdt stort set samtlige elementer der karakteriserer genren, og har endog tilføjet en del nye.
De tilfældige encounters er der stadig, men der er lige præcist ikke for få og ikke for mange. Man føler sig udfordret uden at blive irriteret
Kampene er stadig turbaserede, men man er ikke slavebundet til at se på alen lange animationer eller status skærme.
Spillet er meget frit og åbent for spillerens egne ideer om opsætning og spilmetode, men samtidig er det også ret tilgivende over for n00b fejl.
Tag ikke fejl der er virkelig et udfordrende spil, og det er noget man skal have god tid til at spille, hvis man vil komme nogen vegne (DSen er ideel til at den slags spil, hvor man kan udnytte hverdagens mange små eller lange ventetider).
Men RPG formlen er samtidig så destilleret til sin essens og der er lagt tilstrækkeligt mange pointers og hints ind i starten af spillet, at man som begynder ikke behøver at bekymre sig.
Anbefalet til både fans og skeptikere af genren.
PS. Musikken er suveræn.
|