Pyyha det var en stor post så svare kun lige på udvalgte ting..
1. DARKEN ffs ;)
Valkyrie>
Alle MMORPGs, uanset hvor dårlige de er, er jo sjove nok når man bare har sine venner omkring sig. Så er det bedøvende ligegyldigt hvor crappy det er. Det er præcis det, alle de folk over i Everquest sidder og siger. De har siddet siden 1999 og gamet det med deres venner. Investeret alt for meget tid og penge. Kan ikke nænne at stoppe, selvom de hader SOE og spillet som en pest. Det er simpelthen blevet den del af dem.
Folk der læser dette, hvis du/I er så afhængig som overstående eksempel, søg hjælp =)
Jeg har som skrevet flere gange bare ladet det ligge fordi jeg ikke har gidet at spille det, jeg spiller det pga de venner der også spiller det (derfra skiftet til pve alliance... *suk* ;) og de venner jeg har fået mig undervejs.
Valkyrie>
Jeg er meget uening i at WoW skulle gøre folk mere sociale. Hvordan er WoW anderledes end en Chat, Myspace eller en team baseret FPS hvor teamwork også er nødvendigt?
Men de behøver heller ikke at gøre folk Usociale, alt det man laver behøver ikke være over nettet.
Valkyrie>
Du kan sidde at spille Counter-Strike, Halo, Guild Wars eller Battlefield online i 5 minutter og have det sjovt, og logge ud. Eller du kan sidde i seks timer og have det sjovt. I WoW sidder du 6 timer, er afhængig af at 39-24 andre mennesker skal møde op og hjælpe dig for at få noget ud af det. Når tidsinvesteringen bliver så enorm, selvom det kun er en dag om ugen eller engang om måneden, så er det et tegn på at man må ændre sine adfærdsmønstre i det virkelige liv.
At bruge 6 timer på et godt spil på et eller andet tidspunkt er da ikke uhørt, da Battlefield 2 udkom optog det en del af min tid fordi jeg synes det var så fedt.
Hvis du kun spillede wow for at raide, kan jeg godt se hvorfor du har kedet dig.
Valkyrie>
Come on... det kan godt være at folk vil bruge "jeg sidder bare og spiller WoW istedet for at se TV argumentet" men hvor mange sidder og ser TV i seks timer i en strækning vær dag?
Hvis du sad og spillede wow 6 timer hverdag er det så ikke bare dig der har et problem? hardcore raid guilds der raider hele ugen er heller ikke mig, derfor spiller jeg med casual danskere, som mere eller mindre bare hygger sig.
Valkyrie>
Spillet har dybe dybe problemer i infastrukturen. Med ting som AI, så har du en masse matmatiske random genaraserede attacks, og spells der gør de ellers så monotone kampe forskellige(som crits f.eks.). Der er absolut ingen strategi eller dybde i WoW. Utroligt mange af spillets skills og spells er ubrulige og andre er uundværlige. I det hele kommer det sikkert til at blive nerf this - buff that, igennem hele spillets levetid.
Og jo længere de kommer, jo mere prøver de at sætte plaster på alle ting for ikke at spillerne ikke skal kunne mærke det.
Siden release, har alle klaget over ubalance mellem de to faktioner. Konstant har der været diskutioner omkring at balancere Shaman og Paladin ordentlig. Så hvad gør Blizzard? Selvfølelig, giver de bare den anden faktion den anden klasse, og på den måde behøver de ikke at bruge mere tid på faction balance.
Enig, men vis mig et MMO der ikke har et problem AI mæssigt, det er en skam, men scripted events som i singleplayer er nok det eneste der kan fungere nogenlunde som viden og tekniken er nu.
Omkring Shaman/Paladin, må jeg indrømme jeg grinte højt, enig med at det virker som en tyggegummi løsning.
Valkyrie>
Folk begynder at bot farme fishing? Hvad gør de? Gør det ubruligt selvfølelig.
Og dette er også fair, da det ikke er alle der bare lader sin comp være tændt mens de går på arbejde. Det er også grunden til at bots er forbudt, selvom jeg ikke rigtigt kan se de har gjort noget ved guld spammerne og bot farmerne.
Valkyrie>
Andre multiplayer spil har en competitive mentalitet, hvor strategi, teamwork, og "skill" er nødvendig for at vinde. Som jeg sagde før, kan disse spil nydes af alle, hvor og hvornår. I 5 minutter som i 6 timer.
Tvivler på du kan nyde BF2 (som du nævnte) særlig meget mere end wow hvis du kun spiller 5 minutter, vi snakker da halve og hele timer, hvis man hygger sig.
Valkyrie>
WoW, er så itemization agtigt, at det er mere materialistisk end noget andet spil jeg nogensinde har set. Og tid investering er i den grad, det der for folk til at vinde. Du skal ikke prøve at bilde mig ind at folk der har Hand of Ragnaros eller Ashkandi, ikke smadre konkurencen totalt. Selvøflelig er det fordi at PvP ikke var en fokus i WoW. Det vel altid være et PvE spil, hvor PvP bare er en side feature.
Men selvfølelig.. Når der er så meget ubelance i Battlegrouinds, når klasserne er så unbalanceret og alle konstant bliver nerfed og buffet og ingen kan følge med, omkring hvad den nyeste FOTM Template er, + alle de random "lucky" faktore som lag og crits og procs og twinkies etc etc etc der altsammen med til at gøre det til en stor kage af ligegyldighed.
Det er derfor at spillet allerede er eksploderet med super duper hardcore godly ownage gear. Og det syge er jo at alt det fede gear du samler sammen, med dine venner er ubruligt om 3 måneder, hvor den næste raid dungeon er kommet. Og sådan køre spillet i de næste 5-10 år.
De fleste MMO er vel sådane.. eller hvad?
Med hensyn til pvp, spiller jeg nu kun på pve server (yay ikke mere ganking eller griefers) og jeg hygger mig muntet med battlegrounds, man (efter den nye patch) kommer hurtigt ind, man respawner hurtigt, der er ingen penalties for at dø hele tiden. Det vil sige at selv når der er folk med uber gear, kan man ofre sig for at hjælpe med at få personen ned.
Havde en Alterac Valley, hvor en sådan tauren warrior ownede, fordi der var 4-5 personer der fast healede ham, vi blev således pressede tilbage, indtil vi snakkede sammen og nogle af os suicide rushede healesne på samme tid, hele det "rode" pvp aspect gør at det er muligt at overvinde situationer som ser tabt ud.
Valkyrie>
Multiplayer spil, er ikke spil der ikke rigtig har en begyndelse eller en ende. Multiplayer spil er der indtil du er trætte af dem. WoW, hvor single player delen, er multiplayer delen, er ingen af tingene. Er det alt dominerende.
Wow har ikke en singleplayer del, wow er multiplayer only, wow er der også bare til du bliver træt af det. Igen som jeg skrev tidligere, det er alt efter hvad man vil have udaf et spil.
Valkyrie>
Det er ligegyldigt og irelevent om det er Guild Wars eller Halo eller hvad man ellers kan lide.
Men det betyder jo noget.. fordi det er enorm tidsinvestering, som jeg sagde før.
Fordi jeg ikke mener at der er noget at vinde eller noget mål. Du bliver ved, og det stopper aldrig. At folk prøver at retfærdiggøre deres tilgang til spillet med at lave egne mål, er vel kreativt nok, men i den større ende er jeg ikke spor enig i det.
Alle multiplayer spil er tidskrævende, er det et rpg artig spil, skal du bruge tid på at få levels, gear, skills, og lære at bruge dem sammen, er det et fps som halo eller cs, skal du bruge tid på at lære våbene, banerne, og spillet isig selv (og hvis fast hold, lære at spille sammen med dine bekendte). Hvis du så har brugt tid på overstående, kommer der så det punkt der hedder sig, at du skal bruge tid for at blive god. Spiller du i league, nytter det ikke noget at du kun gider at spille 5 minutter et par gange om ugen.
Igen det handler altsammen om hvad du vil have ud af spillet, ønsker du kun at rive newbies rundt, med dine super AWP eller energy sword skillz, så er 5 minutter sikkert ok, men hvis du ønsker at stille op i hold og ikke kun kæmpe mod hold af lignende skills, men også at blive bedre og rykke op, ja så kræver dette også tid. (nu kender jeg så kun cs leagues, ved ikke hvordan halo online, hænger sammen)
Valkyrie>
Du svare jo ikke på mit spørsmål - Når du spiller super mario kan du vinde. Når du spiller final fantasy 7 kan du vinde. Når du spiller wow vinder du ikke fordi det bare bliver ved og ved og ved.
Og hvorfor gør det så det? Fordi Blizzards skal bruge dine penge. Okay? Så derfor laver de flere hundred timer timesink quest og repetitive raids, og timesink og money sink elementer, der for dig til at skulle farme konstant for en epic mount eller reparere dit gear konstant, eller skråle i timevis i et raid, eller kommer op og skændes med nogen 12 årige night elf hunters omrking de skal have lov til at loote en eller anden item i et raid...
Ingen multiplayer spil kan vindes, gennemfører dit "hold" et raid i wow, eller vinder en kamp i cs er ligegyldigt, dette er en midlertidig genvinst og det forsætter bare.. Kæmper man om at holde sig på toppen i pvp i wow, eller på toppen er en liste på xbox live, same deal.
Jeg spiller (nå du nu mener jeg ikke har svaret) fordi jeg kan lide en fantasy verden der ikke tager sig så seriøst, det kræver ikke meget af mig som spiller for at kunne slippe det og samle det op igen måneder efter (måske lige at holde kontakt til sin guild). Jeg har gjort det før jeg kan gøre det igen, nøjagtig som jeg har gjort med cs, når jeg ikke gider mere, så gider jeg ikke mere slut.
Darken>
Hvorfor vil du fortryde noget du har spillet på livet løs?
Det betyder kun at du har nydt spillet, hvis du ikke gider mere efter det, så lægger du det fra dig og evt. stopper dit abonnement. Hvorfor skal man føle sig skyldig/skamme sig/sparke sig selv over at have været underholdt af et spil? Jeg ser generelt ikke hjernedødt tv længere, da jeg finder interaktion med andre folk over nettet meget mere stimulerende.
Valkyrie>
Igen. Addiction har intet at gøre med at være sjovt. Det har noget at gøre med - Hvad kunne du egentlig have brugt din tid på, istedet for at spille WoW.
Helt seriøst - Hvad kunne du have gjort istedet at lvl dine 3 lvl 60 karaktere med tier 3 equipment og epic weapons og leet hax mount!111? Hvem snakker om pvp?
Du får det ud af spillet du ønsker, hvis du har brugt 24/7 på at få de ting, kan jeg kun sige: Det er din egen skyld!
Jeg spiller nu kun casual og har kun en level 60 og er nået til 4 boss i Molten Core... dette over en lang periode.
Valkyrie>
Jeg mener at møde nye mennesker i den rigtige verden. Kan du virkelige begynde at seriøst fortælle mig at du spiller wow som en undskyldning for at møde nye mennesker? eller tror du at det er sundt?
Jeg har haft gode guild buddies i div. MMOs jeg har spillet, men i sidste ende spiller man et spil og kæmper opm virtuel fame, identitet og materialistiske ting som gear, equipment, huse og bla bla bla. Det er jo ikke at være social. At sidde annonym bag ved din skærm, må under ingen OMSTÆNDIGHEDER overhovdet sammenlignes med at møde mennesker i den rigtige verden.
Jeg spiller med venner jeg har kendt før wow udkom, folk jeg ser privat, og jeg har mødt nye mennesker igennem dette spil(læs: mødt og hygge i det virkelige liv), ikke noget jeg er gået efter men dette er slet ikke umuligt. Jeg bruger ikke det at jeg spiller som en undskyldning til noget somhelst andet end at jeg spiller spillet for at være underholdt. Hvis du har spillet wow for at møde nye folk, burde du havde fundet en RP server med danskere på.
Valkyrie>
Og jeg skal fortælle dig noget - Jeg fortryde alt den tid jeg har brugt på WoW, fordi jeg fik ikke en pind ud af det. "uhh minderne om når jeg sad til klokken 4 om natten, og tog 30 kilo på at æde pizza og kun game wow og wow og wow, og skulle se min guild gå i splittelse på grund af grådige idioter, og selvglade mennesker der for det bedre med sig selv når de står bedre stillet end andre mindre uerfarne gamere".
Tough luck, hvis du ikke har fået det ud af det du har ønsket, jeg håber du har lært noget, så hvis du en anden gang har tænkt dig at prøve et MMO spil, så ved du at du skal være moderat med den tid du bruger på det. Nogen kan styre det, andre kan ikke.
Valkyrie>
Og sådan har jeg det ikke med noget andet spil. Jeg har brugt over 1000 Timer i multiplayer i perfect dark alene. Det fortryder jeg ikke overhovdet.
halo, command and conquer, de gamle warcraft, elite, guild wars, banjo-kazooie. Mange af disse spil, gav dig ihvert fald noget at vinde, og chancen for at lægge dem på hylden med en tilfredshed og glæde over at have gennemført dem, men også givet dig en rigtig fed udfordring.
Hvad vinder du? Multiplayer forsætter alle sammen ude i det uendelige, hvis du har et problem med at der hele tiden kommer nye raids i wow, hvad så med nye expansions til gw?
Single player spil kan vindes.
Valkyrie>
om det så er rez eller ninja gaiden er ligegyldigt. Og multiplayer spil er der altid, uden den månedelige forpligtelse, eller frygten for at blizzard sletter din account(ja, de må gerne slette den efter 6 måneders inaktivitet, og det er sket for mange). Jeg er fint økonomisk stillet ligenu, men jeg følte altid en irritation ved at betale for wow, på de dage hvor jeg ikke havd elyst til at spille det.
Nu kan jeg ikke snakke om de andre spil, men diablo2 og wow, der loggede man bare ind på en character en gang om måneden eller lignende, ingen tvinger dig til at spille.
Det at betale for at spille er jeg heller ikke glad for, derfor har jeg ikke xboxlive, men ønsker man ikke at betale kan man lade være med at spille.
Valkyrie>
derfor fortryder jeg wow. Jeg kigger tilbage på det, som noget der tog vildt meget tid og ikke gav mig noget tilbage. jo en masse ekstra kilo, dårligere social stilling i det rigtige liv. Spillet var jo ikke spor interessant, dybt eller komplekst. Det kunne ikke engang give mig en egentlig udfordring. Det kunne spilde min tid og tage mig i hånden indtil jeg havde uber gear nok til at smadre alt på min vej, med mit cookier cutter build.
Det er trist at høre at du har haft så bitter en erfarring med *insert MMO here* (i dit tilfælde wow), for mit vedkommende har jeg ikke kun bibeholdt mine venner uden for wow, jeg har også mødt nye der ikke har nogen spilrelation til noget jeg kender. Men jeg har også sat mig for ikke at dræbe mit social liv for et spil.
Valkyrie>
"OMFG spam ur taunt key n00b!!11" rofl. Der er ingen grund til at være sarkastisk omkring det, fordi at være mange i wow med overpowered gear er det eneste der skal til for at vinde. Det har man jo allerede bevidst... hvad hed den guild der 2 mannede MC? Kun 2 mand om MC, eller sådan noget.
Du kan ikke to mande MC (ved dog ikke nå BC udkommer ;), nok på en privat server, og dem med l33t gear der går i battlegrounds er faktisk nemme... de vil nemlig hellere kæmpe end at vinde en bg, og skal de ned, skal der bare lidt samarbejde til.
Darken>
Ved du hvad jeg synes det allerværste ved et rigtigt godt spil er? (efter min mening) At oplevelsen slutter.. Hvis jeg feks gennemfører Chrono Trigger, FF6 eller FF7 som er blandt mine top favorite games of all time, så har jeg det fedt med at have gennemført det, men alligevel har jeg også lidt nederen over at det er slut... har det på samme måde med nogle af mine bøger, hvis det er en bog som er rigtig go fra start til ende, så kan jeg godt få en sådan lidt "øv" fornemmelse når det er at jeg har lyst til at læse og jeg ikke kan tage fat i den historie som jeg har stiftet bekendskab med og nyder fortællingen af. Så skal man hen og finde en anden bog på hylden, når man entenlig gerne ville have forsat historien fra den første selvom den er slut. Et godt eksempel fra spilverden var, at der var mange der var skuffede over FF7:Advent Children ikke blev et spil istedet for en film, da ønsket om en forsættelse var stor.
Valkyrie>
All good thing must come to an end. Så meget som jeg hader at være pessimistisk, så synes jeg det er sandt.
Ingen ting kan være gode for altid. Vi har alle brug for variation, i alt hvad vi gør. Det gælder både musik, film og spil og såvel som mange andre ting.
Jeg kan da godt følge hvad du siger, men det virker lidt som en barnlig fantasi. Mit yndlingspil, er OOT, og jeg ville da også ønske at den følelse af glæde jeg havde i 1998 første gang jeg spillede det, ville blive ved for evig og altid, men sådan fungere det ikke.
Som du kan læse så har jeg det fedt med at gennemfører et spil, men kan jeg bagefter have lidt øv over det, hvor du finder den "barnlige fantasi" i det ved jeg ikke.
Jeg har variation i alt jeg laver, derfor kan jeg godt have det sådan at have lyst til at spille videre på et afsluttet spil, eller læse videre på en afsluttet bog.
Valkyrie>
Og jeg tror Darken.. At før eller siden vil du også føle at WoW ikke er så specielt mere. Pludslig er art designet ikke så charmerende. Spillets pixels virker slidte og kedelige. Systemerne virker grå og kedelige.
Ingen tvivl om det og når det sker, så stopper jeg bare, ellers går jeg over til et andet MMO, hvis jeg da ikke gør det inden jeg bliver træt af wow, nogle af dem der stadig er i Dev. lyder mildestalt intersante. |