For at give en chance til de små og kreative spiludviklere, åbner jeg hermed muligheden at udveksle tips, know-how og nye opdagelser indenfor genren af independent games eller 'indie-spil'.
Er der nogen der finder små, sjove og fede sharewarespil på nettet, som kræver lidt ekstra opmærksomhed, så kan man bruge den tråd til at skilte det.
For at give en chance til de små og kreative spiludviklere, åbner jeg hermed muligheden at udveksle tips, know-how og nye opdagelser indenfor genren af independent games eller 'indie-spil'.
Er der nogen der finder små, sjove og fede sharewarespil på nettet, som kræver lidt ekstra opmærksomhed, så kan man bruge den tråd til at skilte det.
Idéen kommer mest efter jeg spillede en demo, som jeg kan anbefale man kigger nærmere på:
Jeg tror kun det findes til Mac. Det er ikke noget strukturelt nyt og progressivt, men påviser igen hvor meget formen alene kan have for spiloplevelsen. Det er ren shoot'em up på syretrip.
Tribute Games - der består af tidligere ansatte fra Ubisoft og Eidos - har annonceret Mercenary Kings, aka Metal Slug med et crafting-system. Det er kun på prototype-stadiet, men ser allerede ganske niceligt ud, og er animeret af Paul Robertson, der også tryllede på Scott Pilgrim-spillet.
Så er der noget dejligt 2D-(action-)platform på vej. Det er folkene bag fan-spillene Super Mario Crossover 1 og 2*, der er gået i gang med at lave en mellemting af en fortsættelse og et remake af de nævnte spil. Nu med egne baner og figurer, så de kan sælge det uden copyright-problemer, men stadig inspireret af kendte retrospil.
Spillet hedder Super Retro Squad. Det får otte figurer inspireret af spil og/eller figurer som Castlevania, Mega Man, Contra og Super Mario Bros. Hver figur har en verden (40 baner i alt). Hvis det bliver som i SMC, kan man frit vælge figur før hver bane. Der kan vælges mellem 8- og 16-bit-grafik. Spillet får også et opgraderingssystem.
* Mere eller mindre Super Mario Bros., hvor man kan vælge at spille banerne med kendte retrofigurer, som Mario og Mega Man, med deres egne evner og våben (tilpasset for balancens skyld, i hvert fald banerne).
jaes>
Den opdaterede udgave af det japanske freeware-spil La-Mulana ser altså ret nams ud. Det er noget metroidvania-agtigt halløj i Indiana Jones-forklædning.
Personlig situation. Jeg har ingen ordentlig controller til min PC, har den aldrig sat til en ordentlig skærm, og har ikke hardwaren til at køre mange nyere spil særlig godt (godt nok er det et 2D-spil, men man ved aldrig hvor optimerede spillets bells 'n whistles er :))
Jeg foretrækker generelt bare at læsse spil ind på min Xbox, og så virker de bare, det har altid været et besvær for mig at køre spil på PC.
Nu ved jeg ikke lige om det gælder i det her tilfælde, men 360 controlleren med ledning virker til ret mange PC spil efterhånden. Hvordan La-Mulana så end er optimeret, så skyder de sig selv i foden hvis et simpelt 2D spil som det ikke kan køre på det meste nutidige hardware.
Bede-x>
Nu ved jeg ikke lige om det gælder i det her tilfælde, men 360 controlleren med ledning virker til ret mange PC spil efterhånden.
Hvis det ikke understøtter controlleren direkte, er der en god sandsynlighed for, at det kan køre ved at installere Key2Joy (gratis).
Wehner>
Så kan de jo passende få det til at køre på Xbox 360 :)
Hvis det bare var dét, men det er ikke nogen lille ting, at få et spil på XBLA.
MS bliver nødt til at gøre XBLA og/eller XBLIG mere attraktivt for de mindste udviklere, hvis de ikke skal miste endnu flere af disse udviklere/få de tabte tilbage. Der er efterhånden alt for mange interessante spil, der aldrig kommer på konsoller - så det er naturligvis ikke kun MS, men PSN er efter sigende bedre i den retning. WiiWare kender jeg ikke nok til.
Bortset fra det, så har udgiverne vist ikke opgivet at få det på WiiWare, som først var planen :)
jaes>
Hvis det ikke understøtter controlleren direkte, er der en god sandsynlighed for, at det kan køre ved at installeere Key2Joy (gratis).
Den bruger jeg også selv og eneste grund til jeg ikke nævnte det var, at det nok ville falde ind under Sumez' "besvær" kategori ;)
Ellers er jeg ret enig i at konsolproducenterne skal til at åbne mere op for deres platforme, hvis ikke de skal miste alt for mange spil/udviklere og på sigt markedsandele og relevans.
Bede-x>
Nu ved jeg ikke lige om det gælder i det her tilfælde, men 360 controlleren med ledning virker til ret mange PC spil efterhånden.
Jeg ville også næsten overveje at købe en til formålet, hvis altså ikke d-pad'en var så ubrugelig.
Tror jeg har 4-5 originale pads til 360'eren, og de er alle trådløse.
The Chinese Room (Dear Esther) har løftet tæppet for deres næste spil, Everybody's Gone to the Rapture:
- Det er et "open-world first-person non-combat game"
- Foregår en time før verdenen går under i et landområde (der er også bygninger)
- Tager en time at gennemføre, men pointen er at spille igennem flere gange
- I modsætning til Dear Esther kan man interagere med spilverdenen
- De bruger spilmotoren CryEngine 3 (Crysis 2)
Gaslamps (Dungeons of Dredmor) næste spil lyder fantastisk. Det hedder Clockwork Empires og er en slags Settlers i en verden med masser af farer og events, tilsat lidt steampunk, Lovecraft og Dwarf Fortress. Det er endda muligt at (overordnet?) designe sine bygninger. Udkommer til pc (ingen dato endnu).
Synes Arakion ser ganske fint og lovende ud. På overfladen er det Bastion møder Legend of Grimrock. Til forskel fra LoG kan man vælge at spille kampene i realtid, turbaseret eller begge dele (kampe mod få fjender er så i realtid). Der er også noget by-konstruktion i spillet (tilsyneladende lavet på en måde, så det passer godt til et RPG). Udvikles til pc, Mac og Linux.
Bede-x>
Det kan godt tænkes at Capcom ikke vil give os det Ghosts 'N Goblins, vi har behov for
Der er faktisk kommet en "Kai"-udgave af Ultimate, som retter op på alt hvad der var galt med det, og gør det til et "ægte" arcade-agtigt kapitel i GnG-serien! Det er virkelig godt, faktisk.
Jeg hørte først om det for få måneder siden, og det er kun udkommet i Japan, men heldigvis er PSP'en jo regionsfri. :)
Chrono>
Jeg har lige købt Frozen Synapse på Steam. Hvis I kunne lide planlægningsdelen i de første Rainbow Six-spil, så burde I gøre det samme. Spillet er en blanding af det, og så play-by-mail chess. Se også nogle af de reviews de har på deres site - spillet har fået ret god omtale.
Har set den. Det er selvfølgelig en rar og humanistisk vinkel på spilindustrien, men synes den har svært ved at holde fast i almengyldige temaer, og ofte bliver udviklernes pressede situationer beskrevet lige lovligt kunstigt.
Men selvfølgelig skal man se den. Ligger på Netfix i øvrigt.
Og bagefter skal man se King of Kong: A fistfull of quaters som er mega god!
... og ikke ligger på Netflix :(
Har lovet vores lokale Donkey Kong-helt gang på gang at jeg skal have den set, men har aldrig set den på DVD, og den er ikke på nogen services jeg har adgang til. :!
Måske man bare skal tage ind forbi amazon.co.uk.
Jeg nåede at se ti minutter af den sidst den blev vist på DR3, før vi skulle ud af døren, og på den tid nåede jeg at blive pænt irriteret på de to hovedpersoner, der virker som ekstremt sørgelige eksistenser. Men det er vistnok også meningen?
Beano>
Drama og underholdningsværdi at i hvert fald prioriterer over skildring af virkeligheden - pænt sagt :)
Det sjove er at det så alligevel har haft den effekt at de to personer er blevet til "kendisser" indenfor den vestlige "arcade-scene". Svavar (som vistnok har fået sig en international 11-plads i Donkey Kong nu) begyndte på spillet efter at have set filmen, og er stærkt inspireret af de teknikker Steve Wiebe (tror jeg :)) benytter. :)
Mine kone var med til at se King of Kong fra ende til anden, og hun synes den var ret dragende. Årsagen er, at producenterne selvfølgelig har manipuleret med materialet, for at fremme præmissen: At det nytter ikke noget at vinde konkurrencen, hvis man ikke vinder publikummet.
Det er en generel association som Indie Game netop mangler.
Faldt lige over Ittle Dew, som virker ganske charmerende. Det er et tongue-in-cheek Zelda riff, med naivistisk, håndtegnet grafik. Er udkommet til Ouya, pc og Mac, og skulle dumpe ned efterår eller vinter til Wii U, Linux, iPad og Android tablets.
På minussiden er der efterhånden belastende mange selvrefererende spil, på plussiden er der vist ikke så mange selvrefererende Zelda-"kloner", og desuden ligner det en god kandidat til underholdningen en søndag eftermiddag med tømmermænd :)
Two Brothers virker spændende. Kommer til computere, X360 og Wii U. Dovenskabs-quotes:
"Two Brothers is an Action Adventure game that features a classic Gameboy aesthetic"
"Two Brothers takes a long hard look at death in video games… when the player is killed in combat or triggers a deadly trap, instead of being greeted a familiar GAMEOVER screen, the player finds himself in what we call the “Afterlife Hub”.
This realm of the dead is a colorful and mysterious place where the player can explore, find clues, and interact with characters who have passed on in the games story… sometimes even bringing some of them back from the dead." http://ackkstudios.wordpress.com/
Papers Please har været ude et stykke tid, men har ikke fået så meget omtale her på PR, og er heller ikke at finde i databasen endnu.
På papiret (pun not intended) er spillet svært at sælge: En simulation hvor man spiller rollen som paskontrollør i et opfundet østblok land først i firserne. Gameplayet består hovedsagligt af at sammenholde data og finde fejl, og er på den måde egentlig mest af alt spil jeg ville placere i puzzle-genren. Det hele er tilsat en række valg og konsekvenser der gør det hele til en enormt dyb oplevelse: Vil du bryde reglerne og se igennem fingre med manglende papirer for ikke at skille et ægtepar ad, og derved blive trukket i løn, og risikere ikke at kunne brødføde din familie, eller er du koldhjertet og nægter den ene ægtefælde indrejse?
Papers Please er virkeligt gennemtænkt spil, og et indie-spil jeg synes fortjener langt mere opmærksomhed.
Et andet spil lidt i samme "genre", der kunne nævnes, er det gratis* Cart Life - har heller ikke spillet dette spil endnu, men det har fået meget ros. Det er næsten ligeså underligt ud fra beskrivelser - en gadesælger-"simulator", hvor man vælger at spille en af tre gadesælgere - kaffesælger, avissælger eller bagelsælger. Twistet er, at man også er "manager" for deres liv, og får indsigt i deres vaner og liv generelt. Nogle af ens kunder er heller ikke bare avatars, men har reelle personligheder. Så skulle være unikt miks af light managerspil og narrativt spil.