Sumez | Skrevet 14/08-14 17:02, rettet 14/08-14 17:03 | Ja, baggrundende er gode, men figurerne er for "pæne" og flydende i deres bevægelser. Det minder nærmest om at se Sims rende rundt, og de flash-agtige dialog-animationer hjælper heller ikke :\
edit: Eller at Gabriel ligner ligeså meget en douche som i GK3 :) | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
slk486 | Skrevet 14/08-14 20:39, rettet 14/08-14 20:39 | Agreed. Too clean.
Kan ikke huske om jeg nogensinde kom igennem GB1 - kan kun huske hvor meget jeg nød GB2 :) | j/k
|
|
|
jaes | Skrevet 10/02-15 16:21, rettet 10/02-15 16:23 | Toonstruck er lige blevet udgivet digitalt på GOG.com til pc, Mac og Linux. Det har jeg godt nok villet spillet længe (dog ikke nok til jeg gad eBay/lidt højere pris + bøvle med eventuelle problemer med at få det til at køre).
Live action Christopher Lloyd i en tegneserieverden og stemmeskuespil af Dan Castellaneta (Homer Simpson), Dom DeLuise og Tim Curry kan kun være godt!
http://www.gog.com/game/toonstruck
|
|
|
jaes | Skrevet 11/02-15 00:34 | Jeg så lige, der står "This game is powered by ScummVM" på spillets side på GOG, så den fysiske udgave skulle være til at få til at virke relativt let med dette program. Napper dog GOG-udgaven uanset. |
|
jaes | Skrevet 25/06-15 12:25 | Her Story er lige udkommet og får ganske blændende anmeldelser. Og så er det endda et FMV. Og koster kun ca. 5€.
http://isthereanydeal.com/#/page:game/info?plain=herstory
"Her Story is the new game for PC, Mac, iPhone and iPad from Sam Barlow, creator of Silent Hill: Shattered Memories and Aisle.
A crime fiction game with non-linear storytelling, Her Story revolves around a police database full of live action video footage."
http://www.herstorygame.com/
Der er godt nok kommet mange gode adventurespil de seneste par år, og der er ligeså mange interessante på vej. |
|
la0s | Skrevet 25/06-15 20:52 | Virkelig spændende spil! | Hvad sker der?
|
|
|
jaes | Skrevet 27/03-16 19:20 | Wadjet Eye Games (Gemini Rue, Primordia, Blackwell osv.) er begyndt at tale om deres næste spil, Unavowed, som udvikles internt.
Features:
-Choose a male or female protagonist
-Choose one of three playable origin stories
-branching storyline
-A total of five companion characters to choose from. Each with their own talents and abilities.
-Double the resolution of a typical Wadjet Eye Game!
-All the usual guff - voice acting, commentary, original music, etc
http://www.adventuregamestudio.co.uk/forums/index.php?topic=53350.0
Interessant at det stadig er pixel art men i dobbelt opløsning (Ben Chandler står igen bag). Jeg synes det er ret flot:
|
|
jaes | Skrevet 24/02-17 21:54 | Adventure Gamers er blevet færdige med deres årlige prisuddeling, og i følge sitet er 2016 det år med klart flest spil i de sidste 9 år - 115 spil i alt. Så genren har fået et fint comeback. Selvom kvantitet selvfølgelig langt fra er alt, så virker det som et år med ganske mange gode spil.
Best Adventure of 2016:
King’s Quest
Runners-Up:
Samorost 3
The Witness
The Last Guardian
Goetia
Readers’ Choice:
Kathy Rain
Runners-Up:
Nelly Cootalot: The Fowl Fleet
Shardlight
Obduction
Samorost 3
De har også en kategori i år for bedste '"almost" adventures' (de er ikke i nogen speciel rækkefølge):
ABZÛ
Burly Men at Sea
Candle
Firewatch
INSIDE
Orwell
Oxenfree
That Dragon, Cancer
The Walking Dead: Michonne
The Aggie Awards |
|
la0s | Skrevet 24/02-17 22:19 | Interessant.
Jeg har ikke prøvet King's Quest, vildt at det skulle være det bedste.
Har du prøvet det? | Hvad sker der?
|
|
jaes | Skrevet 24/02-17 22:50 | Nope. Har ventet på tid og tilbud. Og lidt på at alle episoder kom ud. Så vidt jeg husker, synes AG, at det er vellykket, fordi det fint forener klassisk og new school. Første episode er gratis til diverse platforme, så kan du evt. selv prøve :)
Kathy Rain skulle også være ret godt - Meget ala Gabriel Knight men med sin egen personlighed.
https://www.youtube.com/watch?v=5oxhUgUhq3g
Mest af alt fra 2016 glæder jeg mig dog til konsolversionen af Dreamfall Chapters, der er på trapperne i form af en Enhanced Edition (den 24/3)! |
|
la0s | Skrevet 24/02-17 23:18 | Jeg har Dreamfall Chapters på PC, og glæder mig også til Enhanced, da den vist skulle være en gratis update. Jeg har spillet en anelse på PC, og synes det var en anelse clunky og gammeldags, men måske man bare lige skal sluge det og overgive sig... ja ok det lød forkert.
Men tak for link på Kathy Rain, ser interessant ud. | Hvad sker der?
|
|
jaes | Skrevet 13/11-17 17:08, rettet 13/11-17 17:10 | Heart of China og Rise of the Dragon er endelig kommet på GOG.
Ikke meget store titler, men værd at spille for fans af både adventurespil og de tidligere 90'ere, da stilen er yderst gennemført henholdsvis Indiana Jones-agtig og klassisk cyberpunk. De skiller sig også lidt ud ved at være førsteperson.
De sådan semi-Sierra, da de er lavet af Dynamix, der blev opkøbt af Sierra i 1990.
https://www.gog.com/game/heart_of_china
https://www.gog.com/game/rise_of_the_dragon
|
|
millennium | Skrevet 14/11-17 09:07, rettet 14/11-17 09:07 | Rise of the Dragon var jeg helt vild med, fordi det lignede Blade Runner så meget. :D | The medium is the message.
|
|
jaes | Skrevet 27/03-19 21:05 | Beneath a Steel Sky får en efterfølger :)
Til konsoller, pc og iOS.
Det bliver dog ikke 2D og point and click denne gang.
Beyond a Steel Sky-gameplay |
|
millennium | Skrevet 27/03-19 21:35 | Egentlig fjollet. At tage en klassiker som repræsenterer en bestemt fan-dyrket genre, og så ændre det til et moderne over-the-shoulder 3D puzzlegame. Hvem prøver de at ramme her?! | The medium is the message.
|
|
Jmog | Skrevet 27/03-19 23:33 | En bredere målgruppe. |
|
slk486 | Skrevet 28/03-19 09:04, rettet 28/03-19 09:25 | Er det ikke bare et bud på at rykke adventuregenren fremad? Jeg er da villig til at give det en chance ihvertfald. | j/k
|
|
millennium | Skrevet 28/03-19 12:21, rettet 29/03-19 13:06 | Det gik nu meget godt for Thimbleweed Park ved ikke at rykke genren fremad. :) | The medium is the message.
|
|
Sumez | Skrevet 28/03-19 12:27, rettet 28/03-19 12:27 | Ja, det er nok det bedste spil i genren siden Grim Fandango. :)
Rent økonomisk har det dog vistnok kørt meget lige på kanten. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
slk486 | Skrevet 28/03-19 12:27 | Det betyder da ikke, at den ikke må ;) | j/k
|
|
Sumez | Skrevet 28/03-19 12:28 | Hvis folks idéer om "at rykke genren fremad" konsekvent betyder at gøre den mere ligegyldig og mere som andre spil, så må de ikke :P | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
millennium | Skrevet 28/03-19 12:30, rettet 28/03-19 12:30 | Tænker ikke en genre rykker sig fremad ved bare at ligne alle andre og forsvinde i mængden. 2D remixes skiller sig i det mindste ud. | The medium is the message.
|
|
slk486 | Skrevet 28/03-19 12:30, rettet 28/03-19 12:32 | Hvorfor skulle det konsekvent betyde det? Og hvorfor skulle der ikke være plads til begge dele?
Jeg læser ikke andet her, end "NEJ! De må ikke lave noget anderledes end det jeg er vant til!", men jer om det ;) | j/k
|
|
Sumez | Skrevet 28/03-19 12:32, rettet 28/03-19 12:32 | Fordi alle eksempler vi har set på at lave et "moderne adventurespil" i praksis har vist sig at fremstå virkelig ligegyldige. :)
Tror det bedste bud må være det nye King's Quest, men det er nok også mest fordi det stadig har en del af genrens originale DNA i sig, og ikke så meget fordi det er "progressivt". | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
jaes | Skrevet 28/03-19 15:58, rettet 28/03-19 16:06 | I følge dem selv er det pga. en bredere målgruppe - det er desværre også svært at tjene penge på point and click i dag for teams af deres størrelse.
Men diskussionen er da ret interessant - da jeg allerede havde en Google Form med lignende spørgsmål liggende til et spilprojekt, tilpassede jeg den lige hurtigt til formålet. Og vi har jo ikke poll-funktion på P:R.
Håber både folk der har erfaring med genren, og de mere uerfarne, har lyst til at svare på spørgeskemaet som supplement til diskussion - det er kun 6 spørgsmål (tager 3-4 min.). Så poster jeg resultatet om nogle dage :)
https://forms.gle/bd4Y9nhp18qzULYH8 |
|
millennium | Skrevet 28/03-19 23:08 | Jeg forstår ikke spørgsmålet: Kamera. | The medium is the message.
|
|
|
jaes | Skrevet 28/03-19 23:25 | Fair nok. Ja, det skal mere ses som emner/muligheder. Det står i beskrivelsen i starten, men ikke her i tråden.
Så emnet Kamera = hvilken type spilkamera i adventure-spil foretrækker du (eller evt. flere typer)? |
|
|
slk486 | Skrevet 29/03-19 07:35 | Man kan ikke vælge den klassiske kameratype? | j/k
|
|
jaes | Skrevet 29/03-19 07:38, rettet 29/03-19 07:49 | Jo, det er den med tredjeperson og faste vinkler :)
Edit, til drxl: jeg har undgået eksempler flere steder da det enten bliver abitrært eller kræver mange eksempler. Jeg har ikke haft en videnskabelig tilgang. Til gengæld retter jeg gerne svar hvis der er noget :) |
|
|
Sumez | Skrevet 29/03-19 09:42, rettet 29/03-19 09:42 | På trods af at den virker lidt hurtigt sammenstykket, kan jeg godt lide fokus i spørgsmålene, og i særdeleshed det sidste. Her er mit svar:
"Simple puzzles" i den forstand jeg tror der omtales her synes jeg ikke har noget at gøre i et spil hvor det er 100% spillets omdrejningspunkt. Det er en vinkel der fungerer i en bredere genre hvor puzzles blot er inkluderet for at gøre dem mere interaktive (det kunne så f.eks. være "walking sims", survival horror, osv.). I et rigtig godt adventure-spil synes jeg oplevelsen af at løse puzzles og komme videre bør være i højsædet, og Thimbleweed Park er på alle måder et virkelig godt eksempel på dette.
Jeg har også sat hak i to komplet modstridige svar, da jeg rigtig godt kan lide begge tilgangsvinkler.
Sidst men ikke mindst, så er den "semi-lineære" tilgangsvinkel efter min mening adventure-genrens "bread and butter". Muligheden for at bevæge sig rundt i et større område mens man identificerer både problemer og mulige løsninger og forsøge at parre dem, uden at vide om man faktisk har adgang til løsningen endnu. Jeg er vild med det store, bagvedliggende, komplekse flow-chart der får det hele til at passe sammen, og er altid imponeret over udviklere der er i stand til at finde hoved og hale i det. Og netop i Thimbleweed Park blev jeg i stor grad mindet om at det var præcis dette aspekt af genren jeg plejede at holde rigtig meget af dengang i 90'erne.
Det er faktisk et design som jeg synes mange andre genrer godt kunne bruge fra Adventure-genren, men noget der er gået lidt i glemmebogen i forhold til genrens mere casual-venlige elementer (lineær historiefortælling, dialogtræer, osv). Det slog mig faktisk da jeg spillede Dragon Quest 2 sidste år (et spil fra 1987 til og med), at på trods af at det spil i bund og grund er "open world", så foregår al fremgang i "historien", primært via en meget lignende adventure-agtig struktur, hvor du starter med at udforske hele verden, møder menneskerne, finder diverse værktøjer, og bagefter render rundt og prøver at løse deres problemer med de resourcer du har til rådighed, hvilket af og til giver adgang til de resourcer der skal til for at løse problemer helt andre steder i verden. Det er meget non-lineært, men ender altid med at man har samlet præcis de genstande der skal til for at låse op for spillets sidste dungeon.
Efter min mening burde mange flere "open world spil" forsøge sig med dette design, løftet direkte fra adventure-genren. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
slk486 | Skrevet 29/03-19 11:04, rettet 29/03-19 11:05 | jaes>
Jo, det er den med tredjeperson og faste vinkler :)
"skråt fra oven og med fastlagte kameravinkler".
Nej, ikke skråt fra oven - fra siden ;) | j/k
|
|
jaes | Skrevet 30/03-19 19:23, rettet 01/04-19 13:40 | Sumez>
På trods af at den virker lidt hurtigt sammenstykket
Ideelt set havde jeg ladet den ligge en dag og lige finpudset den - jeg er tilhænger af grundighed. Men nogle gange er det et spørgsmål om at overhovedet få lavet noget - jeg havde ikke mere tid. Så jeg tog chancen at det var "godt nok". Der er også det med spørgeskemaer, at de fungerer bedst hvis de er lavet ud fra en fokusgruppe eller lignende, så se mere dette spørgeskema som en "avanceret poll". På godt og ondt.
Sumez>
Sidst men ikke mindst, så er den "semi-lineære" tilgangsvinkel efter min mening adventure-genrens "bread and butter". Muligheden for at bevæge sig rundt i et større område mens man identificerer både problemer og mulige løsninger og forsøge at parre dem, uden at vide om man faktisk har adgang til løsningen endnu.
Jeg er meget enig i, at det fungerer rigtig godt i de fleste adventurespil. Og vil også gerne se mere af det i andre genrer.
Et enkelt eksempel på, hvor udviklerne dog var gået for langt IMO - Day of the Tentacle.
Ofte var der så mange åbne opgaver, at det kunne være svært at huske dem alle, og så bliver det nemt trial and error eller en masse renden rundt til de samme opgaver igen og igen.
---
Slk:
Mon vi ikke begge har ret - vinklerne skifter jo som regel ;)
Efter min erfaring er det dog klart oftest skrå vinkler af [EDIT: varierende] grad i de klassiske point and click. |
|
jaes | Skrevet 03/04-19 15:19 | Selvom der ikke var nok svar til at det bliver voldsom interessant statistik, skal I da ikke snydes for svarene :)
|
|
slk486 | Skrevet 03/04-19 15:22 | Jeg svarede ikke, da jeg ikke fandt tilfredstillende svarmuligheder ;) | j/k
|
|