KillerBean2 | Skrevet 01/02-12 17:35 | jaes>
Nårh, lille pus.
Ja, det er synd for mig. Jeg vil ha' kage og sodavand og en hundehvalp og 5 millioner kroner i kontanter og totalt verdensherredømme som undskyldning! | AV Intelligent Terminal
|
|
Alf81 | Skrevet 02/02-12 10:06 | KillerBeanTooUSA>
Jeg kan godt komme forbi med det, hvis du er frisk på en point 'n click -aften en eller anden dag :)
Nej, det er der ingen grund til. Regner med at jeg hiver det ned over App-Storen, på et eller andet tidspunkt :) | Ting om dét og pis.
|
|
|
KillerBean2 | Skrevet 19/03-12 21:39, rettet 19/03-12 21:41 | Det minder mig om, at jeg har Under a Killing Moon til at ligge, og at jeg ikke har fået spillet det endnu. det skal jeg da ha' gjort noget ved. Et spil fra 1994 på 4 CD-ROM'er. Det er sgu lidt crazy :) | AV Intelligent Terminal
|
|
Sumez | Skrevet 19/03-12 21:43 | Dårlig videokomprimering :D
Jeg har ogås hele samlingen fra GOG liggende og boble. Har aldrig prøvet dem. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
|
|
jaes | Skrevet 21/03-12 17:07 | Jeg ser ingen grund til at mistænke lige netop Aaron Connors og Chris Jones for at nasse på folk, men der skal da nok være udviklere som ser crowdfunding som potentiale for lette penge. |
|
jaes | Skrevet 03/04-12 13:43, rettet 03/04-12 13:46 | jaes>
Leisure Suit Larry får et HD-remake:
En tidligere Sierra-producer har købt licensen til franchisen, og vil lave remakes og evt. nye spil. Det første i serien er bekræftet. De arbejder sammen med seriens skaber, Al Lowe. Ikke den serie jeg personligt helst så et remake af, men bliver det første vellykket kan det være det skal købes :)
http://www.egmnow.com/articles/exclusive-leisure-suit-larry-returns-in-hd/
Det fejlede åbenbart med at få investorer, så nu prøver de crowdfunding:
http://www.kickstarter.com/projects/1451923705/make-leisure-suit-larry-come-again
Hvad der er specielt interessant ved det her projekt, IMO, er nedenstående citat - de arbejder på at kunne udvikle andre Sierra-adventurespil, og får de skaffet penge til LSR Reloaded, er der tilsyneladende meget bedre chance for at det går i opfyldelse.
"@Perdition - we're way ahead of you!! Scott is ready to jump on board, we already spoke to him. Mark, however, can't since he works for Foundation 9, a developer / publisher and he would have a "conflict of interest" as he put it. Having said that, however, the last game, Space Quest 6, was all Scott & Josh (no Mark Crowe involvement) so we think we can hold pretty true to the SQ franchise with those two geniuses on board. We're in the middle of negotiating the rights for King's Quest as well as Space Quest & Police Quest too. :) It all depends on the success of this first game, though.....everybody wants to see how much demand is out there" |
|
jaes | Skrevet 16/04-12 01:28 | Nyt rum-adventurespil på vej fra hovedmændene bag Space Quest-serien (Mark Crowe og Scott Murphy/ Two Guys from Andromeda):
http://www.adventuregamers.com/newsitem.php?id=2393
Ikke en serie jeg kender så godt, men rigtig fedt at så mange af de gamle adventurespil-designere vender tilbage :) |
|
|
Sumez | Skrevet 26/10-12 20:36 | Haha, det er så dumt at jeg næsten kunne finde på at støtte det! Om ikke andet, så bare for at høre den ikoniske musik, der borede sig dybt ind i min barndoms-rygrad gennem ufatteligt mange timers spil, i genindspillede udgaver. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
jaes | Skrevet 28/10-12 19:11 | Synes det er fair nok med et remake med lidt tilføjelser. Det er jo et gammelt spil, og remakesne fra 1999 var til henholdsvis en obskur platform og en teknisk relativt svag platform :) |
|
KillerBean2 | Skrevet 26/09-13 23:13 | Botanicula kan virkelig godt anbefales. Det koster sølle $10 på GOG og er bestemt pengene værd. | AV Intelligent Terminal
|
|
KillerBean2 | Skrevet 04/10-13 14:45 | Jeg er ret tændt på point 'n clicks lige for tiden, så jeg kastede mig over Primordia.
Det har fået ret gode anmeldelser, men jeg er sgu lidt skuffet. Det er meget fedt, at det er så retro LucasArts-agtigt rent grafisk, men det er knapt så fedt at dets puzzles også er retro. Jeg var (som sædvanlig) tvunget til at kaste mig over en on-line walkthrough, da jeg var kommet et godt stykke ind i spillet og pludselig sad fast. Og da jeg så så løsningen, tænkte jeg bare: "Åh gud nej..." og afinstallerede lortet. Jeg hader virkelig, når man ikke har en jordisk chance for at regne sig frem til tingene, og er tvunget til bare at prøve alverdens kombinationer. | AV Intelligent Terminal
|
|
jaes | Skrevet 04/10-13 16:33, rettet 04/10-13 16:46 | Også det jeg absolut hader mest ved genren. Blackwell Deception, Resonance og Gemini Rue kunne måske være noget for dig. Mest ud fra hvad jeg har hørt og læst, da jeg kun har spillet (halvdelen af) Gemini Rue. Blackwell Deception er dog nyeste i en serie, men har personligt tænkt mig at springe de andre i serien over.
Alle tre spil skulle have primært medgørlige puzzles. Deception og Resonance har desuden henholdsvis en notesbog-spilmekanik og "hukommelses-systemer". Altså lidt mindre fokus på traditionelle, item-baserede puzzles. Og Gemini og Resonance har dejlig pixel-art :) Deceptions pixel-art er også ganske pæn, bare et lille skridt ned.
EDIT: Fik byttet rundt på Resonance og Gemini i nederste afsnit. |
|
Sumez | Skrevet 04/10-13 17:32, rettet 04/10-13 17:32 | Jeg har det lige omvendt. Det jeg hader allermest ved genren er at "moderne" spiludviklere er bange for at folk går i stå med deres spil, så alle puzzles i nyere adventurespil er walkover "casual puzzles", der gør spillene mere til en interaktiv film end klassisk adventure. Selvfølgelig kan det gøres godt (f.eks. The Walking Dead), men jeg savner den ægte LucasArts-oplevelse. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
jaes | Skrevet 04/10-13 18:54, rettet 04/10-13 19:16 | Sumez>
Jeg har det lige omvendt.
Jeg har ikke sagt, at jeg elsker de fleste nye måder at gøre det på, så omvendt kan du ikke havde det ;)
Men problemet med den form for "tegneserie-logik", adventurespil traditionelt leger med er dels, at det ødelægger det narrative flow* hvis man sidder og dingler i en halvdum puzzle et godt stykke tid, og dels at man ikke kan bruge sin logiske sans fra den virkelige verden ordentligt. Synes også man kan argumentere for, at adventurespil-logik bedst egner sig til comedy adventures, hvor det ulogiske i det mindste delvist kan kombineres med komikken. Så de seriøse og semi-seriøse spil bliver næsten nødt til at forsøge andre veje.
Sjovt du nævner TWD, for det har da om noget walkover-puzzles, og generelt simpelt gameplay :P Enig i, at det er et spil, der fungerer, synes bare ikke det er et godt eksempel i lige denne diskussion :)
Men puzzles i adventurespil er klart et område, der deler folk, selv designere. Ron Gilbert har fx flere gange udtalt, at han ikke mener gameplayet i traditionelle adventurespil er en af deres styrker. Ja, The Cave er muligvis ikke løsningen (bedømt fra folks reaktioner), men i det mindste forsøger han :)
EDIT: * Selve historien/historiefortællingen kan også lide, fordi det ikke er den bedste fortælleteknik i alle spil at kombinere en grøn makrel med fjorten elver-kys og hår fra en gravhund i løbetid for at brygge en kop kaffe. |
|
Sumez | Skrevet 04/10-13 19:19 | Sjovt du nævner TWD, for det har da om noget walkover-puzzles, og generelt simpelt gameplay :P Enig i, at det er et spil, der fungerer, synes bare ikke det er et godt eksempel i lige denne diskussion :)
Ja, Walking Dead er walkover-puzzles, og hvis du læser sammenhængen, kan du se at det du selv påpeger er et argument for at det netop var et godt eksempel. ;) | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
|
|
|
slk486 | Skrevet 05/10-13 12:20 | Jo, du kunne installere Splashtop ;) | j/k
|
|
Bede-x | Skrevet 05/10-13 16:07 | Wehner>
Men det gør vel ikke, at jeg kan spille det på iPad?
Nej, det er naturligvis PC/MAC versionen de sælger, men har man nu mere lyst til at prøve spillet end en specifik ikke-eksisterende version af det, er det da en fin løsning :P | Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
|
|
|
Sumez | Skrevet 06/10-13 14:45 | Hvorfor er det at du lige netop vil spille det på iPad? Det er et helt fint PC spil. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
|
|
slk486 | Skrevet 06/10-13 15:35 | Convenience ved ikke at skulle sidde ved en PC. | j/k
|
|
|
Sumez | Skrevet 06/10-13 16:18 | Jeg er ret sikker på at der findes en udgave af ScummVM til Android, og tror også der findes en til iOS, så det burde vel kunne lade sig gøre? | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
FancyPants | Skrevet 06/10-13 16:24 | Det ville nok være lidt lettere end at skulle købe en ny tablet bare for ét spil, ja :D
Der findes endda ScummVM til DS, selvom det ikke kørte ret stabilt på det elendige Datel snyde/medie cartridge jeg brugte. | PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
|
|
jaes | Skrevet 08/10-13 23:39 | Sumez>
Ja, Walking Dead er walkover-puzzles, og hvis du læser sammenhængen, kan du se at det du selv påpeger er et argument for at det netop var et godt eksempel. ;)
My bad. |
|
|
slk486 | Skrevet 09/10-13 00:32, rettet 09/10-13 00:33 | Jep, selvom det gamle da ikke fejler noget. Hamill der voicede Gabriel, var det ikke? | j/k
|
|
jaes | Skrevet 09/10-13 00:44 | Tim Curry. Hamill spillede Mosely. |
|
Bede-x | Skrevet 09/10-13 01:13, rettet 09/10-13 01:13 | Har de tænkt sig at ændre i spillet i den nye udgave, for selv om det er et af mine yndlingsspil i genren, så tror jeg moderne spillere drukner hvis de præsenteres for den mængde detaljer og interaktionspunkter i hver scene? Respekt hvis de står fast.. | Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
|
|
Sumez | Skrevet 09/10-13 01:32 | Ja, det er helt klart et spil der får svært ved succes i dag. Jeg sad fast i ugevis flere steder i spillet, men det gjorde ikke noget, for jeg rendte bare rundt i byen og lærte stederne og figurerne at kende. Spillets stemning er så fantastisk og tyk, og hvis man bare forhaster sig gennem det med en walkthrough eller hintsystem i den ene hånd, vil man aldrig gå hjem med den samme oplevelse jeg sad med første gang jeg spillede det igennem. Jeg kunne også forestille mig at meget går tabt i den nye HD grafik. Det er som om spillet faktisk nød godt af at man ikke kunne se for mange detaljer i områderne, og måtte "forestille sig" til meget af det. Den grafiske stil i originalen var også helt perfekt til forlægget. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
jaes | Skrevet 09/10-13 01:51, rettet 09/10-13 02:38 | Bede-x>
Har de tænkt sig at ændre i spillet i den nye udgave, for selv om det er et af mine yndlingsspil i genren, så tror jeg moderne spillere drukner hvis de præsenteres for den mængde detaljer og interaktionspunkter i hver scene? Respekt hvis de står fast..
Jeg har kun set, at de har talt om, at de vil bruge et ikon-system tilsvarende det originale.
Som helhed kan det kun blive *lettere* at spille - pga. den mere detaljerede grafik. Der var lige et par ting eller tre jeg missede i det originale spil, fordi det ikke ligefrem var let at se hvad mindre ting forestillede i baggrundene :) Men ja, det kan sikkert stadig overvælde folk - selv LucasArt gjorde jo for det meste (altid?) brug af færre hotspots kombineret med at de highlightes på en eller anden måde. I Gabriel Knight er næsten alt interaktivt og hotspots hightlightes ikke. På nær de nævnte mindre objekter, gør det dog mindre - det er tydeligvis tænkt ind i konceptet.
EDIT: Kommer i tanke om, at de fleste Sierra-spil fra perioden formentlig var opbygget i samme stil (pga. de bruger samme spilmotor) - om ikke andet mht. hightlights. Så kan godt være, at det delvist var tilfældigt, at opbygningen passer godt til et koncept, hvor man løser mange detektiv-agtige opgaver... |
|
Bede-x | Skrevet 09/10-13 09:11 | Sumez>
Spillets stemning er så fantastisk og tyk,
Det er helt vildt! Sad bare og labbede det i mig og det var nok også grunden til at man ikke kun kunne udholde, men også nyde at udholde den ekstreme detaljegrad. Det gjorde ikke noget at man skulle klikke på tusind små ikke altid veldefinerede punkter, når det var så fedt at være i spillet.
jaes>Som helhed kan det kun blive *lettere* at spille
Det er også ok, så længe man bare stadig føler de står ved konceptet. | Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
|
|
Sumez | Skrevet 09/10-13 10:16 | Det gjorde ikke noget at man skulle klikke på tusind små ikke altid veldefinerede punkter, når det var så fedt at være i spillet.
En rigtig god pointe. Nu har det flere gange i tråden været oppe og vende hvordan nogen folk ikke bryder sig om "old school" adventure-puzzles hvor det af og til at ugennemskueligt (for dem ;)) hvad man skal gøre, og af og til ender med bare at prøve at samle alting op og kombinere alt på alle måder.
En vigtig pointe her et helt klart at i de bedste adventurespil, føler du aldrig at du slavisk gennemgår alle kombinationer, eller måske gør du det endda uden at opdage det selv, fordi alt det du KAN gøre i spillet er interessant og bidrager til spillets verden enten via stemning eller (som f.eks. i Monkey Island) humor.
Det skal nok nævnes at det sted jeg sad fast i længst tid i Gabriel Knight faktisk ikke var et puzzle, men blot mig der havde overset at man kunne gå ud til højre på kirkegården til en helt ny skærm... | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
KillerBean2 | Skrevet 09/10-13 11:10 | @Sumez
Hvis du ikke har spillet Primordia endnu, tror jeg virkelig, det er noget for dig :) | AV Intelligent Terminal
|
|
|
Sumez | Skrevet 17/11-13 22:18 | Henter Primordia nu :) Så lige det var et af tilbudene på GOG.com's forside. Hvis I er hurtige, er der stadig 250+ eksemplarer tilbage til $2.49 lige nu. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
jaes | Skrevet 28/11-13 22:39 | X-Files (tv-serien) har jo jubilæum i år, og i den forbindelse har Edge skrevet en ny making of-artikel om adventurespillet. Der er bl.a. et interview med Greg Roach, creative director på spillet. God læsning:
http://www.edge-online.com/features/the-making-of-the-x-files/
Noget af det interessante ved spillet er, efter min mening, at det det skulle være det første (og muligvis det eneste) bud på en FMV-blockbuster. Udviklingen begyndte i 1994, og det endte med at koste 6 millioner dollars. Har selv spillet PS-udgaven, og det kan anbefales, hvis man er til blandingen af X-Files, FMV og adventurespil, ellers bliver det mere med forbehold.
Faldt også over en ældre making of, der også virker god:
http://www.gamasutra.com/view/feature/131811/postmortem_hyperbole_studios_the_.php |
|
jaes | Skrevet 10/02-14 13:45, rettet 10/02-14 13:47 | Hvis man savner noget Quest for Glory-agtigt, kan jeg anbefale at man tjekker Heroine's Quest: The Herald of Ragnarok ud - baseret på en lille times spil*, og andre folks udtalelser, er det værd at spille. Ret tæt på QfG-serien men med sine egne små tweaks og idéer.
Det er gratis og udviklet af Crystal Shard, som fik relativt meget ros for deres adventurespil A Tale of Two Kingdoms fra 2007. Det fås nu til Windows, og kommer til foråret til Mac og Linux.
Trailer og site:
http://www.youtube.com/watch?v=wgzU3nybN5Y
http://www.crystalshard.net/hq.htm
* Jeg fulgte ikke historien - skulle bare lige se giraffen, så spillede det som var det en demo :)
EDIT: Platforme. |
|
jaes | Skrevet 22/02-14 16:16 | Adventure Gamers' best of the year-ting, Aggie, er en god måde at få inspiration på, da det både er staben og læserne, der vælger årets spil i en række kategorier.
Her er de største af kategorierne, resten, samt runner-ups, kan læses på linket:
Best Adventure of 2013: Brothers: A Tale of Two Sons
Readers’ Choice: Cognition: An Erica Reed Thriller
Best Traditional Adventure: Goodbye Deponia
Readers’ Choice: Cognition: An Erica Reed Thriller
Best Non-Traditional Adventure: Brothers: A Tale of Two Sons/Gone Home (tie)
Readers’ Choice: Brothers: A Tale of Two Sons
Best Console/Handheld Adventure (Exclusive): BEYOND: Two Souls
Readers’ Choice: BEYOND: Two Souls
Best Independent Adventure: Gone Home
Readers’ Choice: Cognition: An Erica Reed Thriller
http://www.adventuregamers.com/articles/view/26025 |
|
millennium | Skrevet 22/02-14 19:40 | Arh... Nu fortryder jeg igen at jeg ikke købte Brothers, da det var på udsalge i PSN. | The medium is the message.
|
|
|
jaes | Skrevet 14/08-14 16:53, rettet 14/08-14 16:54 |
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=SwzzKEb04Go
Stemningen mangler noget, IMO. Det er for pænt og poleret. Det burde nok have været i 2D, og spillet cutscenes i graphic novel-stil fungerer da også bedre end in-game-grafikken. |
|