Efter at have stavret hen til en taxa klokken 3 i går nat, fra forpremieren til Matrix Reloaded, synes jeg at jeg vil dele mit syn på filmen med jer. Der kommer nok en del spoilers og forventningsændrende kommentare, så hvis du vil se filmen med jomfrueligt sind så gå tilbage.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Er den god? Nej. Er actionsekve... Se hele indlægget
Efter at have stavret hen til en taxa klokken 3 i går nat, fra forpremieren til Matrix Reloaded, synes jeg at jeg vil dele mit syn på filmen med jer. Der kommer nok en del spoilers og forventningsændrende kommentare, så hvis du vil se filmen med jomfrueligt sind så gå tilbage.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Er den god? Nej. Er actionsekvenserne fede? Ja. Jamen er den så ikke god alligevel? Nej.
Matrix Reloaded er nok ærlig talt en af de største skuffelser jeg har set i nyere tid. Historien er så dårligt skruet sammen at man ikke fatter det, og mange af skuespiller præstationerne er lige til skraldespanden. Alt udover action'en i filmen går efter min mening galt, frygtelig galt. Og lad mig da liiige remse op:
Zion: Virker overhovedet ikke ovevældende, hverken storslået overvældende eller ussel og fattig overvældende. De ældre i et råd går klædt i dragter der er farvestrålende (Only God knows why) og det hele minder som sådan noget man ser i film om postapokalyptiske samfund. Zion selv er et virvar af mekanik og hede... ligner til tider ldit driodfactory i Clone Wars.. men ikke meget... resten minder mig om de dårlige Australske postapok. serier på TV2 lørdag eftermiddag... selvfølgelig bare flottere.
Barcardiscenen: Allerede 20minutter CA.! inde i filmen går det helt galt. Zion folkene danser og fester og der køres techno til. Alle ligner supermodeller og det er en barcardireklame man kommer til at tænke på. Svedige smukke halvnøgne kroppe der gider sig op af hinanden. Hvad det nytter ved jeg ikke.. men ldit sex skulle åbenbart smides ind. Amn de er så sensuelle og frigjorte selvom der er krig!?!?
Skuespillet: Man har valgt at introducere rigtig mange nye hoveder for historien, som egentlig ikke har nogen relevans. Og det forvirrer helt sindssygt, for det er svært at holde styr på hvem som har relevans i starten. Disse nye hoveder er forholdsvis nye skuespillere som knalder den af med latterlige og utroværdige linier. Men ok manuskriptet er heller ikke for godt. Selv Lawrence Fishburne kommer til at virke latterlig til tider... ikke et godt tegn. Kun Marovingeren (kalder de ham vist på dansk) som er baaad, spiller godt.. men han er også helt ude på et overdrev.
Historien: Jeg vil ikke blære mig, men jeg læser filosofi på universitetet på 2. år (4 semester) og mener at kunne vide noget om det. Grunden til jeg bringer det op er, at filmen leger med kausalitet og determinisme som de store filosofiske teamer. Det er vel også fint nok, problemet er bare at det gøres så dumt og ligegyldigt. Intet af det som der snakkes om har større relevans i dag i virkeligheden. Det er gamle hoveder folkene bag matrix har hevet frem, og det virker mest som om de vil imponere. De henviser til en masse ting, men der er virkelig ikke meget hold i det.
Det går også galt med historie og opbygningen. Når man i en film har brug for en person til at forklare så historien kan køre videre, så har man et dramaturgisk problem. Og det har de i Matrix, så ind dumper en 'speciel' person (arkitekten) som lige forklarer alt. I et tempo man blir forvirret af, og det han siger er noget vrøvl.
Udover det skifter filmen lokation konstant. Det lyder ikke af meget, men hvis man tænker på Matrix1 eller de gamle Star Wars film, var det som gjorde dem gode BLANDT ANDET at der ikke skiftes lokation hele tiden. I den gamle Matrix var det enten skib, eller matrix, skib, matrix... man kunne følge med. Mens man i 2eren blir smidt op på bjerge langt væk og flyver frem og tilbage mellem Matrix, hovercrafts, Zion og bla bla... det kan en simpel action film ikke holde til... det kan en normal film heller ikke altid holde til.
Tilgengæld er action'en god. Problemet er bare her at de vilde effekter ikke udøver nogen rolle i filmen. I den gamle Matrix havde kampene den effekt at man kunne se Neos udvikling i dem. Hvordan han tilpassede sig til opdagelsen af The Matrix. Her er de bare med for blær og er blevet puttet ind hvor de nu kan være. Dermed ikke sagt at de ikke er gode for det er de... superblærede men de mangler relevans på samme måde som i den første film.
Anyway jeg kunne blive ved.. den er skidt sat sammen, skuespillerne sucks og historie halter på krykker... det er noget værre filosofisk pjat de snakker om... gaaah
|