RJK | Skrevet 06/04-08 17:13, rettet 06/04-08 17:15 | Jeg mener at man ikke må distribuere dem, hvilket vel er kendetegnende for freeware. Ergo er de ikke freeware, og dermed lidt misvisende nævnt.
Og at Factor 5 sikkert derudover er på gyngende grund med de to nævnter titler.
EDIT: Måske er jeg også på lidt gyngende grund med hvad "freeware" dækker over :) | »This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
|
|
jaes | Skrevet 06/04-08 17:50 | Det er også et lidt broget område definitions-mæssigt*. Men når alt kommer til alt, er det jo reglerne omkring brugen, der er vigtig :)
Og her mener jeg ikke, at der er noget som tyder på, at de tre Factor 5-titler ikke kan hentes og spilles kvit og frit af privatpersoner. Formentlig har Factor 5 fået lov til at lægge spillene til download af rettighedshaverne, men som det eneste site. Det mener jeg er set før med andre spil. Kan dog kun komme på Betrayal at Krondor, som er lidt et specielt tilfælde, da det var Sierra selv som lagde det til fri download (senere droppede de det så igen). Her måtte andre sites så ikke gøre det samme.
* Der er så vidt jeg ved ikke nedskrevet noget omkring freeware i stil med Open Source. Så normalt dækker det vel bare over alt det midt imellem betalingsprodukter og Open Source. Der kan således være opsat forskellige begrænsninger for brugen og distributionen. |
|
RJK | Skrevet 06/04-08 18:46 | Okay, okay.
Nu er der jo den ret specielle situation omkring Factor 5, at de notorisk har været ligeglade med hvem der har haft rettigheder over hvad (Katakis/Denaris/R-Type og til dels Giana Sisters/Super Mario Bros.), så man skal nok ikke tage deres opfattelse af tingene som altafgørende juridisk ;p | »This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
|
|
jaes | Skrevet 06/04-08 22:42 | Nej, det er klart. Man skal naturligvis altid forholde sig (kilde)kritisk til tingene.
Så det er jo bare op til den enkelte, om man vil spille de tre spil eller undgå dem. Samt håbe/formode, at hvis ikke Factor 5 ikke havde rent mel i posen, ville rettighedshaverne have stoppet det på nuværende tidspunkt. |
|
jaes | Skrevet 09/04-08 14:03, rettet 09/04-08 14:19 | Moonpods herlige Head Over Heels/Alien 8/Knight Lore-inspirerede Mr. Robot kan spilles gratis via Gametap. Jeg prøvede demoen i sin tid, og med tilføjelsen af RPG-elementer som kamp er det IMO værd at prøve:
http://www.gametap.com/play/gameDetails/131002650
|
|
|
jaes | Skrevet 08/04-09 01:49 | Derek Yu har lavet et nyt platformspil. Ifølge ham selv er det et forsøg på at fusionere roque-spil som Nethack med platform-genren.
Basalt set handler det om at finde vej gennem nogle tilfældigt genererede baner og samtidig samle guld og andre skatte. Til hjælp har man bomber til at sprænge sig vej med, pisk mod fjender, reb til klatre med, og flere andre genstande og bevægelser. Der følger også en bane-editor med.
Jeg har kun spillet lidt mere end første bane, men det virker ret sjovt, og har fået rigtig god omtale rundt omkring.
Spelunky:
http://forums.tigsource.com/index.php?topic=4017.0
Teenagent. Efter sigende hæderligt comedy adventure. Tidligere købespil til Amiga og pc:
http://www.gog.com/en/gamecard/teenagent |
|
|
jaes | Skrevet 06/07-09 03:56, rettet 06/07-09 03:58 | Fysikbaseret puzzler inspireret af The Incredible Machine og Crayon Physics. Gratis den 5/7, så formentlig til 6/7 kl. 9 dansk tid, da koden stadig virker.
http://www.indiegames.com/blog/2009/07/free_download_graduate_games_t.html
Ganske fint spil, men det tager lidt tid, før det bliver sjovt. Man kan også selv konstruere baner.
EDIT: Dato og tid rettet. |
|
|
hehe | Skrevet 10/07-09 17:34 | de gamle "the elder scrolls" er de værd at spille for er ikke specielt god til dosbox og ved ikke om det er arbejdet værd at lære det? |
|
jaes | Skrevet 11/07-09 14:31, rettet 11/07-09 14:50 | DosBox er ret nemt at bruge:
* I stedet for at klikke/dobbeltklikke på spilnavnet som normalt, så trækker du bare spilikonet over på ikonet for DosBox.
* Alt + Enter for at spille i fuld skærm i stedet for et vindue.
* Ctrl + F12, typisk 3-6, gange for at tildele mere processorkraft, hvis spillet kører dårligt, hjælper dog ikke i alle spil. F11 for at skrue ned igen. Gør det evt. i en vindue, så du kan se tallene imens. Pas på med at tildele for meget, ellers kan Windows komme til at køre tungt.
Avancerede indstillinger er lidt mere tricky, der plejer jeg personligt at følge guides, hvis den alm. måde ikke virker.
Du kan også downloade grafiske frontends til DosBox, men de par stykker jeg har prøvet, synes jeg ikke gjorde tingene mærkbart lettere. |
|
|
|
|
jaes | Skrevet 29/07-09 12:49, rettet 29/07-09 13:06 | Alle spillene skulle være sponsoreret af U.S. Air Force og/eller in-game-reklamer.
EDIT 2: Prøver lige igen: Der står "on-screen advertisements", hvordan det virker i praksis, ved jeg ikke. |
|
jaes | Skrevet 13/08-09 16:07, rettet 13/08-09 16:21 | Jeg kan varmt anbefale amatør-adventurespillet Mental Repairs Inc. Det kan matche de fleste købe-spil på stort set alle områder, fra gameplay til historie (og næsten også rent grafisk). Nogle puzzles er en smule ulogisk opbygget, men det er til at leve med (tjek evt. Gameboomers.com for en guide). Spillet tager 1,5-2 timer at gennemføre.
http://www.hulub.ch/mentalrepairs.php
|
|
jaes | Skrevet 13/02-10 23:13, rettet 13/02-10 23:30 | En nævnte det i "Aktuelle spiltilbud", men samler det lige her: Command & Conquer: Tiberian Sun, og udvidelsen Firestorm, er også blevet freeware.
http://www.commandandconquer.com/classic |
|
Nuclear Deter... | Skrevet 14/02-10 16:15 | Tiberian Sun bør opleves af alle, udelukkende på grund af de ofte ufrivilligt morsomme mellemsekvenser med herlige præstationer af James Earl Jones (Star Wars), Michael Biehn (The Terminator) og selvfølgelig Joseph D. Kucan i hans pragt-rolle som Kane.
Spillet er desuden et helt ok RTS, om end noget dateret. | You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
|
|
|
Sumez | Skrevet 16/02-10 15:16 | Fedt, jeg anede ikke der var lavet en 2'er, men det er også længe siden jeg har haft noget at gøre med den community, spillet kommer fra. Den er vist også næsten død nu om dage. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
jaes | Skrevet 18/02-10 11:56, rettet 18/02-10 22:28 | Jeg har spillet Spirit Engine 2 i ca. 1,5 time nu, og det har bestemt meget, som taler for det. Lækker grafik og musik, personer med personlighed, en historie der indtil videre er lovende, og et ganske fint kampsystem.
Jeg synes dog lige pludselig, at kampene er blevet en smule for svære. Dog ikke umulige - normalt kan man klare en kamp efter 2-4 forsøg ved at ændre sin taktik lidt, og der er fire sværhedsgrader. Det burde bare ikke være nødvendigt at skulle spille på Easy, når man trods alt kender genren nogenlunde. Og selv på Easy skal nogle kampe genspilles. Et andet kritikpunkt er udforskningen, som der ikke er meget af.
EDIT 2: Gik sgu' for stærkt, rette, rette, rette...
- Er lidt træt i dag: Man får ret detaljerede oplysninger om fjenderne ved at holde cursoren over dem. Så det er formentlig ikke svært. |
|
KillerBean2 | Skrevet 27/07-10 10:27 | Hvis man godt kan li' Quake III, kan jeg anbefale OpenArena. En fan-remake af alt det, som ikke blev frigivet sammen med kildekoden. Dvs. en deathmatch FPS, der ligner Quake III til forveksling og kræver samme beskedne specs, blot gratis. Og der er masser af aktivitet på online-delen :)
OpenArena | AV Intelligent Terminal
|
|
neros | Skrevet 29/07-10 23:42 | Løb og hop alt hvad du kan!!!!!
CANABALT! | Bashful Neophyte
|
|
|
neros | Skrevet 30/07-10 10:05 | Yes et heste-spil :D | Bashful Neophyte
|
|
Lim3Hero | Skrevet 30/07-10 11:14 | AAAALLLLLWAYS, I WANNA BEEEEE WITH YOU, AND MAKE BELIEEEEVE WITH YOU, AND LIVE IN HARMONY, HARMONY OH LOOOVE~~~!
Det sendte jeg engang til nogle af mine IRC buddies. Det blev lidt mærkeligt. Godt spil anyways :) |
|
KillerBean2 | Skrevet 01/08-10 13:39 | jaes>
The Spirit Engine 2 er blevet freeware.
Nu har jeg siddet og prøvet at spille det lidt, men det gik fuldstændig i hårknude for mig. Jeg kan simpelthen ikke vænne mig til kampsystemet. Den måde de har forsøgt at lave det lidt semi-realtime Grandia -agtigt på virker, efter min mening, temmelig skidt. Modsat Grandia's system, er det ikke specielt intuitivt. Det ville have fungeret langt bedre, hvis de havde lavet det rent strategisk :/ | AV Intelligent Terminal
|
|
jaes | Skrevet 01/08-10 15:04, rettet 01/08-10 15:12 | Jeg har ikke spillet Grandia, men overordnet set, synes jeg kampene er ganske sjove i Spirit Engine 2, men jeg skulle også vænne mig lidt til kampsystemet.
Man skal vel mest se det som, at man giver figurerne en eller flere ordrer, hvorefter de kæmper autonomt, indtil man giver dem nye ordrer. Jeg synes systemet er ligeså taktisk som fx et typisk Active Time Battle-system, det er bare en lidt anden måde at spille på. Man kan jo også sætte hastigheden ned, eller pause ved at gå ind i en skill-menu, hvis man vil have lidt mere tid engang imellem :)
EDIT 2: Spøjst, jeg fangede godt at du med "rent strategisk" henviste til typen af systemet, men glemte det inden jeg skrev :D
+ Lille uddybning. |
|
jaes | Skrevet 21/09-10 19:31, rettet 21/09-10 19:32 | Der er sikkert andre som kan huske King's Quest IX: Every Cloak Has A Silver Lining - En uofficiel fortsættelse til King's Quest-serien, udviklet af fans.
I første omgang fik Vivendi lukket projektet, men for noget tid siden fik udviklerne tilladelse til at fortsætte udviklingen, og nu er de første to episoder færdige. Titlen er nu The Silver Lining.
Første episode skulle primært være tænkt som en kort epilog, hvorimod der skulle være mere kød på episode 2.
http://www.tsl-game.com/ |
|
jaes | Skrevet 05/05-11 20:11, rettet 06/05-11 09:41 | God old Games tilbyder gratis MicroProses adventurespil Dragonsphere. Går ud fra, at det er (semi-)permanent.
"Dragonsphere is a "point-and-click" graphic adventure game developed and published by MicroProse in 1994. At the time it had "mind-blowing graphics" and was considered a novelty, and it is still a cult classic for many."
http://en.wikipedia.org/wiki/Dragonsphere
EDIT: Ser lige at Wikipedia ikke har nogen kilde på det citat. Men anyway, spillet har fået ganske gode anmeldelser :)
Grib. |
|
KillerBean2 | Skrevet 07/08-11 12:07 | Jeg opdagede lige at folkene bag Battle for Wesnoth også har lavet et gratis 2D-platformer/RPG til PC/Mac/iPhone/Linux. Jeg har ikke prøvet det endnu, da der gik et eller andet galt, sidst jeg forsøgte at downloade det :/
Men det ser ud til at have fået temmeligt gode anmeldelser.
Frogatto & Friends | AV Intelligent Terminal
|
|
|
KillerBean2 | Skrevet 07/08-11 16:44 | Killer Bean 2>
Jeg har ikke prøvet det endnu, da der gik et eller andet galt, sidst jeg forsøgte at downloade det :/
Crap, der er åbenbart ikke noget galt med mit download. Spillet vil bare ikke køre under Windows XP, medmindre man selv compiler det, og det orker jeg ikke at skulle til at rode med :( | AV Intelligent Terminal
|
|
|
KillerBean2 | Skrevet 07/08-11 17:26 | Dit bud er lige så godt som mit. Siden det ikke er noget jeg har tænkt mig at rode med, har jeg ikke undersøgt det nærmere :) | AV Intelligent Terminal
|
|
Sumez | Skrevet 07/08-11 17:35 | Well tror jeg downloader den og ser, er meget nysgerrig efter hvordan de har lavet platform-enginen. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
|
KillerBean2 | Skrevet 07/08-11 21:59 | Spillet er jo åben sovs, så mon ikke det bare er et gebyr som appstore kradser ind? | AV Intelligent Terminal
|
|
|
jaes | Skrevet 08/08-11 14:28, rettet 08/08-11 14:30 | Frogatto virker sjovt. Hvis man vil maksimere det til at fylde hele skærmen, er der en metode her:
http://www.frogatto.com/forum/index.php?topic=96.0
Killer Bean 2>
Crap, der er åbenbart ikke noget galt med mit download. Spillet vil bare ikke køre under Windows XP
Ifølge sitet understøtter det XP, og det virker også hos mig.
EDIT: Det med maksimeret billede var tænkt som gældende for Windows, men der står også lidt om Linux-versionen. |
|
|
Konsolkongen | Skrevet 08/08-11 18:48 | jaes>
EDIT: Det med maksimeret billede var tænkt som gældende for Windows, men der står også lidt om Linux-versionen.
frogatto --fullscreen virker også på Linux, men vi snakker bare et centreret billede med sorte kanter, ikke? | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
jaes | Skrevet 08/08-11 23:22 | Kommer vist an på computeren - jeg kan i Windows vælge mellem uskaleret (centreret med kanter), skaleret med de originale størrelsesforhold (kanter i højre og venstre side) og skalering hvor billedet strækkes helt ud. |
|
Konsolkongen | Skrevet 09/08-11 00:35 | Okay, jeg kan vidst ikke vælge noget som helst i Linux, andet end fullscreen med centreret billede. | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
|
|
|
Sumez | Skrevet 15/01-12 17:31, rettet 15/01-12 17:31 | Nøj det ser godt nok hyggeligt ud, og stort og varieret. Umiddelbart tiltaler det mig mere end Cave Story.
Jeg kan ikke huske om jeg har anbefalet "An Untitled Story" her før. Jeg tror det nok, men om ikke andet vil jeg gøre det igen. Det er en kombination af "metroidvania" og en typisk indie-behændigheds-platformer. Det er fuld af charme, små detaljer og originalitet, og præcis som et open-world spil skal være efter min bog.
Det kan downloades her:
http://mattmakesgames.com/ | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
jaes | Skrevet 15/01-12 20:43 | Heh, har sjovt nok lige downloadet An Untitled Story. Tror dog ikke jeg får spillet det lige foreløbig.
TAG er mærkbart anderledes end Cave Story, selvom der er visse ligheder (udforskning, charmerende historie, karakterer og verden). Det er mere et action-adventure end Cave Story, med puzzles og den slags elementer. |
|