51. |
|
Fyldt med perfekt håndværk og kærlighed til genren i en sådan grad, at det ikke kan undgå at efterlade én tilfreds og fornøjet. Fungerer godt i multiplayer, men udfordrer bedst en enkelt spiller. |
16/12-12 |
8/10 |
52. |
|
Med ligeligt simplistisk spilmekanik og historie føles det som et forsvundet Final Fantasy fra 1990, men beviser netop dermed genrens grundlæggende appel og hvad den ellers har mistet i udviklingen. |
16/12-12 |
6/10 |
53. |
|
Serien tro bydes der på masser af humor, drama og udspekulerede forbrydelser, men selvom spilmekanikken er blevet bedre, er oplevelsen ikke. Tempoet er alt for ujævnt og de fjernede retssager savnes. |
04/11-12 |
6/10 |
54. |
|
Gennemført hack'n slash som leverer alt man forlanger af genren (bortset fra multiplay) og også tilføjer nyt. Romer-universet har sine begrænsninger, men det er rart med lidt afveksling fra fantasy. |
03/10-12 |
6/10 |
55. |
|
Interaktivitet er der ikke meget af, men det glemmes hurtigt, når både figurerne, dialogen og historien glimrer med gakket humor og rørende drama, som gør det meget svært at slippe spillet. |
18/08-12 |
7/10 |
56. |
|
Bevarer forgængernes stil og overordnede charme, men uden at bidrage. Mange gåder er kun variationer over tidigere, og historien folder sig først ud til sidst, og svigter dermed oplæggets potentiale. |
04/08-12 |
6/10 |
57. |
|
Bevarer forgængernes kvaliteter i forbedret, omend spilmekanisk mere ensformig udgave. Til gengæld er det omsider lykkes at få historien med, så man ultimativt engagerer sig fuldt i galaksens skæbne. |
15/06-12 |
8/10 |
58. |
|
Meget mærkeligt, men også meget sødt Sega-beat em up, der udmærker sig lidt ved våbenudvalget. Som det meste i genren er det ikke for godt og kontrollen er tung, men tilpas sjovt når man spiller to. |
26/05-12 |
4/10 |
59. |
|
Generelt uskønt, ucharmerende og uoriginalt, men også grundlæggende underholdende som en åbenlys fantasy-kopi af Gears Of War. Som forbilledet noget ensformigt og langtrukkent, især i første halvdel. |
26/02-12 |
5/10 |
60. |
|
I sig selv et paradoks af et tyndt spil, hvor et spændende oplæg, velfungerende mekanik og imponerende produktionskvalitet spildes på irrelevante bipersoner i en usammenhængede og uforløst historie. |
16/02-12 |
5/10 |
61. |
|
En rig spilverden spækket med afvekslende udfordringer, sjove personer og intelligent design. Alt er genkendeligt, men samtidig så friskt, at de små irritationsmomenter ikke slår skår i spilglæden. |
24/12-11 |
9/10 |
62. |
|
Efter en lidt puzzle-tung start udvikler spillet sig til at være decideret fremragende. Byder på dybde, humor og udfordring i et imponerende banedesign. Formentligt bedste eksklusive Game Boy-spil. |
13/12-11 |
8/10 |
63. |
|
En meget anderledes, udfordrende og engagerende spiloplevelse, der både fremtvinger overvejelser om hovedfigurens dilemma og hele spilmediets potentiale samt begrænsninger. |
25/09-11 |
7/10 |
64. |
|
Det simple, velfungerende koncept udnyttes til fulde i genrens mest interessante singleplayer-oplevelse, omend lidt ensformigt mod slutningen. Historien og stilen er sympatisk og med glimt i øjet. |
26/07-11 |
7/10 |
65. |
|
Ligeså imponerende og velfungerende som for otte år siden, og beviser både originalens sympatiske kvaliteter og afslører hvad spilmediet siden har savnet. Konverteringen er dog for sløset og fejlfuld. |
24/06-11 |
8/10 |
66. |
|
Omgivelserne imponerer, historien fænger og spilmekanikken fungerer, men summen lever ikke op til delelementerne. For meget fyld og for lidt fokus gør et potentielt mesterværk til en ujævn oplevelse. |
28/03-11 |
6/10 |
67. |
|
Nydeligt at se på og spilmekanisk fungerende, men derudover totalt generisk og intetsigende. Figurerne er direkte irriterende, mens historien aldrig når det mindste i dybden. Sjælløst og umotiveret. |
27/02-11 |
4/10 |
68. |
|
Hvad der først ligner en elendig, generisk omgang hack'n'slash udvikler sig til en meget anderledes spiloplevelse, fyldt med spilmæssige overraskelser og så meget kant, at man nemt skærer sig på den. |
13/02-11 |
7/10 |
69. |
|
Finpudset spilmekanik i et flot og interessant univers, blottet for forgængerens fejl. Mere fokus på personerne gør rejsen interessant, men lider under den ikke-eksisterende historie. |
29/01-11 |
7/10 |
70. |
|
En række gode, men små forbedringer, en ny, stor by og en historie der står i stampe. Isoleret set endnu bedre end forgængeren med færre irritationsmomenter, men man har set og prøvet det hele før. |
17/01-11 |
7/10 |
71. |
|
Mørkt og misantropisk SRPG, der til tider virker som om det også forsøger at frastøde spilleren. Når man først kommer ind i konceptet og stilen, så er spillet spændende og kan gennemføres flere gange. |
12/01-11 |
6/10 |
72. |
|
Spilmekanikken er gennemført og finpudset med originale og veldesignede baner, der aldrig gentager sig selv. Stilen er sød og nuttet, uden at være kvalmende. Slutningen er endda rørende. Fremragende. |
09/01-11 |
8/10 |
73. |
|
Den generiske men velfungerende spilmekanik overstråles af de atmosfæriske omgivelser, men det er især de velspillede hovedpersoner og den europæiske ånd der fænger og fængsler én i spillets univers. |
01/01-11 |
7/10 |
74. |
|
Enormt gennemført gameplay og spildesign samt fantastisk musik, der tilsammen gør spillet evigt ungt. Men på visse punkter - fx historien - for uambitiøst og begrænset til at være fantastisk. |
26/09-10 |
8/10 |
75. |
|
Flot, engagerende og spændende spil, der rykker mediet markant indenfor interaktiv fortælling. Desværre hænger personerne ikke sammen, hvilket ultimativt skader mere end det ligegyldige gameplay. |
26/09-10 |
7/10 |
76. |
|
Første halvdel føles som en lidt mekanisk gengivelse af forgængeren, men som den rørende historie folder sig ud, bliver det svært at slippe. Trods meget genbrug, skiller det sig stadig sympatisk ud. |
12/08-10 |
7/10 |
77. |
|
En fascinerende, intens oplevelse med fremragende spildesign og stemning, båret af effektive audiovisuelle virkemidler. Temaet kunne have været mere elegant uddybet, men helheden er prisværdig modig. |
30/07-10 |
8/10 |
78. |
|
Alt for mange og alt for lette kampe plager det traditionelle JRPG, der til gengæld ofte brillerer med en spændende historie og et overvældende antal fine, dybe karakterer, der gør det besværet værd. |
16/07-10 |
6/10 |
79. |
|
Større, flottere og dybere end forgængeren, men knap så charmerende. Sværhedsgraden svinger en del og sex-fikseringen er malplaceret. Ellers stadig interessant og velfungerende. |
11/07-10 |
6/10 |
80. |
|
Space Harrier/Panzer Dragoon-light gameplay, men den fantastiske audiovisuelle oplevelse er det hele værd. Specielt sidste bane er en unik oplevelse, der i min definition er kunst. |
11/07-10 |
8/10 |
81. |
|
Interessant blanding af genrer, som medvirker til en gennemgående spændende oplevelse. Mange delelementer er dybe og velproducerede. Historie og personer er dog ligegyldige, og moralen tvivlsom. |
19/05-10 |
6/10 |
82. |
|
En enormt flot og interessant verden, der bruges til en grundlæggende spændende og tematisk relevant historie, der desværre ikke følges til ende. Manglen på eventyr udstiller genrens begrænsninger. |
16/04-10 |
7/10 |
83. |
|
Visuelt og teknisk overlegen perlerække af boss-kampe, der dog medfører at helheden føles mere som en interaktiv demo end et helstøbt spil. Også derfor er det et enestående spil. |
05/04-10 |
7/10 |
84. |
|
Udfordrende spil der kræver tilvænning, men så åbner sig op i en både flot, interessant og spændende oplevelse, der på mange områder var forud for sin tid. Slowdown irriterer til tider. |
07/03-10 |
7/10 |
85. |
|
En unik sympatisk og poetisk oplevelse, der blander Rez og Katamari med grønne græsmarker, og som uden ord udtrykker mere mening og fremprovokerer flere følelser end langt de fleste spil. |
25/02-10 |
8/10 |
86. |
|
Enormt fængslende SRPG, der byder på masser af indhold og dybde, trods en begrænset historie. I forhold til den skuffende 2'er føles spillet igen helt friskt og humoren er blandt mediets allerbedste. |
03/02-10 |
7/10 |
87. |
|
Tilpas kort og afvekslende Zelda-inspireret spil med fine detaljer og actionelementer, trods problemer med styring og kollisioner. Figurer og omgivelser er flotte at se på, men desværre ikke at høre. |
24/01-10 |
6/10 |
88. |
|
En generelt imponerende produktionskvalitet - at kravle op i det højeste kirketårn og kigge udover Venedig er en oplevelse. Lidt ensformigt, så et kortere og sværere spil havde dog ikke skadet. |
11/01-10 |
7/10 |
89. |
|
Hverken de abrupte missioner eller det forvirrende perspektiv generer det underholdende Tower Defense-koncept. Historien, figurerne og den sympatiske stemning efterlader dog det største indtryk. |
19/12-09 |
7/10 |
90. |
|
Unik og modig forfriskning af RPG-genren, der stritter i mange retninger. Kræver stor indsats i begyndelsen, som først belønnes når spilmekanikken og personerne udfolder sig. Audiovisuelt imponerende. |
28/11-09 |
8/10 |
91. |
|
Sødt standardrollespil med humoristiske højdepunkter og bizarre musical-sange, men også dræbende kedelige dungeons og latterligt lette kampe, der gør spillet meget ensformigt trods "længden". |
31/10-09 |
5/10 |
92. |
|
Spirituel opfølger til Shadow Of Memories, dog uden samme dybde eller føling for figurerne. Momentvis dykker historien effektivt ned i paradokset ved tidsrejser, men spillet tager aldrig konsekvensen. |
17/10-09 |
5/10 |
93. |
|
Sløv start med unødvendig dialog, men som hovedhistorien træder i karakter og trådene falder på plads, engageres man i den spændende, omend meget konstruerede, interaktive fortælling. |
07/10-09 |
6/10 |
94. |
|
Fin opdatering af klassikeren, som både er tro mod originalen og tilføjer masser af gode elementer i en moderne opsætning. Som highscore-spil er det god underholdning, men ikke så meget mere. |
11/07-09 |
5/10 |
95. |
|
Masser af charme, humor og dybde samt et for genren meget forfriskende jordnært univers, der langt overstiger det umiddelbart ensformige, omend meget velfungerende, spilkoncept. |
21/06-09 |
8/10 |
96. |
|
Et gennemgående flot og velpoleret skydespil, der trækker på den gennemarbejdede og velfungerende spilmekanik fra Caves tilsvarende. Kræver meget at mestre, men det vedbliver at være sjovt at forsøge. |
11/05-09 |
7/10 |
97. |
|
Aldeles storartet strategispil, der vækker følelser og tanker i både sin vedkommende historie og taktisk dybe spilmekanik. Dertil en i spilsammenhæng uset sober og moden behandling af krig som tema. |
09/05-09 |
9/10 |
98. |
|
Simplistisk spilmekanik der fuldstændig overgåes af en ofte meget opfindsom historie, med gakkede og geniale figurer, der overrasker med stor dybde i både sympatiske og afstumpede personligheder. |
29/04-09 |
7/10 |
99. |
|
Spændende omend forvirrende og uforløst historie, der lades i stikken af et ekstremt lineært forløb, hvor spilmekanikken er begrænset til at bevæge sig til det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. |
14/03-09 |
4/10 |
100. |
|
Fornøjeligt og charmerede spil med fin historie, der både i sin visuelle stil og gameplay udskiller sig markant. Det er meget velkomment med et spil, hvor man rent faktisk skal tænke selv igen. |
13/03-09 |
7/10 |