1. |
|
Så kort at det næsten bliver overfladisk, men består alligevel med sine vedkommende figurer og spændende historie. Trods begrænsningerne har serien stadig ægthed og følelser, som kun de færreste spil. |
02/12 |
7/10 |
2. |
|
Den halvdel der udgøres af kampe er velfungerende, men den anden halvdel der udspiller sig i mellem - dialog, historie og aktiviteter - er uengagerende tidsspilde, og milevidt fra forgængerens niveau. |
25/02 |
6/10 |
3. |
|
Basalt velfungerende, men kampene bliver ikke rigtig sjove, og historien er en triviel omgang løben frem og tilbage. Selvom figurerne dermed bliver spillets force, så er de stadig ikke mindeværdige. |
14/05-21 |
5/10 |
4. |
|
Spilmekanisk fungerer det meste godt og glidende, omend det bliver monotont flere gange. Film-koblingen er generelt anstrengende og får helheden til at føles forceret. Havde været bedre på egne ben. |
16/02-21 |
6/10 |
5. |
|
En længe savnet opfølger, der gentager det geniale fra originalen, og tilføjer tilpas gennemtænkte tilføjelser og vedkommende figurer. Både udfordring og historie er dog ujævn og langsom til tider. |
16/02-21 |
8/10 |
6. |
|
En medrivende, grusom oplevelse med intensitet, kvalitet, detaljer og dybde uden lige. Men når manipulation og gentagelse kammer over, afsløres det også som en efterfølger, der aldrig var behov for. |
29/07-20 |
8/10 |
7. |
|
Kærlig nyfortolkning der er så spændende og vedkommende som da originalen første gang blev spillet, og med lovninger om meget mere. Hvorvidt potentialet indfries, må de afsluttende afsnit afgøre. |
14/06-20 |
8/10 |
8. |
|
Flot, fængslende og dyb spiloplevelse, der på enestående vis formår at fokusere på og sympatisere med enkeltpersonerne i en kompleks konflikt. Desværre får krigen i spillets anden del for lidt plads. |
10/11-19 |
8/10 |
9. |
|
Flot, langt og solidt afsnit, men for primitivt og generisk til at nå seriens bedste. Bedømt som remake er det nær perfekt, men bedømt som nyt spil, så savnes meget af seriens udvikling siden 1992. |
23/07-19 |
7/10 |
10. |
|
For hovedparten en gennemført dyb og kærlig opdatering af det bedste fra Castlevania-serien, påsat nyt navn. Udover nogle ujævne bosser føles det altsammen helt rigtigt, men gør ingen nye fremskridt. |
17/07-19 |
8/10 |
11. |
|
Veksler gentagende mellem at være ensformigt og overrumplende. Følelseskoldt og rørende. Banalt og dybt. Dystopisk og livsbekræftende. Ultimativt uforglemmeligt. |
14/03-19 |
8/10 |
12. |
|
Omgivelserne er smukke og temaet er spændende. Når spillet fokuserer på sine kerneværdier med klatring og puzzles er det fremragende, men til tider bliver det for meget open world og RPG-elementer. |
30/12-18 |
7/10 |
13. |
|
Selvom der ikke er meget spil, så suges man ind i en overbevisende virkeliggjort fremtidsverden, hvor forskellen mellem menneske og maskine udviskes som grænsen mellem virkelighed og computergrafik. |
30/12-18 |
8/10 |
14. |
|
Savner helt forgængernes spænding og originalitet, og fremstår som langtrukken genbrug, uden nævneværdige pointer eller overraskelser. Uden en genial historie, ender det næsten som tidsspilde. |
06/08-18 |
4/10 |
15. |
|
Historien har spændende aspekter, men fortælles overfladisk og trægt, med irriterende personer og usammenhængende stemning. Selv for genren er puzzlesne stupide og forværres af belastende kontrol. |
15/04-18 |
3/10 |
16. |
|
Har ikke originalens nerve, dybde eller mekanik, og lykkes kun i kraft af det første spil. Men set i sammenhæng og som fan service er det en berigelse for en af mediets mest mindeværdige fortællinger. |
03/04-18 |
6/10 |
17. |
|
Metroid møder In The Hunt i en behageligt langsom og tilpas afgrænset, men samtidig dyb spiloplevelse, der dog har en del tekniske og spilmekaniske mangler. Det er grundlæggende bare rart at udforske. |
03/03-18 |
7/10 |
18. |
|
Ren og poleret spilglæde, der næsten når niveauet fra Galaxy, og er fyldt med kærlige referencer til seriens historik. Lav sværhedsgrad, gentagende bosser og valgfrit indhold gør det dog overfladisk. |
31/12-17 |
8/10 |
19. |
|
Alt er genkendeligt, med det er lutter glædelige gensyn, og alt er på vanligt kvalitetsniveau. De nye hovedpersoner giver tilpas nyskabelse, og den begrænsede længde er opnået ved at fjerne alt fyld. |
31/12-17 |
7/10 |
20. |
|
Minder om Squares guldalder af JRPG'er, omend kun musikken til tider når samme kvalitet. Længden er overkommelig og udfordringen passende, men historien er fraværende og figurerne underudnyttede. |
27/10-17 |
6/10 |
21. |
|
Humoren i dialogen og fortælleteknikken bringer minder om storhedstiden fra 90'erne, men det er også det absolutte højdepunkt i en ellers ligegyldig historie i en kedelig verden og uden meget spil. |
19/05-17 |
5/10 |
22. |
|
Måske nok klichefyldt, forudsigeligt og spilmekanisk begrænset, men så gennemgående vedkommende, menneskeligt relevant og dybt rørende, at det undrer, at så få andre spil tør handle om noget reelt. |
14/05-17 |
8/10 |
23. |
|
Som forgængeren er det flot, effektivt og velproduceret, bare ikke på helt samme niveau. Der mangler noget nerve og fokus, og samleriet og gentagelserne udstilles derfor mere. Men stadig meget godt. |
30/12-16 |
7/10 |
24. |
|
Initielt spændende tur gennem en smuk engelsk landsby, der hurtigt glemmes. Ikke på grund af genren, men fordi historien er for tynd og personerne for trivielle og ligegyldige. Der er for lidt kød på. |
30/11-16 |
5/10 |
25. |
|
Imponerende eventyr, hvor de overdådige omgivelser, de nærværende figurer og den overlegne produktionskvalitet gør, at man ser igennem fingre med det lineære spilforløb, der dog er seriens bedste. |
21/05-16 |
8/10 |
26. |
|
Første halvdel er et usædvanligt flot, velproduceret og spændende JRPG, der formår at være klassisk og moderne. Desværre er anden halvdel en langtrukken omgang gentagelser med alt for meget grinding. |
09/01-15 |
6/10 |
27. |
|
Den grundlæggende mekanik og universet er som altid meget velfungerende og finpudset, men historien er ligegyldig og bringer intet nyt til figurerne. For meget genbrug, nærmest venstrehåndsarbejde. |
31/12-14 |
6/10 |
28. |
|
En velovervejet og veludført blanding af to fremragende serier for fans af begge, men det er hverken nær så udfordrende, spændende, sjovt eller rørende som det bedste fra advokaten eller professoren. |
18/09-14 |
6/10 |
29. |
|
Gentagelserne er overvældende, alle baner virker identiske og historien er total volapyk. Men som kærlig reference til spilhistorien og jævnlig tidsfordriv på én time lange togrejser fungerer det. |
15/04-14 |
5/10 |
30. |
|
Tales-kernen fungerer fint, kampene er sjove og det klassiske setup er rart. Historien er dog ofte volapyk, sværhedsgraden lav og produktionskvaliteten middelmådig, så det er figurerne der redder det. |
11/01-14 |
6/10 |
31. |
|
På trods af åbenlyse design-kiks og overdreven simplicitet er det en charmerende og fængslende fornøjelse at vende tilbage til et gennemført, gammeldags 2d-Zelda, som nu er elegant udført i 3d. |
25/12-13 |
8/10 |
32. |
|
Grundlæggende et kærligt gensyn med serien og genren, som da den var bedst. Kvaliteten af elementerne svinger en del, men figurerne er sjove og historien spændende - indtil den stopper brat halvvejs. |
18/12-13 |
6/10 |
33. |
|
Selvom spildelen er begrænset og klichéerne mange, så er den samlede oplevelse en særdeles spændende, rørende og sympatisk interaktiv fortælling, der med sin helhed let overgår de tidligere forsøg. |
28/10-13 |
8/10 |
34. |
|
For størstedelen velfungerende og tilpas afvekslende platformspil med lav sværhedsgrad, som akkompagneres af en fantastisk lydside samt en overraskende dyb historie med skæve personligheder. |
25/09-13 |
7/10 |
35. |
|
Selvom det er ubalanceret, så fungerer den grundlæggende spilmekanik eksemplarisk og som håndholdt spil er det meget velegnet. De kunstneriske kvaliteter som fx stil og historie skraber dog bunden. |
19/09-13 |
6/10 |
36. |
|
Gennemført nydeligt og velproduceret spil, der læner sig trofast op ad sin lange spilhistorie og tør introducere nye elementer. Man savner en dybere afslutning, men får istedet genspilsværdi. |
01/09-13 |
8/10 |
37. |
|
Er værd at opleve for især den gennemførte stil, den forfriskende kække dialog og de sjove genrebevidste overraskelser, men man skal også udstå de markante spilmekaniske svagheder og trivialiteter. |
20/08-13 |
5/10 |
38. |
|
Det motorstyrede maskingevær er eneste højdepunkt i denne generiske omgang skydetelt, der selv for genren er trist og ensformig, komplet blottet for taktik og spænding. |
03/08-13 |
3/10 |
39. |
|
Produktionskvaliteten er høj og verdenen er velrealiseret, men selve spillet er for hovedparten en forældet og kedelig omgang ligegyldige gentagelser. Kun den allersidste del hæver for alvor helheden. |
31/07-13 |
6/10 |
40. |
|
Selve spildelen og hele opbygningen spænder nærmest ben for helhedsoplevelsen, der dog ultimativt mere end reddes af den sjældent set spændende og originale historie. |
23/07-13 |
6/10 |
41. |
|
Spilmekanikken og mulighederne er så velfungerende og endnu dybere end tidligere, men det føles som at spille det samme om igen. Figurerne er igen meget morsomme, men ikke seriens bedste. |
11/07-13 |
6/10 |
42. |
|
Så veludført en spiloplevelse, at det er svært at finde superlativer nok. Figurerne er så ægte, historien så spændende og spildelen så intens som sjældent set. Subtilt smukt og skræmmende grusomt. |
17/06-13 |
9/10 |
43. |
|
Rent spilmekanisk er det begrænset og nær trivielt, men historien er trods længden enormt spændende og ofte genialt konstrueret. At det også stiller krav til spillerens intellekt, er forfriskende. |
09/06-13 |
7/10 |
44. |
|
Som i efterfølgerne bydes der på velfungerende spilmekanik og en velfortalt historie. Spilforløbet efterlader dog meget at ønske, især i de langtrukne skuddueller, der for ofte gør spillet ensformigt. |
03/06-13 |
6/10 |
45. |
|
Ikke så storslået som sin forgænger, men mere nærværende i sin fortælling. Det rent spilmæssige er lige så velpoleret underholdning fra start til slut, og lige så lineært ligegyldigt. |
26/05-13 |
7/10 |
46. |
|
Som sit forbillede, sommerens typiske Hollywood-blockbuster, er det velpoleret, medrivende, kæk og overdreven underholdning. Men på samme måde er det også overfladisk, forudsigeligt og hurtigt glemt. |
18/05-13 |
7/10 |
47. |
|
Imponerende flot og gennemarbejdet dannelsesrejse, der er medrivende fra start til slut. Den kompromisløse stil og Laras ukuelighed efterlader det største indtryk. Mainstream når det er bedst. |
12/05-13 |
8/10 |
48. |
|
Sjældent gennemarbejdet og velfungerende rollespil i en rigt opbygget verden, hvor der konstant er nye og spændende ting at udforske. Fortællingen er sympatisk og charmerende, men ikke udpræget dyb. |
30/03-13 |
8/10 |
49. |
|
Opbygningen og de spilmæssige svagheder er gentaget fra forgængeren. Tempoet er nu endnu langsommere og gåderne færre. Der går mindre tid med at fare forvildet rundt, men mere på ligegyldig dialog. |
28/01-13 |
4/10 |
50. |
|
Spændende baggrund og charmerende figurer i en forfriskende genreblanding. Eventyrdelen er dog overfladisk, mens rytmespillene spænder fra det frustrerrende over det generiske til det fantastiske. |
24/01-13 |
6/10 |