Per S | Skrevet 15/05-15 08:15 | Kilde: Gamesindustry
Hideki Hayakawa became Konami Digital Entertainment's representative director last month; now he's speaking out about his plans for the business. Those plans include a shift away from physical retail, a focus on additional content and combining mobile, console and arcade.
"I felt strongly that from now on, mobile will be at the heart of game platforms, and that we need a business strategy which creates games in accordance with observations of consumer usage trends. Arcade games, console games, card games; we need to shift from selling 'physical things' to selling 'intangible things'," he told Nikkei Trendy.
"Within those initiatives, it's not that we're going to totally stop selling console game software; we're starting to introduce the so-called 'additional charges model' to Jikkyo Power Pro Baseball and Winning Eleven."
Despite the reports circulating online, he went on to explain that this didn't mean ignoring other platforms, but combining elements of all of them.
"Recently I hear the phrase 'mobile first' a lot, but for our company, 'mobile first' doesn't mean just doing mobile. Rather, it means that we will combine the use of mobile, the platform which is closest to our customers, with consoles, arcade games and card games, construct a portfolio, expand the styles of play and our customer base."
Læs hele teksten hos Gamesindustry.biz:
Link... | Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
|
|
Beano | Skrevet 15/05-15 08:20 | 1969-2015 RIP |
|
FancyPants | Skrevet 15/05-15 08:29, rettet 15/05-15 08:29 | Glæder mig allerede herre maje til at kunne spille Castlevania: SoTN Mobile, hvor jeg bare skal betale for items og abilities, i stedet fra at skulle udforske spillet som et andet fjols... Og så med touch controls. Mumsfilibaba! | PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
|
|
|
|
neros | Skrevet 15/05-15 13:14 | Fremtiden for "videospil" ser bare så lys ud. | Bashful Neophyte
|
|
Odin | Skrevet 04/08-15 13:49, rettet 04/08-15 15:31 | Erhversmagasinet Nikkei (japans svar på Børsen) har lige postet en artikel om Konami og det ser fandemig ikke godt ud for deres spildivision. At samtlige udviklere ikke allesammen er skredet allerede må nok tilskrives japansk arbejdskultur.
Jeg har desværre ikke fundet en komplet oversættelse, men her er nogle uddrag Eurogamer har valgt at bringe:
http://www.eurogamer.net/articles/2015-08-03-new-article-on-konami-paints-a-bleak-picture
Jeg ærgrer mig så meget over den gamle garde efterhånden. Capcom, Sega og Konami har længe hvirvlet i noget der mest minder om en dødsspiral, men sidstnævnte tager fandemig kagen når det kommer til idiotiske forretningsbeslutninger. Ganske vist har livet som AAA-udvikler/udgiver aldrig været hårdere end nu, men deres diskurs har meget lidt at gøre med markedet og alt at gøre med bovlam ledelse. |
|
Bede-x | Skrevet 04/08-15 14:39, rettet 04/08-15 14:44 | Konami har udvist faldende interesse i konsolmarkedet længe, hvis man har fulgt udviklingen af deres regnskaber + udgivelser. De udsender færre spil til hjemmekonsoller end nogensinde før, i særdelshed i vesten og deres omsætningsfordeling har bevæget sig længere og længere væk fra det traditionelle spilmarked og mod helt andre områder. I 2014 bestod under halvtreds procent af deres omsætning af, hvad de betegner som digital entertainment, hvor konsolspillene hører ind under, mens hoveddelen var fitness segmentet, slot/kasino maskiner og pachinko. Der til kommer at en stor del af digital entertainment-delen består af mobil/social spil som Dragon Collection/PES Manager/Dream Baseball m.fl. og Yu-Gi-Oh.
Ærgeligt at deres firmakultur virker rådden og det rammer medarbejderne på den måde som Nikkei artiklen nævner, men i et bredere perspektiv virker lysten til at afvikle eller i hvert fald indsnævre konsolsegmentet ikke som noget der er kommet ud af det blå. | Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
|
|
Odin | Skrevet 05/08-15 08:23, rettet 05/08-15 08:24 | Jeg har også læst de samme årsregnskaber og nej, det kommer overhovedet ikke ud af det blå. Det ændrer bare ikke ved at jeg er enormt trist over det. De er trods alt fædre til rigtig mange af mine bedste spiloplevelser gennem tiden. |
|
Bede-x | Skrevet 05/08-15 10:28, rettet 05/08-15 12:13 | Det er fuldt forståeligt. Problemet er bare, hvordan skal de - den gamle garde og særligt Konami - ændre det til det bedre? Deres hjemmemarked er delvist smuldret med mindre de vil lave håndholdte/mobilspil og mange af de unikke japanske tilbøjeligheder er ikke i samme høje kurs i vesten, som de var tilbage i deres storhedstid. Vi har en tilbøjelighed til altid at sympatisere med skaberne frem for den "onde" korporation, men hvis det virkelig passer som Nikkei artiklen påstår, at MGSVs udviklingsbudget er et stykke nord for 80 millioner dollars, kan man godt forstå at ledelsen bliver rasende, når Kojima gentagende gange udsætter produktionen uden hensyntagen til omkostningerne. Tjener de vestlige firmaer som eksempler til efterfølgelse, kan produktioner med den slags budgetter groft sagt deles op i to:
Enere/service spil: Spil hvor der er så langt mellem efterfølgerne, at de næsten kan ses som en selvstændig udgivelse. GTAV (50+ millioner solgte), Diablo 3 (30+ millioner solgte), WoW, Destiny osv.
Samlebåndsproduktioner: Hvor omkostningerne ved den enkelte udgivelse kun giver mening, fordi alt bliver genbrugt i en lind strøm af samlebåndsarbejde. Call of Duty, Battlefield, Ubisoft Game osv.
Passer MGSV ind i nogen af de kategorier? Med mindre der kommer en række hurtige efterfølgere/opfølgninger, minder det mest om en ener, men kan det sælge som en (vestlig) ener? Ledelsen må gå og bide negle i de her dage.
Kriterierne for hvad der er en succes på AAA markedet har ændret sig drastisk gennem den sidste generation. Hvor 5 millioner solgte var et hit i starten af sidste generation, er det næsten umuligt at få godkendt de helt store produktioner i dag, hvis ambitionerne ikke er højere. Vi har set SE være skuffet over at Tomb Raider kun solgte 3.4 millioner den første måned, mens Yves Guillemot ved Ubisofts seneste financial call gjorde det klart, at de ved selv en mindre franchise udgivelse som Rainbow Six: Siege, forventer Far Cry-agtige salgstal (7 millioner).
Så selv om jeg forstår og deler følelsen af tab, har jeg omvendt også svært ved at se, hvordan Konami og den gamle garde skal gøre tingene anderledes. Mindre produktioner der bibeholder det unikke? Større adaption af middleware/mindre gøre det selv, med vestlig produktionsopsætning som forbillede? Det er ikke en let balancegang. | Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
|
|
Sumez | Skrevet 05/08-15 10:55, rettet 05/08-15 10:55 | Det ville være fantastisk hvis Konami og/eller Capcom kunne åbne en underafdeling med fokus på mindre budgetter og lavere omsætning, og dermed have råd til produktioner der ikke tager årevis, men kan have mere koncentreret og kvalitetsbevidst indhold, som f.eks. de håndholdte Castlevania-spil, der vistnok er det sidste man kan spore af den klassiske Konami-kvalitet, hvis man kigger tilbage i tiden.
Det format fungerer jo skidegodt for Atlus, der smider masser af spændende titler ud, og masser af niche-spil, uden noget der virker som den store financielle risiko.
Men det vil selvfølgelig aldrig ske, da det ikke vil give nogen særlig mærkbar indtjening for firmaerne.
Måske kan vi i stedet håber at alle Kickstarter-hovederne holder op med at fedte rundt med crowdfunding, og i stedet grundlægger et nyt dream-team firma bestående af alle de gode gamle japanske spilgenier, som Tokuro Fujiwara, Nobuya Nakazato, Koji Igarashi, Keiji Inafune, Masato Kato og Yuzo Koshiro. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
Bede-x | Skrevet 05/08-15 11:22 | Sumez>
Det ville være fantastisk hvis Konami og/eller Capcom kunne åbne en underafdeling med fokus på mindre budgetter og lavere omsætning, og dermed have råd til produktioner der ikke tager årevis
Det så jeg også meget gerne, ikke kun hos japanske firmaer, men hos alle de store. Der er lidt af det nu og da, som fx når Ubi godkender spil som Child of Light og Valiant Hearts, dog bestemt plads til mere.
Sumez>Men det vil selvfølgelig aldrig ske, da det ikke vil give nogen særlig mærkbar indtjening for firmaerne.
Også noget af det jeg har svært ved at forstå. Det er som om det handler om alt eller intet hos mange af de store, men når det hele er så risikofyldt, hvorfor så ikke have nogle faste små udviklerhold ved siden af de store teams, der laver produktioner målrettet et mindre publikum med mindre budgetter? Man ville kunne tillade sig at være mere kreativ og indiemarkedet har allerede demonstreret at der findes masser af efterspørgselshuller, som ikke dækkes ind af AAA produktioner. Og skulle en målrettet niche produktion fejle, kan man stadig nå at vende skuden senere, mens en produktion som MGSV fuldstændigt kan lamme AAA udviklingen i al bestandighed, hvis den går galt. | Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
|
|
Odin | Skrevet 05/08-15 13:29, rettet 05/08-15 14:03 | Lige præcis. Mindre æg i flere kurve.
Do-or-die-mentaliteten med megabudgetter og forventning om at produktionsværdierne og brandloyalitet i sig selv skal kunne redde millionerne hjem holder bare ikke. Det er meget få udgivere forundt, og der er absolut ingen formel for det.
Jeg synes heller ikke det er fair at bruge Kojima som eksempel. Mandens notorisk store ego og samarbejdsvanskeligheder er temmelig velkendte, og han er på alle måder et ekstreme - både for Konami og branchen generelt. Hverken han eller det seneste budgetskred er skyld i firmaets kursændring. Den startede, som du også fint peger på, mange år før. Med ti års famlen, rytmespilsgenrens kollaps, den systematiske negligering af stort set alle deres andre franchises samt manglende evne til at udvikle ny IP, slatne genudgivelser og cash-ins, elendig kvalitetskontrol, dårlig PR og konstant røvrendelse af deres fans, er det jo ikke et under, at Konamis ledelse pludselig kaster sig frådende over deres eneste store (og komplet uventede) succes i nyere tid, som tilfældigvis var et mobilspil.
Det er bare ikke replikérbart, og det er, om noget, et endnu sværere marked at tjene penge i.
Kva det ektremt lave softwareprisniveau på mobil handler alting om volumen, og den brandloyalitet Konami nyder godt af i deres andre business divisions findes overhovedet ikke på mobil. Det virker desværre som om Konami går ind i det med forventning om, at deres ene succes skyldes godt design alene og at de med deres 30 års erfaring som spilhus kan gøre det igen og igen. Som de fleste andre mobilspiludviklere og -udgivere før dem kommer de nok snart til at erfare, at det der sælger i mobilsfæren ikke er spil; det er distraktion. Og i det marked har de over tusind nye konkurrenter hver eneste dag. Om en titel bliver et hit eller ej er så godt som 99% ude af ens hænder. Den sidste procent afgøres af tung og vedvarende højkalibermarketing, og netop dét er en afdeling hvor Konami lider af alvorlig muskelsvind udenfor Japan. |
|
|
|
|
Darkbeat | Skrevet 05/08-15 16:27 | Check hvad de har på Pachislot maskiner til gengæld!
https://youtu.be/7ewqYamvkAE
https://youtu.be/S9WwCwCZ-QU
Lidt træls at det er sådan, men realiteten er nok at den generation der er vokset op med de spil i Japan, er mere interesserede i at spille Pachislot end traditionelle videospil. |
|
Bede-x | Skrevet 05/08-15 17:33 | Odin>
Jeg synes heller ikke det er fair at bruge Kojima som eksempel.
Jeg havde aldrig tænkt ham som et eksempel, faktisk nærmere det omvendte, for spørgsmålet er om der overhovedet er plads til unikums og auteurs i den øverste del af AAA industrien længere? I film industrien er det stadigt muligt, om end måske i mindre grad i dag, at mærke det personlige præg på nogen stor produktioner, men den opsætning spilindustrien ligger op til, hvor man enten sælger på et virksomhedsbrand eller et spilbrand efterlader ikke megen plads til individet. Oven i det er der så produktionsformen, hvor man ofte er tvunget til at genbruge alting mange gange for at få de store budgetter til at hænge sammen, hvilket normalt tilsvarer den kreative død og et endeløst hav af forsættelser, der planlægges allerede fra dag et af. Noget som igen automatisk dræber individet og erstatter det med samlebånd.
Kojima er bestemt ikke skyld i Konamis deroute, selv om jeg sagtens kan forstå, hvorfor ledelsen kan blive nervøse over en produktion som MGSV. | Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
|
|
|
|
|
|
Xiwana | Skrevet 18/09-15 18:56 | Ak-ak, som forventet.
Gid de ville sælge (eller udleje) rettighederne til MGS til en anden udvikler (Warner eller Square-Enix af mangel på bedre). | [inspirational quote here]
|
|
Jmog | Skrevet 18/09-15 21:03 | Det er faktisk næsten positivt. De udnytter jo slet ikke deres mange IP'er, så man kunne håbe det betyder de vil farme det ud til andre, som Xiwana foreslår.
Dog sørgeligt at se et firma hvis logos fremtoning er en stor del af ens barndom synke så dybt. |
|
Konsolkongen | Skrevet 19/09-15 00:11 | I det mindste var de dog storsindede nok til at ændre logo sådan ca da de begyndte så småt at dale i kvalitet.
Det gode Konami har været dødt i mange år og det er virkelig et af de firmaer jeg har savnet :/ | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
|
Odin | Skrevet 19/09-15 10:27 | Jmog>
Det er faktisk næsten positivt. De udnytter jo slet ikke deres mange IP'er, så man kunne håbe det betyder de vil farme det ud til andre, som Xiwana foreslår.
Ja, for den strategi gik jo forrygende med Silent Hill. *Host-host* |
|
Jmog | Skrevet 19/09-15 10:51 | Sandt nok. Man kunne næsten håbe på de solgte revl og krat så vi fik en Lucasarts-situation. At Disney købte dem har både låst op for at vi får de gamle spil såvel som nye Star Wars spil. |
|
Beano | Skrevet 02/10-15 07:57 | |
|
Sumez | Skrevet 02/10-15 08:49, rettet 02/10-15 08:50 | Jeg tror du er nødt til at forklare hvem gutten til højre er før billedet givet mening i sammenhængen :)
Men vil vove at skyde på at det er noget Sony-noget? | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
Beano | Skrevet 02/10-15 08:58 | Skam dig at du ikke kan se det er Mark Cerny! ;) |
|
Odin | Skrevet 02/10-15 09:01 | Ej, du burda da kende Mark Cerny, Sumez. Naughty Dogs programmør- og designguru og hovedarkitekt på Playstation 4. Ja, far er skuffet.
Hvorom alting er, så håber jeg vitterligt at det billede betyder hvad jeg tror det betyder, og at det ikke bare er en hyggelig cafésludder. |
|
|
Beano | Skrevet 02/10-15 09:44 | trollollol.. |
|
neros | Skrevet 02/10-15 09:57 | Sumez>
Puha, kan godt høre jeg ikke behøver at skamme mig. :)
Du er ikke alene Sumez :-) | Bashful Neophyte
|
|
|
Odin | Skrevet 02/10-15 11:00 | Nej, han hedder Peter A.G. |
|
|