millennium | Skrevet 23/05-16 23:34 | Faktisk er spil ofte noget jeg spejler til når jeg skal bruge en intuitiv komponent i en anden grænseflade, for spil skal virke flawless og uden pop-up forklaringstekster(lort).
Men UbiSoft er ikke lige mit foretrukne katalog. | The medium is the message.
|
|
Wehner | Skrevet 24/05-16 00:44, rettet 24/05-16 11:40 | Vi er altså lidt hårde ved serien herinde. For så længe man kan lide settingen, så er det dejlige spil at sidde med. Problemet er ikke spillets kvalitet, men mængden af spil i serien. Hvis de tre to'er-spil var udkommet med tre års mellemrum, så havde sagen været en anden.
At det så er helt reelt, at spil, der udkommer for ens for ofte begynder at flyde sammen og/eller føles ligegyldige, er en anden sag (Call of Duty, jeg kigger på dig). Men hvis man som jaes har gjort her lige samler et enkelt eller to i serien op, så ødelægger det ikke noget, at der er mange tårne at kravle op i. | >>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
|
|
Konsolkongen | Skrevet 24/05-16 07:16 | "Dejlige spil"? Jeg formoder at noget auto korrektur på mobilos har været på spil her. Hvad skulle der i virkeligheden ha' stået? :) | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
Beano | Skrevet 24/05-16 08:36 | Jeg tror der skulle stå "skønt" eller "strålende". |
|
slk486 | Skrevet 24/05-16 10:03, rettet 24/05-16 10:17 | Wehner>
Problemet er ikke spillets kvalitet
Nej, bare lidt kedeligt gameplay og dårlig kontrol. | j/k
|
|
Konsolkongen | Skrevet 24/05-16 11:59 | Plus længden af de enkelte spil. Havde de været max fem timer hver, så havde det været nemmere at sluge at de er så ensformige. | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
Sumez | Skrevet 24/05-16 12:55 | Færre formålsløse "kort-aktiviteter" og collectibles, meningsfuld stealth-gameplay, og MEGET mindre direkte kamp er altsammen noget der ville være at foretrække, men jeg har ikke været med på serien i mange år, så ved ikke hvilken retning den er gået i. Mit indtryk er dog at det ikke er til det bedre. :)
Produktionsværdien er høj, setting er fantastisk, og styringen fejler faktisk ikke noget. AC2 var så godt at jeg ikke havde noget imod at spille Brotherhood også, men hvis man faktisk går efter at lave andet end bare at følge "main quest" hele vejen kan jeg godt forstå at man falder fra. Masseproduktions-elementet af serien er et klart turn-off, men ikke et decideret tegn på at det er et dårligt spil.
Faldt dog helt fra på 3'eren. Det startede rigtig positivt, men man kunne godt mærke at formlen havde gjort så meget indtog at spildesignerne ikke rigtig vidste hvad det skulle med det. Man bruger virkelig meget tid på kamp med 500 vagter ad gangen i det spil, og det er bare slet ikke sjovt, og spillets setting virker som en pixiebogs-udgave af USA's historie. Jeg ville rigtig gerne spille 4'eren, men i forhold til hvor "tidligt" jeg gik i stå i 3'eren, er min tålmodighed desværre opbrugt.
Men når serien er rigtig god, klatrer du op i et tårn i Venedig og nyder udsigten alene, og spiller en story-mission som belønner særlige stealth-baserede objectives og klarer dem til UG. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
slk486 | Skrevet 24/05-16 13:20, rettet 24/05-16 13:29 | Ingen tvivl om AC har sin charme i sin setting, der altid er virkelig veludført. Kan man se bort fra resten er det lækkert nok at være i for en tid. Får faktisk helt lyst til at hoppe lidt tilbage til AC:Paris nu ¯_ツ_¯ Hvis man dog bare havde uendelig tid...
Og jo, jeg synes bestemt kontrollen er dårlig. Alt for automatisk traversal, til egen skade, så det bliver kluntet i stedet for. Kamp er heller ikke særlig sjovt - alt for simpelt og utilfredstillende.
Jeg er dog rigtig spændt på, hvad den næste byder på, hvis de giver serien den reflektion de har lovet. | j/k
|
|
millennium | Skrevet 24/05-16 13:27, rettet 24/05-16 13:28 | Så er spørgsmålet hvornår spilglæden er størst i et AC spil:
- Når man hamrer sig lineært igennem primær story?
- Når man veksler mellem story og side-quests i et mere non-lineært forløb.
- Når man samler og looter mhp på at opgradere sig selv og sit skib til en bad ass motherfucker.
- Når man siger fuck you til primær story og bare oplever og udforsker spillets settings på må og få.
Tror faktisk jeg fik mest glæde af spillet ved pkt 4, men det er også et stort punkt. Faktisk. Og en anden måde at "spille" på. | The medium is the message.
|
|
|
jaes | Skrevet 24/05-16 21:51 | slk486>Man må sige du er startet lidt forkælet med Black Flag :D
I'm worth it :P
Det har aldrig appelleret til mig at spille serier i kvalitetsrækkefølge, men det gælder naturligvis specielt når der er tale om relativt lange spil som her. Så må jeg sætte min lid til rebootet hvis jeg vil have mere.
Kontrollen er jeg enig i er lidt speciel - det er på den ene side positivt at man kan klatre på næsten alt og på en nem måde, men det er også tilsvarende nemt at klatre helt forkerte steder af samme grund. Jeg har ikke tal på de gange jeg har kravlet op på rækværket i stedet for at gå ind i kahytten på skibet ;) |
|
Bede-x | Skrevet 25/05-16 07:47, rettet 25/05-16 08:05 | Problemet er at der er for mange kontekstsensitive punkter i spilområderne, så det er umuligt for spillet at forstå om det er det ene eller andet punkt, man vil have fat i.
Sumez>
Masseproduktions-elementet af serien er et klart turn-off, men ikke et decideret tegn på at det er et dårligt spil.
Men alligevel skadeligt. Der er ingen AAA udviklere der kan lade være med at implementere tidens trend i en eller anden grad og det skader indtrykkene, hvilket er hvorfor de mest interessante spil i disse tider er at finde blandt spil med mindre budgetter. AA eller lavere. Vi skal have budgetterne ned og udviklingsfriheden op..
Sumez>Men når serien er rigtig god, klatrer du op i et tårn i Venedig og nyder udsigten alene, og spiller en story-mission som belønner særlige stealth-baserede objectives og klarer dem til UG.
Du bør faktisk give Black Flag en chance, for det er lige præcis sådan noget som det første, settingen gør godt. Ikke i højderne naturligvis, men scenerne ud over havet mens man sejler mod solnedgangen og mandskabet muntert synger. Det er virkelig godt lavet. | Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
|
|
Sumez | Skrevet 25/05-16 08:50 | Men alligevel skadeligt. Der er ingen AAA udviklere der kan lade være med at implementere tidens trend i en eller anden grad og det skader indtrykkene, hvilket er hvorfor de mest interessante spil i disse tider er at finde blandt spil med mindre budgetter. AA eller lavere. Vi skal have budgetterne ned og udviklingsfriheden op..
Absolut. AC kørte helt galt da det begyndte at implementere tower defense... Jeg er 100% enig med hvad du siger mht. budgetterne, hvilket er en af de primære grunde til at jeg ikke var vildt med skiftet fra forrige generation som allerede have skabt et stor budget-problem for adskillige større udviklere.
Men vi skal nok heller ikke glemme at den form for freeform-parkour styring og open world "stealth" som i den grad udgør "tidens trend" lige nu, rent faktisk stammer fra den her serie. :) Den var original da den startede. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
millennium | Skrevet 25/05-16 09:05 | Jeg er mest overrasket over, at når jeg overtager camps i AC Black Flag, med stealth metoder, så spiller jeg reelt de samme camp-overtagelser som i FarCry3. Bare i third person.
Det er et dumt tegn på industriel over-effektivisering når de gentager en submission så kategorisk. | The medium is the message.
|
|
Bede-x | Skrevet 25/05-16 09:34, rettet 25/05-16 09:42 | millennium>
Jeg er mest overrasket over, at når jeg overtager camps i AC Black Flag, med stealth metoder, så spiller jeg reelt de samme camp-overtagelser som i FarCry3. Bare i third person.
Og i Watch_Dogs er det hacker centraler, i Mad Max ødemarks lejre, i Just Cause kaserner osv. Og tårnene er radiotårne i Far Cry spillene, balloner i Mad Max, tårne i Shadow of Mordor osv. Og brevene man samler op i det ene, er flaskepost i det andet, billeder i det tredie osv.
Derfor Ubisoft Game, bortset fra Ubi naturligvis ikke er alene om at benytte skabelonen. De har bare været de værste med op til flere udgivelser om året. | Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
|
|
slk486 | Skrevet 25/05-16 09:35 | Har alle Ubi's spil ikke efterhånden open world og Ubitowers(tm)? | j/k
|
|
|
millennium | Skrevet 25/05-16 10:10, rettet 25/05-16 10:30 | X-D
Omvendt må man sig, til UbiSofts fordel, at de er så store og professionaliserede at de kan give udviklerne plads til at pitche og udvikle egne idéer, f.eks. FarCry Blood Dragon og Valiant Hearts. | The medium is the message.
|
|
|
millennium | Skrevet 25/05-16 10:29 | Også den. | The medium is the message.
|
|
slk486 | Skrevet 25/05-16 11:52 | Zombi? :D | j/k
|
|
jaes | Skrevet 25/05-16 12:32 | Bede-x>
Problemet er at der er for mange kontekstsensitive punkter i spilområderne, så det er umuligt for spillet at forstå om det er det ene eller andet punkt, man vil have fat i.
Det er jeg ikke helt enig i. Tanken bag er jo at man strengt taget kan kravle på alt, og det kræver mange 'hotspots'. Så enten bliver det som nu, hvor man bliver nødt til at løbe midt på vejene for ikke pludseligt at stå på taget af et hus, eller systemet kunne have været semi-automatisk, hvor man skal trykke på en knap for at sætte gang i kravleriet for foden af huse, klipper osv. Måske laver de det valgfrit en dag :)
millennium>
Omvendt må man sig, til UbiSofts fordel, at de er så store og professionaliserede at de kan give udviklerne plads til at pitche og udvikle egne idéer, f.eks. FarCry Blood Dragon og Valiant Hearts.
Ja, alle større udgivere har brug for en pengeko eller to for at kunne udgive mindre titler også. Problemet med Ubi synes jeg dog er, at de er meget enten eller - deres AAA-spil er udspekulerede titler, og så er der deres indie-agtige spil. Kunne godt klare, at de tog flere kreative chancer med mindst én af deres AAA franchises. |
|
millennium | Skrevet 25/05-16 12:49 | Zombiubisoft? | The medium is the message.
|
|
Konsolkongen | Skrevet 25/05-16 14:09 | ZombiU var nu et overraskende solidt spil. Skal helt sikkert spille det igennem igen på et senere tidspunkt.
PS4-porten var skod, eller hvordan? | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
Odin | Skrevet 25/05-16 14:38, rettet 25/05-16 14:58 | PS4-porten har nogle sære ydelsesproblemer visse steder (dog ikke værre end originalen, men alligevel løjerligt, når man tager den betydeligt kraftigere hardware i betragtning) og selvom teksturerne er i højere opløsning, er mange af de grafiske shadereffekter fjernet - deriblandt den fedtede kameralinse. POV er også bredere, hvilket ifølge mange gør spillet langt mindre intenst end det oprindeligt var designet, fordi man slet og ret kan see farerne i ens periferi nu. Om man synes det er et positivt tiltag eller ej er nok individuelt. Til gengæld har PS4-ugaven mere blod.
Her er Eurogamers sammenligningsvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=keOOGWmooPc |
|
Beano | Skrevet 25/05-16 15:30 | Porteringen har været en quick cash-grab for Ubisoft, ikke brugt tid og resurser på det. Ej heller en eneste update siden lancering. |
|
|
jaes | Skrevet 25/05-16 17:30 | Jeg ved ikke om nogle af Zombie U-kommentarerne er om afveksling fra AAA-formlen... men, anyway, spillet skiller sig sikkert ud, men et par få undtagelser gør vel ikke den store forskel mht. om Ubisoft samlet set er en formelrytter :)
Bede-x>
Jo, det er du faktisk. Prøv lige at genlæse hvad jeg skriver og hvad du selv skrev lige forinden :)
Nej, jeg er ikke enig i, at der er for mange hotspots. Det lød godt nok som om du konkret havde klatring i tankerne med "man vil have fat i". Men selvom vi udvider til andre hotspots end klatring, så synes jeg ikke det er antallet men udførelsen der er problemet :) |
|
Bede-x | Skrevet 25/05-16 17:44, rettet 25/05-16 18:00 | Det jeg mener er, at det er umuligt for spillet at forstå hvad man vil, når der er så mange kontekstsensitive punkter, hvilket du bekræfter ved at skrive, at du ikke har tal på, hvor mange gange spillet har "misforstået" hvad din intention var. Jeg så nogle speedruns for nogle år tilbage af serien og det første der slog mig var, hvor ofte løberen gjorde noget galt, fx løb op af en mur, hvor han ville løbe ved siden af den. Det siger en hel del om at der er et problem, når selv dem der specialiserer sig i spillene ikke kan gøre det rigtigt. Ubi eksperimenter af samme årsag også med styringen som serien skrider frem fx med tydelige op og ned funktionsknapper, men de har ikke ramt det punkt, hvor man helt slipper for at løbe op af noget, man ikke ville løbe op af eller hopper ud på noget, man ikke ville ramme. | Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
|
|
Konsolkongen | Skrevet 25/05-16 18:41 | jaes>
Jeg ved ikke om nogle af Zombie U-kommentarerne er om afveksling fra AAA-formlen... men, anyway, spillet skiller sig sikkert ud, men et par få undtagelser gør vel ikke den store forskel mht. om Ubisoft samlet set er en formelrytter :)
Ja spillet skiller sig mærkbart ud fra resten af Ubisoft's lineup. Det var min pointe :)
Ubisoft er uden tvivl det ærgerligste firma i spilindustrien pt. Bevares, de har udgivet bla. ZombiU og Rayman-spillene som er udmærkede spil, men hovedparten af det de leverer er en omgang forglemmeligt bras.
Jeg ser gerne at de inden for overskuelig fremtid får en rigtig hård medfart, som betyder at de er nødt til at revurdere deres spil. Det er jo ikke fordi de ikke har talentfulde folk ansat, det må også være i deres egen interesse at få lov at arbejde på noget nyt fremfor endnu et Ass Creed :)
Sjovt at det for kun ganske få år siden var EA jeg synes var de mest trælse, de er næsten helt anonyme nu i forhold :) | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
jaes | Skrevet 26/05-16 00:50 | Bede:
Man kan vel sige, at det er to sider af samme mønt - jeg synes ikke der skal skæres ned på antal 'kravle-hotspots', fordi intentionen fra Ubisofts side er, at man skal kunne kravle på næsten alt. Men som det fungerer nu er det problematisk, det er vi enige i.
Hotspots til kravleri er i øvrigt ikke kontekstsensitive, i hvert fald ikke de fleste. Ved ikke om det er med til, at vi taler forbi hinanden.
KK:
Ja, man kan næsten blive helt sur nogle gange, når store udgivere sløser penge væk på den måde. Meget kan man sige om EA, men de prøver i det mindste en del forskellige koncepter af, set over en 5-7-årig periode. Bortset fra det, er hele problematikken et meget godt eksempel på, at når først et firma er børsnoteret, så ryger modet lige ned i kloakken. |
|
Sumez | Skrevet 26/05-16 08:50 | Synes da godt nok også Ubi prøver ret meget af over en tilsvarende periode. Det kan godt være de skubber mange kedelige ting ud, men helt generelt ville jeg til enhver tid hellere have dem på den plads de har, end firmaer som EA og Activision. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
jaes | Skrevet 26/05-16 20:17 | Jeg har ikke meget til overs for nogle af firmaerne, men kigger man på listen over udgivelserne synes jeg det er et faktum, at EA ligger langt foran Ubisoft, når det kommer til variation.
Crysis
Bulletstorm
Dragon Age
Mass Effect
Army of Two
Battlefield Bad Company
Medal of Honor
Shadows of the Damned
Battlefield
Titanfall
Dead Space
- Alle formentlig mere selvstændige serier/spil end de mange mere formel-baserede Ubisoft-spil :) |
|
slk486 | Skrevet 26/05-16 21:00 | Jeg ved snart ikke:
AC
Splinter Cell
Rainbow 6
Southpark RPG
Zombi
Far Cry
Blood Dragon
Crew
Division
Valiant Hearts
Child of Light
Bare off the top. | j/k
|
|
|
Beano | Skrevet 26/05-16 21:48 | @slk: + Watch_Dogs ;) |
|
slk486 | Skrevet 26/05-16 23:30, rettet 26/05-16 23:31 | + Ghost Recon
Men whatever, det formel-baserede er vist mere på tværs af publishers, end det er specielt UBI. | j/k
|
|
jaes | Skrevet 26/05-16 23:41 | slk486>
Jeg ved snart ikke:
AC
Splinter Cell
Rainbow 6
Southpark RPG
Zombi
Far Cry
Blood Dragon
Crew
Division
Valiant Hearts
Child of Light
Bare off the top.
"Kunne godt klare, at de tog flere kreative chancer med mindst én af deres AAA franchises." ;)
Men jeg havde da overset et par stykker, hvilket jeg også havde forventet når det drejer sig om så store udgivere :)
The Crew vil jeg mene ikke skal medtages, da jeg selv havde fokuseret på spil hvor man styrer en karakter - hvis vi skal medtage andet bliver det i hvert fald endnu sværere at drage sammenligninger.
Far Cry var der vel netop ret bred enighed om hørte under deres formel-spil, men den slags er naturligvis ret subjektivt.
Splinter Cell er vel på grænsen til hvad man kunne kalde Ubi Game 2, da de nyere Splinter Cell flyder lidt sammen og er blevet meget sikre kort med blandingen af action og Stealth.
Og hvorfor nævner du overhovedet AC :D
For at slutte Ubi-positiv, så ser jeg frem til Ghost Recon: Wildlands :) |
|
jaes | Skrevet 26/05-16 23:47 | slk486>
+ Ghost Recon
Men whatever, det formel-baserede er vist mere på tværs af publishers, end det er specielt UBI.
Du skrev dette i mellemtiden - når folk taler formler er det vel normalt det med at mange elementer går på tværs af Ubis franchises. EA er på ingen måde de store innovatører, men jeg synes ikke de gør det med formler særlig ofte; det er vel stort set kun Battlefield/front. |
|
Bede-x | Skrevet 27/05-16 01:41, rettet 27/05-16 01:42 | jaes>
jeg synes ikke der skal skæres ned på antal 'kravle-hotspots', fordi intentionen fra Ubisofts side er, at man skal kunne kravle på næsten alt.
Det mener jeg skam heller ikke de bør gøre. Er jo definerende for serien. Jeg har bare svært ved at se, hvordan de vil komme ud over kontrol problemerne, for selv i spil med få - lad os bare sige hotspots, så vi ikke misforstår hinanden :) - vanskeliggøres styringen ofte. Det er bare meget mere generende i Ass Creed, fordi der er så mange af dem. | Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
|
|
|
slk486 | Skrevet 27/05-16 08:38, rettet 27/05-16 08:41 | jaes>
Og hvorfor nævner du overhovedet AC :D
Ha ha :D Fordi det rent faktisk skiller sig meget ud fra resten i form af setting mv. og var en af de ledende i etableringen af Ubi game. Der er elementer der går igen, men det gælder jo ligeså for Mad Max, Shadows, Arkham, osv - spil fra en helt anden publisher :)
Battlefield, Bad Company og Medal of Honor er stort set det samme spil - i SP ihvertfald.
Jeg tænker faktisk at Far Cry var med til at fastsætte formlen, så man kan vel ikke sige at den serie bare følger den?
Umiddelbart synes jeg stadig at Ubi er dem, der tager flest chancer og har mest diversitet i porteføljen (og hvordan kunne vi glemme Rayman?), men EA er egentlig meget godt på vej med efterhånden. Det tyder da op de er vågnet lidt op ihvertfald. | j/k
|
|