dRxL>
Troy var efter min mening meget bedre end disse to, men stadig en enorm skuffelse når man tænker på hvor rig Homers arbejde var. Hele sagaen blev fordrejet og ændret fra det, som homer faktisk skrev.
Anyway. Jeg syntes Gladiator var ekstremt fed:D så er det sagt. Den kom virkelig bag på mig, og jeg havde egentlig ikke troet at Ridley Scott ville kunne fungere på den skala selvom han var genial da han lavede Alien og Blade Runner:)
Edit omformulering, så jeg kommer til at lyde mindre sur, hvilket ikke var meningen ;-)
Kære V. jeg synes ikke du kan kritisere Troy for at ændre på det oprindelige forlæg, uden også at nævne at Gladiator gør præcis det samme bare med historiske fakta og ikke bare udlægningen af et sagn.
Kejser Marcus Aurelius fik sin søn sat på tronen mod det romerske senats vilje og Commodus blev kvalt af sin kones elsker, han døde ikke i en arena.
Jeg mener at David Franzoni(story og screenplay) skrev en fiktiv historie, og Ridley mente at det ville være smart hvis de brugte rigtige navne! Men du har selvfølelig ret i at det ikke var det der skete, om det så er en inspireret fiction historie eller ej.
Jeg har indrømmet ikke læst Liad'en! Hånden på hjertet, men jeg har hørt mange historier, og den måde som det hele blev udstillet på virkede bare forkert.
Jeg forstår bare ikke hvor Peter Wolfgang ville gøre det hele til en normal krigsfilm, når det handlede om gudernes kamp! Ifølge legenden blev helte som Hector og Achilleus kom helte fordi de blev "blessed" med deres unikke destiny og den slags!?
Var alle de græske guder ikke cool! Det virker for mig som om at det kunne have overgået LOTR hvis de ville have fortalt det hele. Nu er det også svært at føje troja krigen som varrede 10 år ned til de der 2 timer, men alligevel.
King Chaos - Jep! Jeg sad også tænkte over det. Korstogene skulle efter hvad jeg har hørt være det mest sindssyge der nogensinde er sket "in the name of the church" mens de raped, pillaged og dræbte uskyldige.
jeg siger ikke at Saladin og alle dem i mellemøsten var uskyldige, men jeg tror også at paven fra den tid var godt syg i hovedet.
Det er også lidt sygt at nogen nutidge katolikker prøver at forsvare korstogenes handlinger og fortsat anser alle muslimer som "vantro infidels".
På den anden side virker det som om at det også blev gjort pga af økonomiske begrundelser og bjørnetjeneste efter hvad folk i mellem østen havde gjort!
Jeg er ikke ekspert i historie, men jeg hørte at de kristine og de muslimske missionære begge prøvede at sprede deres religion, specielt i asien, og der opstod så konflikten på de 12 syge korstoge.
Jeg ved ikke hvordan Ridley vil skille det ud. Jeg synes han gjorde det meget godt med sin pointe i "Black hawk down" at man godt kan lave en krigsfilm fra amerikanernes siden uden at den bliver patriotisk, og samtidig give det budskab, at de peacekeepers måske ikke skulle have blandet sig i den konflikt i Somalia. Jeg kan godt huske de billedere da de slæbte de amerikanske lig igennem gaderne i mongudishua(sp?).
Den DVD der er med Black hawk down, har en dobbelt udgave som har en rigtig fed dokumentar om hvad der virkelig skete og det er sindssygt hvor meget den faktisk rammer hvad overlevende fra den konflikt fortæller. Som ham der proppede en finger der var sprunget af i sin lomme, eller ham der mistede fik sprunget benene og underlivet af.
Jeg håber at den bliver spot on refærdig.
Det fik mig også til at tænke på gladiator. Var jeg den eneste der havde sympati med ham?
Jeg gik dog altid ud fra at Romer riget var fortidens nazister, angående hvad de gjorde mod hele verdenen, og med at lave deres "empire"!?!?