Da det første spil i Raiden Fighters-serien i sin tid skulle lokationstestes i de japanske arcadehaller, hed det ikke Raiden Fighters, men "Gun Dogs". Imidlertid fik det ikke den forventede opmærksomhed, så udgiveren, Seibu Keihatsu, skiftede hurtigt titlen til at bruge det genkendelige Raiden-navn. Sådan skaber man en succes. Raiden Fighters Jet er tredje spil i denne serie. Der er i sandhed tale om et standardskabende spil indenfor genren, der skal opleves ved enhver given lejlighed.
Hvis man har prøvet andre spil fra Seibu Keihatsu, ved man hvad man går ind til. Der er tale om et vertikalt 2d-skydespil med tonsvis af kugler, eksplosioner og fjender på skærmen på samme tid. Ulig nyere skydespil, hvor man ofte har et meget lille såkaldt "hit-point", er det i Raiden-spillene langt det meste af sit fly, man skal sørge for at holde i sikkerhed for kugleregnen. Allerede her bliver der lagt op til, at sværhedsgraden er større end i lignende spil. Når man vænner sig til tempoet og lærer at udnytte de forskellige muligheder i flyene, er spillet dog ikke sværere end tilsvarende titler fra for eksempel Cave. I deres spil er der vanvittigt mange projektiler, mens det her er projektilernes hastighed, der udgør udfordringen. Dette spil er dog en del nemmere end de gamle Raiden-spil, der virkelig kan trække tænder ud. Fra andre Seibu Keihatsu-spil som Raiden over dets efterfølgere og Viper Phase 1, er det nemt at se, hvor udviklingen er gået hen. Spillene er blevet hurtigere og en smule nemmere, men mere varierende og tilgængelige. Når man har betalt for sin credit, bliver man præsenteret for tre valg: "Normal", "Special" og "Expert". Special-mode er én lang boss-kamp. Normal og Expert er blot to forskellige sværhedsgrader. Det skal nævnes at alle fjender efterlader et vist antal kugler på skærmen ved den højeste sværhedsgrad, så her er det virkelig med at holde tungen lige i munden. Der er overhovedet ikke plads til ét eneste fejltrin. Der er dog ikke så meget at vinde ved at spille på den høje sværhedsgrad, så det er kun en udfordring man bør tage op, når man er godt træt af det normale spil. Efter valget af spilmode skal der vælges fly, og der er ualmindeligt mange at vælge imellem. Fly i alverdens farver og med alle mulige former for angreb er til rådighed, inklusiv to fly fra de gamle Raiden-spil. Disse to fly er dog langsomme og generelt virkelig svære at spille med. De fleste af flyene har et opladeligt skud, som er meget anvendeligt, når der er pauser i strømmen af fjender. Man opsamler forskellige powerups som fjenderne efterlader sig, der enten giver forskellige former for skud eller droner der giver en hjælpende hånd. |
Man kan også samle point op, som fjenderne efterlader, men disse er egentlig intet værd. Enkelte af dem vil dog hægte sig fast foran spillerens fly, hvorefter det indsamler flere medaljer og laver en enorm point-medalje. Når den er blevet så stor som den kan, skal man "indløse" den. Det giver masser af point, samtidig med at de sædvanlige medaljer inden længe bliver til bedre medaljer, der giver mellem 1.000 og 10.000 point. Dét er nøglen til en rigtig god score.
I Raiden Fighters Jet kaldes de sædvanlige baner for "træningsmissioner". Man kan sagtens gennemføre alle træningsmissionerne, uden nogensinde at se noget til de "rigtige" missioner. Der er i alt to af disse missioner, men præcis hvilke krav der stilles, for at man kan få adgang til dem, vides ikke. Selv har jeg kun været der et mindre antal gange. Enkelte fly gør det nemmere at nå dertil, end andre. De to missioner er i øvrigt noget af en udfordring - især hvis man synes at træningsmissionerne giver sved på panden. Spillets grafik lader ikke meget tilbage at ønske. Alle flyene ser fremragende ud, og bosserne og de store fjender er enten enorme, ekstravagante kampfly eller overdimensionerede tanks. Sidstnævnte har det dog med, ikke at være vanvittigt afvekslende. De sædvanlige modstandere, "popcorn-fjenderne", er derimod meget forskellige. De er både land-, vand- og luftbaserede, og alle er flotte, omend med få svipsere. Eksplosionerne er ofte imponerende, men man kan godt se spillets alder på det område. Det er dog særdeles flot, når man smider en bombe eller bosserne sprænger i luften. Grafikstilen er konsistent meget nutidig, med fly der ser relativt realistiske ud og fjender der ofte bare ser voldsomt overdrevne ud. Tit er der et hint af "retro" over tingene. Lydmæssigt imponerer Raident Fighters Jet til gengæld ikke. Der er ikke meget musik under selve spillet, mens lydeffekterne heller ikke er voldsomt imponerende med de typiske Seibu Keihatsu-eksplosioner. Et godt lydspor kunne have hævet helhedsindtrykket en del. Samlet set er Raiden Fighers Jet noget af det bedste indenfor genren. Der er godt nok ingen rigtige nyskabelser og udfordringen er set større, men det er god gedigen vertikal skydespils-sjov, når det er bedst. Der er ingen skøre multiplikationsteknikker, der er med til at gøre udfordringen større end godt er. Det gælder bare om at smadre de onde så effektivt som muligt. Hvis der var en standard indenfor vertikale skydespil, mener jeg dette spil er meget tæt på. Kommenter anmeldelsen... |
Anmelders sammenligninger
Armed Police Batrider
Måske bedste spil fra Raizing. Masser af fly at vælge imellem og rigeligt med udfordring. Farvestrålende grafik og rigtig god variation føjer væsentligt til spillets holdbarhed. 7/10 Super Raiden Selvom spillet kan virke direkte ondsindet, er det stadigvæk rigtig underholdende. Grafikken er forud for sin tid og lyden er rigtig god. 6/10 |
Anmelders vurdering
Intenst og udfordrende, men ikke urimeligt. Masser af baner og fly. Musikken lader lidt tilbage at ønske, men den hører man sjældent for alle eksplosionerne. Klart den bedste Seibu Keihatsu-shooter.
7/10