F1 Racing Championship

F1 Racing Championship er et fuldt licenseret F1 spil – dvs. alle de rigtige, hold, baner, kørere og biler er med. Selv team Villeneuve, der jo som bekendt har deres helt egen licensieringaftale. Nå, nok om dens slags.

I spillet kan man vælge enten at køre arcade eller simulation. I arcade kører man mod 22 andre biler, og det gælder så om at optjene points undervejs ved at overhale modstanderne. Jo flere modstandere man overhaler, og jo bedre man kører, jo flere point – sjovt nok. Hvis den temmelig kompetente AI bliver for meget, så kan man sætte en ekstra controller i og køre mod en ven.

Villeneuve – æd mit støv!

Selvom arcade er meget sjovt, så før man først spillets fulde potentiale ud, når man begiver sig ind i simulation menuer. Her kan man køre et single race, der foregår ligesom arcade, bare med mere realistiske fysiske forhold, uden points og med officielle regler.

Man kan, igen ligesom i arcade, også her vælge at køre mod en ven i stedet.

Er man ny i F1 verdenen, eller synes man spillet er for svært, så kan man prøve School Mode, hvor man kører rundt på de baner man har låst op og får hjælp undervejs. F.eks. viser computeren inden et sving, hvornår man skal begynde at bremse, så man hurtigere lærer en bane. Denne feature er meget nyttig, da man på den måde kan finde sigtemærker uden for banerne, der viser hvornår man skal begynde at bremse, og hvornår man skal speede op igen. Denne viden kan man så bruge i de rigtige løb.

Apropos rigtige løb, så er det sjoveste ved spillet helt sikker championship. Her vælger man et hold og en kører, og så er det ellers bare om at vinde så mange løb som muligt. Det lyder meget simpelt, men inden hvert løb skal man justere sin bil, så den kommer til at passe bedst med bane og vejr. Man kan indstille alle de klassiske ting som dæk, affjedring, spoiler-vinkler osv. Der mangler ikke noget her. Hvis man laver en fejl inden løbet kan man køre i pit og fikse den. Championship
er helt klart det bedste ved F1 Racing Championship, men det varer lang tid inden man kan gøre sig håb om at slå computeren på sværeste niveau. Selvom spillet understøtter rat, så gøres det ikke særligt godt. Bilen er alt for ’digital’ at styre, selvom man bruger et rat eller analog-knapperne. Desuden er selve bilens bevægelser ikke særligt realistiske, for når man drejer ser det ud som om bilen drejer på midten og ikke med forhjulene. En anden ting, der irriterede mig, var at bilen er næsten umulig at få til at komme ud af kontrol. Selvom man brager ind i en modstander med 200 Km/t, så falder ens hastighed bare lidt, og bilen tager næsten ingen skade. Hvis man vil diskvalificeres pga. en smadret bil, så skal man virkelig køre dumt – for det er næsten umuligt at smadre bilen. Nu skal jeg passe på ikke at give et forkert indtryk, for ovenstående er ikke store problemer, det er bare lidt irriterende.

F1 i plet

Grafikken er set mange gange før i mange andre bilspil til PlayStation. Og var det ikke for en sjov varmetåge effekt, der damper op fra asfalten, så havde alt været set før.

En lækker ting ved spillet er de mange kameravinkler, der tillader en at se alle mulige steder fra. Desuden har spillet et af de lækreste cockpits jeg længe har set. Replays kan man også se, og de er da flotte, men det er nu alligevel begrænset hvor meget man gider bruge denne feature. Men den er der, og det er godt!

Lyden er temmelig svag, for der er ingen pitsnak under løbene – ja, den eneste stemme der er, er ham der fortæller antallet af tilbageværende omgange. Lidt ærgerligt, når nu resten af spillet er så realistisk. Musikken er almindelig, lidt kedelig techno, der heldigvis ikke bliver spillet under løbene, når man kører championship.

Alt i alt er F1 Racing Championship et udmærket F1 spil. Det appellerer både til nybegyndere og øvede, men nogle små irriterende fejl, samt et langsomt og kluntet menusystem, forhindrer i at få en højere overall.

F1 Racing Championship (EU)
8/10