X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Nerf Arena Blast


<i>Forestil dig Unreal Tournament uden blod, vold og lemlæstelser.

Forestil dig at skyde med skumgummipile i stedet for missiler, granater og roterende savklinger.

Dette er realiteterne i Nerf Arena blast.</i>

Med frygtindgydende anelser om et ikke voldeligt skydespil, der var bukket under for kritik fra bekymrede mødre, gik jeg i krig med Nerf Arena Blast.

I Nerf Arena Blast kæmper du på et hold ved navn The Blizzards, som har vundet en amatør konkurrencen. Ved at vinde turneringen har de kvalificeret sig til, at gå i ringen med de professionelle Nerf Arena Blast hold.

Dette kunne godt lyde som historien fra, f.eks. Quake III eller Unreal Tournament i store træk, men her skille Nerf Arena Blast sig ud. Den største forskel på Nerf Arena Blast og andre 3D skydespil er våbnene. De er ikke er dødelige, men vil kun sætte dine modstandere ud i et par sekunder. Grejet består af i alt 10 forskellig legetøjsvåben som strækker sig fra ærtebøsser til railguns og bowlingkugler, alle med hver deres fordele og ulemper. Især bowling kuglerne er festlige, da modstanderne har en tendens til at løbe ind i dem. Strike!

Våbnene er meget inspireret af Unreal. Umiddelbart skulle det ikke lyde sådan, men både deres udseende og funktion ligner til forveksling.

Hver gang man nakker en modstander taber han nogle point som kan samles op.

Mængden af points varierer alt efter afstand, våbentype og placering på ranglisten, så for at få flest points gælder det om at skyde den modstander med flest points og at bruge den mindste skyder mulig. En fed detalje er at alle kan samle points op selvom det måske er dig der har fået ram på modstanderen, dette er oplæg til nogle ret heftige kampe om points.

Nerf Arena Blast har 3 forskelligere udfordringer, Ballblast, Speedblast og Pointblast, som hver indeholder et par arenaer man skal igennem.
I Ballblast skal man samle nogle kugler op og, vha. en speciel gøp, skyde dem på nogle mål.

De andre modstandere vil gøre alt for at undgå at man får sine fedtede fingre i dem.

I Speedblast er målet at nå en række flag i den rigtige rækkefølge og så hurtigt som muligt.

Her stormer man f.eks. hen af en tynd træstamme for at nå et flag i den anden ende, mens man febrilsk forsøger at skubbe sine modstandere udover kanten.

Pointblast er mere ala normal Deathmatch , hvor det bare gælder om at nakke så mange som muligt ingen tiden løber ud. Det er efter min mening klart det sjoveste, da man her får fri mulighed for, at afprøve nogle af de spøjse våben spillet byder på.

Grafikken skiller sig også meget ud fra andre 3D skydespil, som normalt tendere til det lidt mørke og dystre. I Nerf Arena Blast reklamere man med Technicolor, og det må man give dem – der er godt nok color på tossen. I stedet for store tunge textures, som tvinger mindre potente computere i knæ, har Atari ,som har produceret spillet, valgt klare lyse farver, der til tider er så voldsomme at man kan bliver blændet. Det gør spillet sjovt at se på og ikke så maskinkrævende at trække. Til gengæld er selve figurerne virkeligt dårligt lavet og har en detaljegrad og motorik der svare til Terence & Phillips fra South Park.

Bannerne er gennem tænkt og byder på masser afveksling, hemmelige rum og pæn grafik.

Lyden i spillet er ganske god og skruer virkeligt Gameplay´et i vejret. De taunts dine modstandere fyre af, frister tit til at glemme missionen og vende om efter dem.

Når alt kommer til alt viser det sig faktisk, at Nerf Arena Blast er ganske underholdene, med masser af sjove detaljer og med gode netværks muligheder både til LAN eller over Internet.

Man kunne blot ønske sig en kooperative mode, så man kunne spille i hold.

Nerf Arena Blast (US)
Anmelders vurdering
7/10