"Dump" lød det ude fra gangen. Først tog jeg ingen notits af lyden og hengav mig igen til den omgang Sky Odyssey, jeg var i gang med. Et par minutter efter - under loadningen af en bane - kom jeg til at tænke på, om ikke posten snart ville komme og... Mere nåede jeg ikke at tænke, da jeg i det samme styrtede ud i gangen, hvor der lå en fin lille hvid pakke med Egmonts logo på. "Kan det virkelig være det...?" tænkte jeg, da pakken blev åbnet, og ja, indeni lå en brochure samt en udgave af intet mindre end Gran Turismo 3 A-Spec!
For folk, der har læst vores smugkig af GT3, så vil de vide, at vi - ligesom resten af Europa - har ventet spændt på netop dette spil. Nu er det her endelig, og jeg skal love for, at Sony og Polyphony Digital forkæler os med en omgang fremragende bilspil.
If it ain't broken, don't fix it
Det første Gran Turismo spil udkom for efterhånden et godt antal år siden, og med dets næsten perfekte gameplay blev det en dundrende succes. Senere kom efterfølgeren, Gran Turismo 2, der bød på dobbelt så mange biler samt muligheden for at køre rally - udover det, så var der ikke rykket ved den vindende formel, der var blevet brugt med så stor succes i det originale spil - og hvorfor skulle der også være det? "If it ain't broken, don't fix it". Gran Turismo 3 A-Spec, der er det nyste spil i serien, indeholder heller ikke meget nyt rent gameplaymæssigt, men som sagt - hvem kan forbedre det perfekte?
Gameplay
Efter at have lagt den dejlige DVD i drevet og utålmodigt skyndet på PS2'erens opstart, da blev jeg trakteret med en af de flotteste introer, jeg nogensinde har set. Polyphony Digitals logo omgivet af blå tåger går langsom over i at vise lækre biler fra smarte vinkler mens en virkelig god melodi ligger i baggrunden. Pludselig skifter introen karakter, og man ser nu en masse biler, der kører om kap. Introen er fantastisk flot lavet, og den sætter den perfekte stemning. Efter introen befinder man sig i hovedmenuen, hvor man kan vælge mellem de følgende punkter:
Arcade Mode - Denne del er for de utålmodige, eller dem, der vil se spillet an inden de kaster sig ud i de lidt mere krævende dele. Man kan vælge at køre en masse forskellige biler, og der er masser af morskab i Arcade delen. Gran Turismo Mode - Dette er hjertet af spillet, for der er her man tjener Credits ved at køre en masse løb, hvor man bagefter kan bruge sine sparreskillinger til enten at tune ens eksisterende bil, eller måske køb en helt ny - men alt dette kommer jeg tilbage til senere. Replay Theatre - Her kan man afspille og redigere de replays man kan gemme på sit Memory Card. Load/Save Game - Tjae... giver vel lidt sig selv. File Operation - Slet og kopier filer på Memory Card, hvilket er meget praktisk, så man ikke skal afslutte spillet, hver gang noget skal kopieres over på en vens kort. Option - Her kan man indstille alt mellem himmel og jord. GT3 giver mulighed for at ændre ved næsten alt, der kan ændres ved. Underligt nok kan man ikke selv indstille views, og GT3 byder kun på to forskellige måder at se actionen på: Inde fra bilen, eller udenfor. Normalt plejer der at være to vinkler udenfor, men det er ikke tilfældet her.
Både Arcade og Gran Turismo Mode er næsten identiske med dem i Gran Turismo 2 - selvfølgelig er der blevet pudset lidt op på det hele, men i sin helhed er forskellen meget lille. Arcade Mode går ud på at skulle køre løb på samtlige baner i spillet på forskellige sværhedsgrader, hvorefter man bliver tildelt forskellige bonuser. F.eks. er det muligt at få fingre i et antal Formel 1 biler, så der bliver mulighed for at spille både GT, rally og F1. Imponerende! Det skal dog siges, at F1 delen ikke er låst op fra start af - det kræver blod, sved og tårer at gennemføre de krævede løb.
I Arcade kan man også vælge at køre 2 spillere via split screen, og hvis man synes det er for lidt, så kan man også spille via i.Link kabel. Synes man de almindelige biler i Arcade er for kedelige, så kan man bruge de biler man selv har købt og nusset om, hvilket bringer os til den vigtigste del af spillet: Gran Turismo Mode.
I GT3 starter man som en ny racerkører med 18.000 Cr. på lommen - hvilket ikke er meget i GT3's univers. For de 18.000 Cr. kan man begive sig ud til bilforhandlerne og købe sig en ny bil, for der er ikke mulighed for at snuppe sig en brugt bil som i de tidligere spil. Her gælder det om at se sig godt for, hvis man vil have mest for sine penge. En af de store charmer ved Gran Turismo spillene, er at bruge timevis i menuerne, hvor man prøver på at få så mange hestekræfter ud af ens penge, som muligt. Man kan selvfølgelig også bare købe den første og bedste bil, men det betaler sig at lede. Mit valg som startbil blev en Mazda MX-5, der både var hurtig og som så smart ud. Da jeg efter at have købt det nye monster opdagede, at jeg havde en slump penge til overs, så bestemte jeg mig for at bruge dem på at tune bilen lidt. I GT3 bliver man automatisk dirigeret hen til den passende tuningsshop, alt efter hvilken bil man har valgt. Med en Sports ROM under hjemen og 1000 Cr. fattigere begav jeg mig ud til det første løb, hvor jeg snart befandt mig på asfalten. Et kærkomment tiltag i GT3 er muligheden for at køre kvalificeringsløb, hvilket ikke var muligt i GT2 - uvist af hvilken grund. Dette benyttede jeg mig selvfølgelig af, men jeg fik ikke noget ud af det, da jeg kiksede min kvalificeringsrunde, fordi jeg ikke havde opdaget, at en Mazda MX-5 trækker på baghjulene. I GT2 plejede jeg altid at starte med en Honda Prelude, som er en såkaldt FF (Front engine, front drive), men man kan ikke dreje en FR (Front engine, rear drive) bil som man ville med en FF. Det lyder måske lidt ligegyldigt, men forskellen på de mange typer biler er meget tydelig - specielt i sving.
Efter at have kørt godt med forskellige løb kan man begynde at købe mere sofistikeret udstyr til ens bil, der giver mulighed for at komme til at pille ved alle de indstillinger man kan ændre på sin bil. Det er stadigvæk ikke muligt at ændre ved sit dæktryk, men til gengæld kan næsten alt andet pilles ved. Har man opnået en eller flere gode opsætninger, så kan man gemme dem på sit Memory Card, så man hurtigt kan få dem frem.
A propos løb, så er der masser af forskellige og kaste sig over i spillet. I de fem kategorier (Beginner, Amateur, Professional, Rally, Endurance) er der et væld af forskellige løb, hvor man f.eks. kan køre i championships kun for et specielt land, bilmærke eller model. Efter at have endt et
|
|
championship på 1. pladsen bliver man tildelt en bil - ligesom vi er vant til. Jeg kunne godt have tænkt mig, at de såkaldte Endurance løb var lidt længere. De fleste varer maks. 2 timer, hvilket jeg synes er lidt for lidt for et udholdelsesløb. Min drøm er muligheden for at køre et ægte 24-timers løb - ligesom man kan i Le Mans. Hvor mange, der ville benytte sig af denne mulighed, hvis den var til stede, ved jeg ikke, men det kunne være sjovt. Inden man overhovedet kan komme i gang med at køre bil i Gran Turismo Mode, så er der de djævelske Licence Tests, der skal overståes. Enten elsker eller hader man disse test, men uanset hvad, så giver de uvuderlig øvelse inden man bliver sluppet ud på banerne. Der er 6 forskellige licenses med hver 8 tests. I hver test skal man klare en given opgave på et vist stykke tid. Klarer man testen vil man blive tildelt en medalje, alt efter hvor hurtig man var. Jeg skulle hilse og sige, at det bestemt ikke er nemt bare at få sig en sølvmedalje, og guldmedaljerne er det kun lykkedes mig at få to af. Hader man licenses, så kan de overståes hurtigt, ved bare at gå efter bronze. Elsker man udfordringen i at vinde en guldmedalje, så er der også mulighed for det. Der har været meget furore omkring AI'en i GT3 - der har bl.a. været rygter om, at spillet var alt for nemt. Jeg vil gerne være den første til at mane disse rygter i jorden. Ganske vist er der ikke tale om de advancerede 'emotional drivers' som Sony i sin tid pralede med, men ellers synes jeg modstanderne er udmærkede. F.eks. oplevede jeg på et tidspunkt, at en af dem 'skar' et sving ved at skyde genvej over noget græs. Konklusionen må være, at GT3s AI hverken er værre eller bedre end så mange andre spil. Styringen er, hvis man har spillet de tidligere spil, meget lig forgængerne. Hver bil styrer komplet anderledes, og alt efter hvordan man indstiller den, eller hvordan man tuner den, så vil bilerne ændre karakter. Der var meget snak om tidligere, at GT3 ville gøre brug af PS2'erens analoge knapper, hvilket også er tilfældet. Personligt bryder jeg mig ikke så meget om dem, da man skal trykke lidt hårdere på X knappen for at køre med topfart. Slækker man lidt på knappen, så kører man langsommere. Til gengæld virker det perfekt under bremsninger, hvor man kan bestemme, hvor hårdt man vil bremse. Jeg har altid spillet GT og GT2 vha. digital pad'en, men GT3 har fået mig til at bruge analog-sticket, da det er tydeligt, hvor meget der er gjort ud af, at man skal styre netop med det. Det skyldes nok, til dels, PS2 controllerens lidt hårdere analog-sticks - men under alle omstændigheder, så virker det perfekt. Grafik Utroligt, fantastisk, fremragende! Grafikken i GT3 er det bedste i noget bilspil. Basta! Der er kælet for samtlige detaljer, og alt er i den fineste kvalitet. Først og fremmest er det bilerne, man lægger mærke til. De ser fuldstændigt virkelige ud og specielt når man ser replays, bliver man næsten åndeløs - det er virkelig fantastisk flot. Bilernes ruder er gennemsigtige, alt hvad man kører forbi spejler sig i lakken, bremseskiverne kan ses bag fælgene og lygteeffekterne er de smukkeste nogensinde lavet. Faktisk kendetegnes GT3 af en solid programmering af lyset. F.eks. kan man, når man kører rundt på banen, og solen kommer i en bestemt stilling, se hvordan solen laver genskin i asfalten, og får bilen til at kaste en særdeles livagtig skygge. Specielt på natbanerne - eller hvis det regner - da ser man GT3's lysprogrammering give alt, hvad den har i sig - og det er ubeskriveligt flot! Dette festfyrværkeri af fantastisk grafik flyder afsted med en fuldstændig stabil framrate på 50Hz - uanset hvad, der foregår på skærmen. Varmeflimmereffekter over asfalten giver lige det sidste touch i de i forvejen prangende replays. Noget, der også glæder mig, er, at Polyphony har givet spillets menuer et meget pænere look - det er mig dog en kilde til evig undren, hvorfor de ikke finder på noget lidt pænere end de kedelige orange bogstaver på skærmen under løb. En ekstra dejlig ting ved grafikken er, at banerne er blevet meget mere spændende - og de minder meget mindre om hinanden. F.eks. kan man komme ud for at skulle køre over gigantiske broer, eller ved siden af havet. Selvfølgelig er der nogle af de gamle baner med, men de har alle fået en ansigtsløftning, der siger spar to! Aliashing er der absolut intet spor af i GT3, hvilket ellers var på alle læber, da PS2 kom frem. At spille GT3 med alt mindre end et S-VHS kabel må siges at være intet mindre end helligbrøde! Jeg kan kun anbefale, at man investerer i et SCART kabel - gevinsten er meget tydelig i GT3. Lyd Ligesom grafikken, så er lyden i GT3 i absolut topklasse. Alle bilmodeller lyder forskelligt, og hvis man f.eks. sætter en ny gearkasse eller udstødning på, så ændrer motorlyden sig også. Fremragende! Hvin og rumlen fra dækkende er perfekt gengivet og er kræs for øregangene. I menuerne er der stadig de velkendte blip og båt lyde, når man navigerer rundt, men nu er vi jo efterhånden blevet vant til dem. Musikken er i en klasse for sig selv - den er fantrastisk. Der er en næsten endeløs række numre, hvor man kan vælge, om man vil høre alle sangene eller om man kun vil høre sin yndlings. Alle sangene er mere eller mindre hård rock, og jeg havde da håbet på bare et enkelt stille nummer som i Sega GT, men det må jeg undvære. Konklusion Gran Turismo spillene har altid været noget nær perfekte, og selvom der ikke er mulighed for at justere sit dæktryk, kun 2 synsvinkler og de eneste nyskabelser er F1 Mode, samt muligheden for at skifte olie på sin bil og se, hvor mange kilometer den har kørt, så er Gran Turismo 3 intet mindre end en klassiker! Dette spil er den killer-app PS2 har ventet på lige siden den kom på markedet, og det skal nok blive en succes - ligesom det blev i Japan! Alt i GT3 er pudset til perfektion, og selv GT2's lidt mangelfulde Rally Mode er blevet gået efter i sømmene, og nu tilbyder GT3 en virkelig god rally oplevelse. Alt er perfekt i Gran Turismo 3, og jeg har svært ved at holde op med lovprisningen af dette spil. På trods af, at der faktisk ikke er noget som helst nyt i GT3, sammenlignet med GT2, så er det stadig det bedste af de tre spil, og da jeg gav GT2 98% i karakter for mange år siden, så vil jeg give Gran Turismo 3 A-Spec intet mindre end 99% - havde de sidste mikro-fejl været væk, så vankede der et 100% GT3 er klasse - hele vejen i gennem, og med alle de forskellige løb og muligheder der er i GT3, så er der underholdning til mange år fremover. Køb det d. 25!
|
|
|