evt. har overset. De fleste vigtige objekter i spillet er dog ret åbenlyse, så det er sjældent, man direkte overser noget vigtigt.
Nu, hvor vi er i gang med stemningen i spillet, så opnås denne også vha. et meget snedigt kamerasystem, der endelig begraver den statiske kameraføring fra f.eks. Onimusha. Uanset, hvordan Dante bevæger sig, så bevæger kameraet sig også. Hvis man f.eks. løber gennem en lang gang eller går op af en trappe på ydersiden af en klippevæg, så finder kameraet altid ud af at gøre det hele spændende og intenst - bl.a. ved også hele tiden at skifte vinkel.
Grafik
Devil May Cry er et helt fantastisk stemningsfuldt spil, der med flotte og detaljerede textures og en lyssætning, der er film værdig, begraver dig i en tyk, fed middelalderstemning. Som en 'lille' blæret detalje er der på den første bane en komplet 3D rytterstatue - meget flot!
Banerne ligner lidt hinanden efterhånden som man kommer videre, hvilket er et lille minus. Desuden kan det fancy kamera til tider gøre mere skade end gavn - f.eks. ved at dække en fjende bag en søjle, men det er alt sammen småting.
Lyd
Uha, uha! Devil May Cry har rigtig gode lydeffekter, der - som sagt - hjælper til med at skabe den helt bestemte stemning, der er at finde i dette spil. Gulve knirker, vinden blæser, monstrer snerrer - det hele er i topkvalitet. Det eneste jeg kunne bruge yderligere er indtalte stemmer, når Dante støder på noget interessant. Når dette sker, så må man læse sig gennem tekst, hvor der hele tiden skal trykkes på X for at læse mere. Lidt ærgerligt.
Musikken er i højeste gear ligesom lydeffekterne. Alt fra orgelmusik til hurtig techno er med, for at gøre Devil May Cry til en helt speciel oplevelse.
Konklusion
Devil May Cry indeholder det ypperligste, hvad angår grafik, lyd og stemning. At spille Devil May Cry er som at gå mutters alene på British Museum midt om natten - med andre ord: Skræmmende og stemningsfyldt.
Gameplayet minder lidt for meget om det i Onimusha til at få en virkelig høj karakter. På den anden side, hvis du elskede Onimusha og vil have mere af det samme, så er Devil May Cry et must.
Spillet indeholder kun småfejl som de klassiske kamerafejl m.m., der er dog to store fejl, jeg mener, jeg bør påpege. Den ene er, at man kun kan gemme, når man kommer til en ny bane. Med andre ord, så skal man starte forfra, hvis man dør 2 meter fra næste bane. Temmelig frustrerende! Det andet problem er konverteringen fra NTSC til PAL, der simpelthen ikke er god nok. Der er meget store borders i top og bund, hvilket efterhånden er ved at være et CapCom trademark. Dette spil kunne med fordel have haft en 60Hz mode.
Når alt er sagt, så er Devil May Cry et udmærket spil, der med en fantastisk stemning og en lang holdbarhed er et bedre spil end Onimusha - men den lidt manglende nytænkning trækker på den anden side også lidt ned. Du kan dog være sikker på, at Devil May Cry vil give dig fuldt valuta for pengene, hvis du bestemmer dig til at bruge 500 kr. på det.