Der er 4 forskellige gamemodes, som bliver låst op efterhånden som spillet skrider frem.
"Arkade", hvor man selv vælger banen og hvor det bare gælder om at vinde guld. Derefter får man adgang til den næste bane.
"AG League" hvor man deltager i en turnering, og det er her man kan optjene credits til opgraderinger. Man spiller 3-5 baner imod 15 modstandere, og man får point efter placering og hvor mange modstandere man har dræbt. Vinderen er den med den højest slut-score.
"Challenge", som nok er en af de mest underholdende. De forskellige teams har hver et sæt challenges, hvor det ofte netop IKKE gælder om at komme først. Målet i det enkelte challenges kan være alt lige fra et bestemt antal kills, fejlfrie banegennemflyning, osv. Denne gamemode føjer virkeligt meget gameplay og variation til WF.
Endelig er der "Zone", som i bund og grund bare er totalt sindsygt! Du er alene på banen, ingen tidsbegrænsning eller fast antal omgange. Istedet bliver farten bare sat op efterhånden som man flyver. Det sker gradvist, og til at begynde med bemærker man det knapt, men med tiden begynder det så småt at gå så stærkt. Man glemmer alt omkring sig, og øjnene låser sig fast i "Wipeout-mode", hvor man bare ikke blinker. Det hér går stærkt, ufatteligt stærkt. Det er ikke muligt at gå i pit for at genoplade skjoldet, så flyveturen får en ende når man har dasket til banesiderne tilpas mange gange. Ord kan knapt beskrive følelsen af "The Zone", man bliver virkeligt underlig i hovedet, hvis man spiller det for meget.
Styringen er knivskarp. Og forskellen på de forskellige fartøjer er meget stor, så når man er færdig med spillet, kan man meget passende starte forfra med et nyt fartøj, udfordringen er garanteret stor!
En anden lækker ting er, at nogen af våbene gør brug af de analoge knapper: Tryk almindeligt, og du skyder enkelt skud, tryk hårdt, og du tømmer magasinet lynhurtigt. Alt for fed detalje.
Endnu en ting der er anderledes er AI'en. Modstanderne er bare nogen blodtørstige skiderikker, for at sige det mildt. Du skal absolut ingen nåde forvente, og de anvender sågår også "one shot, one kill-våbnet" Plasma-bolt!!! Frustrerende, når man er på vej til en sikker sej, og man kan høre den nærtforestående elimination lade op lige bag ved dig. Men hvad, man gør det også selv med jævne mellemrum, så det er vel fair nok? :)
Iøvrigt mindes jeg et spil, hvor der ud af de 16 deltagere kun var 3 (TRE!) tilbage da jeg strøg over mållinien. Selv havde jeg nedlagt 2-3 stykker, resten havde de selv klaret!
Musikken har fået en del høvl i mange andre anmeldelser, men jeg syns den holder rigtigt godt. Der er ikke nogen "Firestarter" med Prodigy, men istedet en masse, mere anonyme tracks, som perfekt passer til spillet. Musikken maser sig aldrig for meget i forgrunden, men ligger istedet et fantastisk baggrundsbeat, som aldrig bliver irriterende eller træls.
Iøvrigt, hvis du er den heldige indehaver af et Surround-anlæg, så MÅ du ganske enkelt eje WF!
Grafikmæssigt er WF helt i orden, men ikke mere. Jeg havde vel egentligt sat næsen op efter noget totalt revolutionerende, ganske som da jeg fyrede op for den første Wipeout. Istedet må grafikken siges at være hvad man kan forvente af et spil anno 2002. Hvis WF havde været med til lanceringen af PS2, var det dén, og ikke SSX, som ville ha' taget al opmærksomheden.
En sjælden gang imellem kommer der også noget MEGET slemt slowdown, hvis der er for meget action på skærmen på én gang.
For mange år tilbage var "bugs" små insekter som var kravlet ind i computeren og blev ristet mellem komponenterne. Idag er det bare doven programmering af udviklerne, og en test-afdeling som har sovet i timen. Det er mig en gåde, hvordan WF kunne få lov til at blive sendt på gaden med så grove bugs som det har. Det er første gang, hvor jeg har oplevet, at det er nødvendigt at genstarte min PS2 i ny & næ fordi spillet er gået helt i selvsving.
En særlig underlig bug er jeg endnu ikke blevet helt klog på: Når man støder ind i siderne på banen eller en modstander, mister man dét våben man har - nogen gange! Ja, alt efter hvilket humør ens PS2 er i, er denne "regel" muligvis gældende. Og det er faktisk ret relevant, for ens spillestil bliver meget påvirket af, om man skal forvente at miste sit våben hvert øjeblik, eller om det er muligt at holde fast på en plasmabolt eller missil indtil det helt rigtige tidspunkt.
Konklusionen er én af de sværeste, jeg nogensinde har skrevet. På den ene side, er der nogen totalt ubegribeligt grimme bugs, som jeg ikke i min vildeste fantasi troede det var muligt at slippe ud på gaden! På den anden side, er Wipeout Fusion alt hvad jeg havde forventet, og mere til. Jeg har spillet i mange dage nu, og er ikke engang halvvejs i spillet. Der er "value for money" i den helt store stil, det er ikke et spil man bare lige japper igennem på en weekend eller to. Sværhedsgraden er perfekt, man skal som regel lige bruge mindst ét ekstra forsøg på at komme videre - man sidder aldrig uhjælpeligt fast, og man klarer sjældent opgaven i første hug. Perfekt.
Køb Wipeout Fusion! Bugs'ne er til at leve med, og hvis du kan se udover det, er Wipeout Fusion helt igennem en fantastisk titel!