Kamp muligheder er todelt, man har nogle angreb der indgår i de såkaldte chain abbilities, disse lærer du efterhånden som du kommer længere ind i spillet. Dem kan man fastsætte til trekant, firkant og cirkel knapperne og de udføres gennem dine almindelige angreb på den måde at du på det rette tidspunkt i et almindeligt angreb skal trykke en af disse for at udløse den ønsket effekt, f.eks. dobbeltslag. På sammen måde virker dine forsvarsmuligheder, man lærer forskellige undervejs og når du bliver angrebet skal du på samme måde i rette øjeblik trykke på en af de 3 knapper for at forsvare dig på den ønsket måde, F.eks. et modangreb eller parering.
Chain angrebene er dem der hurtigst øger din risikofaktor og selvom de med held kan udføre større skade skal man altså bruge dem med måde. For ved en for høj risikofaktor hos Ashley, er der en større chance for at modstanderens angreb forvolder større skade eller at det er sværere at forsvare sig. Desuden nedsætter en høj risikofaktor også din egen styrke og mulighed for at udrette skade på modstanderen.
Man kan angribe og blive angrebet på flere dele af kroppen, angreb foregår ved at fjenden skal være inde for rækkevidde i et gennemsigtigt "trådnet" som kommer frem når man trykker på angrebsknappen. Herefter skal man vælge hvor på kroppen man vil angribe og resultatet er ligeså genialt som selve kampsystemet. Angriber du en fjende på højre ben og rammer succesfuld begynder han måske at halte på det ben eller et angreb på den arm hvor skjold eller våben bæres, nedsættes fjendens mulighed til at bruge dette ordentligt.
Tool-Time i over gear
Der skal også tages hensyn til hvilken slags fjender du møder, deres styrke og magiske angreb inden du går i infight. Dine våben som du finder undervejs i spillet er meget forskellige i styrke overfor de forskellige fjender. Og jo mere du bruger et våben der måske har styrke overfor for "undead" fjender som zombier, jo større bliver dette våbens styrke. Samtidig kan det dog ikke betale sig at gå igennem hele spillet med et våben til hver art af fjender man støder på. For det første er der alt for mange fede våben til kun at skulle bruge nogle få af dem, men vigtigst er det at der rundt omkring er forskellige værksteder hvor man kan sammensætte forskellige våben til et med større kraft. Hvis du har et sværd der er meget kraftfuldt overfor dyr, behøver du altså ikke beholde dette eller at skulle begynde forfra med et andet våben der så har en lavere styrke. Men i stedet kan man sammensætte disse to til et stærkere våben som måske åbner muligheden for at bekæmpe andre slags fjender samtidig med at det beholder sin styrke overfor bekæmpning af dyr. Man kan sammensætte våben i en uendelighed og faktisk også bruge adskillige timer på at lege med denne mulighed og skabe sine helt egne våben, en helt klar suveræn detalje i spillet.
Måske lyder det som om spillet er meget kompliceret i kampsystemet og de ting der skal tages hensyn til, men det er absolut ikke tilfældet. Men du skal nok forberede dig på at skulle bruge de første par timer i spillet på at blive fortrolig med de mange muligheder du har, men som sagt bliver de faktisk aldrig uoverskuelige.
Der er også en del forskellige genstande som man finder rundt om på banerne, heldbredene eliksir, beskyttende spells, magiske angreb m.m. og man lærer også selv magiske angreb undervejs i spillet.
Alt sammen er med til at skabe en flot helhed der binder spillet sammen til en total nydelse.
Sværhedsgraden i spillet er som i mange andre stødt stigende, efterhånden som man lærer og bliver stærkere bliver modstaden og udfordringerne også større. Her er der dog en mindre beklagelse i spillet, man kan visse steder i spillet komme ud for at de almindelige fjender man møder kontra de mid-level og end-level bosses man møder, har større og mere kraftige spells og angreb. Det giver en lidt ujævn modstand, men på den anden side er det med til at skabe den følelse at man aldrig er helt sikker på hvad ens næste fjende kan udgøre af fare og gø