Ingeniør med en flammekaster...
Dit mandskab består sædvanligvis af hhv. en soldat, en ingeniør, og en medic. Deres evner siger sig selv, og det er op til dig at bruge dem til det de er bedst til.
Det strategiske element i at du kan kommandere med dine mænd virker godt, og det kan betale sig at tænke over hvor de pågældende står, hvem der dækker hvem, og med hvad, inden du åbner en dør og der vælter en milliard ”face huggers” ud i fjæset på jer, din medicin mand står forrest med en pistol og bliver ristet bagfra af ingeniøren med en flammekaster.
En fed ting er bl.a. at lave arrangerede bagholdsangreb. Du ved at der er en motherfucker af en slavetøs ude i gangene, og at I bliver fladet hvis I konfronterer den i de snævre korridorer. Dels pga. tøsedrenge faktoren, dels fordi at I ikke kan undgå at ramme hinanden i kampens hede.
Dvs. du beordrer dine syv dværge til at blive stående et godt sted som f.eks. bag ved nogle kasser inde i et stort rum (meget plads er altid en god ide mod større monstre). Herefter render du af sted igennem de lange gange og fanger hønsemors opmærksomhed, og løber herefter baglæns igennem gangene alt imens du kaster granater i skallen på den, for til sidst at byde den velkommen i klubben, hvor de andre venter på at gå agurk på svinet i en lækker lille krydsild mens du står i hjørnet og ser frydefuldt på.
Faktisk kan det tit betale sig at lade dine mænd stå for det meste af det hårde arbejde, da de, hvis de er i top kondition, arbejder og rammer bedre end de selv gør!
Hud i ansigtet
Jeg er nødt til på nuværende tidspunkt at gå til bekendelse og erkende at jeg blev meget skuffet over grafikken. Den er ikke decideret ringe, men den er så absolut heller ikke state of the art. Jeg tænkte flere gange på en af de første survival horor spil på PS2, nemlig Extermination. Det var i sin tid en ret langt fremme, men desværre også undervurderet titel. Ikke desto mindre minder The Thing rent grafisk, meget om denne titel, hvilket ville være i orden hvis ikke det var fordi Extermination var 2 år gammel. Der er godt nok lagt lidt hud i ansigterne, men ellers er alt meget geometrisk og kantet udformet.
Banernes detaljegrad er også virkelig skrabet, og det hele virker bare meget bart og nøgent. Det er ikke fordi dette nødvendigvis gør spillet dårligere, for helhedsindtrykket er stadig ok, men det gør det bare ikke til noget ekstraordinært heller.
The Thing virker som om at det enten er barberet meget kraftigt til PS2 udgaven (jeg mangler endnu at konstatere om ikke PC versionen leverer varen), eller om det bare ikke har fået lov at modne længe nok inden release? En masse fejl i spillet kan dog få mig til at formode det sidste.
Jeg oplever alt for mange gange at mine mænd af uvisse årsager pludselig ikke gider at følge mig mere (især ude i det fri). Pludselig stopper de eller den op, og rokker sig ikke ud af stedet. Ingen forklaringer er at finde, og de reagerer positivt på gentagende ordrer om at følge med, men viljen forplanter sig bare ikke videre ned i deres ben!
Hvis jeg er heldig kan jeg i enkelte tilfælde ”skubbe” dem rundt indtil de pludselig ”løslades” igen og følger med, ellers er det bare om at loade forfra og undgå det område de frøs i (bogstaveligt talt:-).
Det kan også være svært at samle objekter op fra gulv mm. Det er meget tilfældigt om du registrer dem eller ej. Jeg kan se objektet, og også se at det tydeligvis er noget der skal samles op (f.eks. efter en død kammerat), men ihærdige forsøg på at stå lige netop det rigtige sted over det virker ikke, hvorefter jeg tilfældigt løber videre, og pludselig ser et ”samle op” ikon når jeg løber hen over det!?
Mangel på ensartethed?
Det sidste jeg vil påpege er plottet og hvordan historien bliver fortalt. Generelt er der en god sammenhæng, men igen er det som om tingene i perioder er kommet lidt for hurtigt igennem sluserne. Nogle missioner ender meget brat og uventet, og den efterfølgende mission starter et helt andet sted og med nogle hints til ting som man føler burde være påpeget i introen til pågældende mission. Dette er i sig selv ikke unormalt for spil, men når der ikke er ensartethed indenfor samme spil bliver man irriteret og føler det som sløseri.
WAUW?
Min konklusion må være at der er gode elementer i The Thing, og at det helt klart er værd at kigge på, specielt hvis man er til horror/adventure genren. Men den virker dels ikke som en sprit ny titel hvor man nærmest forventer at blive imponeret over et eller andet nyt koncept eller flotte detaljer, og dels er den plaget af flaws som kun kan stamme fra en for hurtig release eller for dårlig kontrol (hænger det ikke sammen?). Jeg har haft en god oplevelse ved at spille The Thing, men jeg er ikke imponeret!