En anden ting der understøtter gameplayet godt, er talen under missionerne. Det første jeg lagde mærke til, var hvordan din instruktør under træningen, reagerer meget intuitivt alt efter hvordan du klarer dig. Er du god, bliver du skamrost, men stinker du, bliver du strengt og koldt irettesat.
Når det bliver alvor lærer du ligeledes hurtigt at reservere det ene øre til de beskeder der hele tiden løber ind fra både allierede og fjender. Det er uvurderlige instrukser, meldinger og nødråb som der skal reageres prompte på, og de er samtidig med til at guide dig i de til tider uoverskuelige missioner. Faktisk er der, trods vejledning, mange baner hvor du failer flere gange uden at have en anelse om hvorfor, og om hvad du skal gøre bedre næste gang.
Kodyl prygl mix double
Den absolut bedste detalje ved spillet er co-operative mode, hvor du kan danne makkerpar med en af din lillebrors venner. Det er fuldstændig som singleplayer delen, men min erfaring er at det er både sjovere og nemmere at dele øretæver ud og gennemføre missionerne i denne mode. Det kører i splitscreen, og enkelte gange er I endda om bord på samme skib, men som hhv. pilot og kanonkonge.
Licensen præger 2
Nu er jeg så nødt til igen at forholde mig til virkeligheden, og erkende at dette ER en SW titel, og med det i mente, har jeg et grundlæggende problem (ud over at være anmelder for GameOn, og dermed en af Bossman’s bitches:-). For mig personligt, er de første 3 film (ep. 4, 5 og 6) essensen af SW. Jeg har det med Jedi Starfighter, som jeg havde det med Episode 1. En god oplevelse med glimt af den forsvundne nerve. Men for mig er det nok ikke muligt at skabe den samme eufori og stemning som blev grundlagt i min barndom. Og det er der vel næppe noget mærkværdigt i. Det stopper ikke en ny generation i at opleve suset.
Bortset fra de skjulte bonusser i form af ældre tiders fartøjer, savner jeg sku go’e gamle Chewie deroppe. Det er ligesom blevet lidt for kompliceret det hele. Alle de ting man skal holde øje med, og det storpolitiske plot som i sig selv bliver en kunstart at holde rede i.
Der er ikke så meget at sige om grafikken. Den gør hvad den bliver bedt om. Hverken mere eller mindre. Skibene er relativt godt animeret men kedelige, landskaber er pæne men temmelig tomme, og ih ah ih ah ohh.....
Valuta, men ingen gensynsglæde
En kort opsummering må lyde, at der er lang tids underholdning i Jedi Starfighter. Det kan til tider blive uoverskueligt og man forfalder let til bevidstløs massakre i mangel på resultater, hvilket betyder at du lige så godt kan starte missionen forfra med det samme. Gameplayet er tilpas varieret og faktisk rigtig godt for et fly shoot-em-up, men det vinder næppe andre genre fans over. Og hvis du overvejer køb blot pga. SW licensen og den stigende hype, er du bedre stillet end de fleste andre SW titler på gaden i øjeblikket. Du skal bare ikke forvente nogen klassiske øjeblikke med gamle kendinge.