X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Smuggler's Run 2: Hostile Territory


De fleste af os så det nok ligge i butikken eller stå der på hylden, dengang for godt et år siden, hvor vores nyindkøbte sorte kærlighed var ved at være en måneds tid gammel, og vi var på jagt efter nye spil at proppe i den. Og der lå det så, efter min ringe mening, et af de bedste nær-launchspil til PlayStaition2 - Smugglers Run.

Spillet var simpelt opbygget, man skulle i offroad-biler køre rundt i uvejsomt terræn med nogle kasser der foregav at være smuglergods, og bringe dem hen til de rigtige steder ude i vildnisset - simpelt !

Men en af de ting der imponerede var, om ikke grafikken, så de enorme områder man frit kunne køre rundt i, endda uden en loading-skærm hist og her som man kender andre steder fra. Man kunne endda smadre sit transportmiddel og se delene flyve af når man rullede ned at et bjerg, samtidig med at hikerne flygtede for livet til alle sider. Spillet var ret svært, og personlig brugte jeg også langt det meste af min tid i multiplayer - hvilket for resten var en ret vellykket del af spillet.

Nu er der så kommet en 2'er, godt et år efter det første, og vi ved jo alle at en to'er ikke altid lever op til 1'eren, men vi må jeg nok hellere give det en chance alligevel.

Modsat 1'eren, er der i 2'eren gjort et ret massivt forsøg på at implementere en stærk historie i spillet. Man starter med at få kastet nogle kitch-agtige videosekvenser i hovedet, der ligner noget fra filmene Three Kings og Broken Arrow - hvis de altså var blevet optaget i 60'erne....

Nogle vil hade dette nye tiltag, andre vil elske det. Personlig synes jeg godt om det, man kan i hvert fald ikke fornægte at det giver spillet en vis form for charme.

Igennem disse filmklip bliver man så guidet igennem de forestående strabadser, som egentlig ikke er så meget forskellige fra 1'eren. Bortset fra at nogle kasser nu bliver smidt ned fra et fly, er der egentlig ikke sket så meget - spillet er grundlæggende det samme, men som i enhver 2'er har man fået nogle nye, og endnu mere frygtindgydende redskaber til at hjælpe en. Redskaber er måske et dumt ord, da man jo nok kan gætte sig frem til at det er biler der hentydes til, da dette jo i bund og grund er et bilspil.

Disse nye biler, som grundlæggende ikke adskiller sig fra de gamle, er blevet udstyret med nogle nye egenskaber der viser sig at være ret så handy i nogle missioner. Den gode gamle Trophy Truck kan nu smide miner bagud, buggyen har fået en ret voldsom turbo indbygget, og en af de nye biler, en Jeep, kan lægge et langt oliespor bag sig. Og når jeg nu er kommet ind på det, så er der da også kommet en lille ATV (en 4-hjulet motorcykel) ind i spillet, samt en fusion af en tank og en monstertruck - og så noget der ligner en cementfabrik på larvefødder!
Banerne man kører rundt i er lige så store som de var i 1'eren, og der var jo egentlig heller ikke nogen grund til at gøre dem større. Bilerne er blevet lidt mindre kantede at se på, banerne er blevet mere detaljeret og generelt langt flottere og mere livlige - men nogle gange virker det hele desværre også lidt gnidret.

Lyden har jeg indtil videre ikke kommenteret, og det er der en grund til - den skal nemlig have et afsnit for sig selv. Motorlydene og hvinene fra dækkene er der ikke så meget at sige til, det er ikke GT3 standard, men dog helt ok til et spil som dette. Men når jeg vælger at trække lyden frem, så tænker jeg her på musikken i spillet, der er et helt kapitel for sig selv.

Som så mange andre ting i og ved dette spil, vil man enten elske eller hade det. Personligt er jeg ikke meget til house, techno og andet musik i den stil, men når det kommer til spil er det en helt anden sag. Wipeout startede en mindre revolution inden for underlægningsmusik i spil, og Smugglers Run 2 prøver på en måde at følge lidt i fodsporene. Jeg vil her tillade mig at komme med en 100% subjektiv mening, og sige at musikken virker utrolig godt. At sidde og rocke til technomusik, mens man i en turbo prøver at få smuglergods over grænsen, med 7 politibiler bag sig, og 3 tanks der beskyder ens allerede halvsmadrede buggy er altså guf for en gamer som mig, men som sagt - you'll either love it or hate it.

Men for lige at holde fast i ovenstående billede, spillet er svært - spillet er gennemført svært. I snakken mellem dem der har spillet det, vender bane 13 tilbage igen og igen. Selv måtte jeg gennem en hel weekend lide ved tanken om at jeg måske ikke engang kunne komme igennem ved egen hjælp, og det var først efter en lang cykeltur søndag eftermiddag at jeg gennemførte banen i 3. hug. Og man skal ikke regne med at det kun bliver nemmere herfra - man skal i hvert fald væbne sig med tålmodighed hvis man regner med at ville gennemføre dette spil, men tager man sig tiden får man også indsatsen igen, i form af den glæde det giver at gennemføre et spil de fleste uden tøven vil betegne som meget svært !

Smugglers Run 2 er i mange henseender et ret godt spil, men har man 1'eren, som man måske ikke helt er kommet igennem det endnu, ja, så kunne man måske lige give det en chance til. 2'eren har ikke meget at byde på andet end lidt flere muligheder, lidt variation over temaet og så en hel del bedre grafik. Men vi ved jo alle at god grafik ikke gør et spil....eller gør det....

Købet af dette spil kan nemt retfærdiggøres, men var 1'eren ikke noget for dig, kommer du bestemt ikke til at bryde dig om 2'eren. Men får du engang i mellem besøg af et par venner er der også en hel del timer gemt i multiplayerdelen, der ligesom i 1'eren, virker rigtig godt.

Smugglers Run 2 er et spil de fleste vil spille intenst et time eller to, for derefter at sætte det på en hylde, indtil næste gang de får brug for et arkade-agtigt sus. Alt i alt et helt ok spil, dog langt fra revolutionerende og fornyende.

Smuggler's Run 2: Hostile Territory (EU)
Anmelders vurdering
4/6

Smuggler's Run 2: Hostile Territory   © Rockstar Games 2001   (PS2)    1/5 Smuggler's Run 2: Hostile Territory   © Rockstar Games 2001   (PS2)    2/5 Smuggler's Run 2: Hostile Territory   © Rockstar Games 2001   (PS2)    3/5