Alle rummene er pre-3D-rendered (lavet på forhånd og derfor statiske) i meget flot stil. Polygonpersonerne og hvad der nu ellers dukker op af levende væsener er også meget flotte og de bevæger sig meget realistisk og glidende. Kameravinklerne er fastsat på forhånd, men der er ofte flere forskellige i hvert rum alt efter hvor du befinder dig og det virker helt perfekt, og dog. Der kan være tilfælde hvor du bliver jagtet af et eller andet præmiesvin der er ude på at dræne dig for blod og hvor kameravinklen skifter lige inden du skal til at nakke svinet med din Baretta og du derved ikke kan se det før det sider i din hovedpulsåre. En måde at undgå det er dog at bevæge sig lidt rundt for at finde en vinkel hvor du både kan se dig selv og de respektive monstre, men ofte har du ikke så meget tid da nogle af monstrene er meget hurtige. Monster-repertoiret spænder lige fra blodtørstige zombier over gigantiske slanger, edderkopper og kødædende planter til langarmede væsener hængende ned fra loftet. Alle har de tilfældes at de er blevet udsat for forskellige biokemiske forsøg. I dine endeløse forsøg på at få dem ned med nakken har du flere forskellige valgmuligheder som bl.a. omfatter en bazooka, en pumpgun, en jagtkniv og en raketkaster (den er dog først tilgængelig til sidst i spillet).
Det kan godt være lidt svært at vende sig til håndteringen af personen, men det kan selvfølgelig læres med tiden og da spillet første gang du spiller det nemt kan vare op til 10 timer før du når til det endelige mega/monster/præmie/overhoved- SVIN!!!
Spillet foregår både ude og inde, på 1. og 2. sal, i kælderen og i grotter, så der er nok at tage fat på. Hvis du efter at have udforsket alle rummene i hovedbygningen (og der er mange) tror, at du ved at være halvvejs, så tro lige om igen - du har kun nået ca. 1/10 af hele spillet. Detaljeringsgraden i Resident Evil er storslået både hvad angår det visuelle men også det
lydsiden henrykker i det hele taget er Resident Evil et rigtigt godt køb.