Rage Racer er efterfølgeren til Namco's populære Ridge Racer og Ridge Racer Revolution. Namco kunne heller ikke blive ved med at leve på Ridge Racer og nu er resultatet her så og det må siges at det er godt.
Hvis man regelmæssigt besøger anmeldelsessiderne her på PlayStation Online DK, vil man vide, at jeg er glad for bilspil og jeg kan lige så godt afsløre med det samme, at hvis du også er det, så kan du godt begynde at spare sammen, for her er et de hotteste af slagsen.
Som man efterhånden kender det fra Namco starter hele herligheden med en superlækker, supergennemført og superflot introduktion, hvor billeder og lyd går op i en højere enhed. Man får smagsprøver på hvordan man kan krænge sin bil rundt i et hårnåle sving og hvordan det ser ud når man kommer flyvende ud over et af de hop der er indlagt på banerne, men mere om det senere. Som man også kender det fra Namco er programmørerne meget glade for letpåklædte piger og Rage Racer er ingen undtagelse. Hvis der er nogen der har spillet Rave Racer er de sikkert (dette er noget jeg har hørt og ikke selv oplevet) bekendte med pigen i Rage Racer, som skulle være en tro kopi, men i en højere opløsning. Hendes stemme er at finde i selve løbene, hvor hun bl.a. roser dig hvis du kommer godt igennem et sving eller du haler hurtigt ind på den/de forankørende.
Når begejstringen over introen har lagt sig kan man komme i gang med at spille og her kan man vælge mellem 2 former for kørsel, nemlig "Time Attack" og "Grand Prix". Time Attack er som navnet antyder en kamp mod uret (alene), men det er i Grand Prix-delen at man rigtig kan udfolde sig. Der er fra start 3 baner, men en fjerde kommer til når man når højere op i klasserne (mere nøjagtigt klasse 3). Det gælder om at komme i top 3 på alle 3 (4) baner for at komme videre til den næste klasse og få adgang til flere biler. Jo højere klasse desto højere præmiesummer. Man starter ud med kun at have 1 bil som er meget gennemsnitlig, men efterhånden som man vinder løbene, og derved tjener flere EG (det hedder pengene) kan man vælge at opgradere, så den får højere tophastighed, bedre acceleration, bedre vejgreb og bliver mere manøvredygtig, men man kan også vælge at købe en ny bil. De andre biler har, som det sig hør og bør gøre, forskellige fordele og ulemper eller sagt på en anden måde: Gode fortrin og mindre gode. F.eks. er den bil der ligner en Renault 5 Turbo meget god i styretøjet, men har en knap så høj tophastighed og acceleration.
Banerne er alle meget udfordrende med stigninger fra kategori 1 til 4 og kræver hele tiden, at man finder det rigtige gear for ikke at ende som nummer sjok - undtaget er dog bane 4 som er en stor oval
|
|
bane. Når man har gennemført de første 5 klasser har man gennemført første del af spillet. Nu kan man så på hovedskærmen vælge Extra GP (Grand Prix), men bedst som man tror, at der er nye baner, tjahh så skal man nu bare til at gennemføre de samme 4 baner bagfra - surt show eller hvad!!! Én ting som man bare MÅ hade (eller i hvert fald være lidt ked af) er at banerne er trukket så hårdt op. Med det mener jeg, at der i hver side af banen er trukket en hvid linie som udgør kanten af banen, og hvis man rammer den nedsættes farten kraftigt - næ nej, ikke noget med at skære hjørner her dú. Grafikken er, sammenlignet med Ridge Racer, blevet forbedret utroligt. Lige inden man kører ind i den første tunnel (som skal passeres i de 3 første baner) er der et vandfald som ser helt fantastisk realistisk ud og lyden passer også. Derudover er der et havneområde med små lystbåde og fra tid til anden flyver der et fly eller en helikopter hen over dig - alt sammen med til at give den helt rigtige stemning. Man kan også komme ud for at det pludselig bliver aften (det sker faktisk pludseligt - på under 3 sek.) og det ser ligeledes flot ud da det når alle nuancerne igennem fra blå til dybblå/sort. Bygningerne er ikke bare monotone firkanter, men meget forskelligartede spændende lige fra sydligt udseende haciendaer til højhuse og skyskrabere. Som det næsten er blevet tradition i alle PSX-spil har Namco heller ikke udeladt de store reklameskilte rundt om på banerne der reklamerer for nogle af deres andre produktioner. I Ridge Racer Revolution var der Tekken2 og i Rage Racer er det SoulBlade. Alt i alt er det egentligt utroligt, at PSX'en kan klare alt dette med bare 2MB RAM, men ud over at fænomenet "teaxture tearing / polygon overlap" (se anmeldelsen af Formula 1 her på PlayStaion Online DK for forklaring) ganske ofte opstår, så kører det uden problemer. Der er nogle dårlige sider i spillet som gør, at det ikke kommer HELT i top -karaktermæssigt. Det jeg er mest skuffet over er farten ned af bakke, som nærmest virker tam og slet ikke som man kunne forvente. Noget andet er den irriterende måde ens bil totalt mister farten når man kører ind i, eller bliver kørt ind i af modkørende. Til sidst må man sige, at Namco stadig ikke har lært at programmere styringen af bilen udefra/bagfra som foregår nærmest grinagtigt, men så er det jo godt, at man også har muligheden for at køre inde i bilen som virker upåklageligt. En af de virkelig positive sider er muligheden for at sætte sit eget præg på sin bil ved hjælp af nye features som design af eget logo (som kommer til at sidde på kølerhjelmen). Derudover kan man selv male bilen i forskellige farver, hvis de forudsatte farver ikke passer ens stil.
|
|
|