35 splitscreen baner
Quake III Revolution kan ikke I.Linkes, men tilgengæld leverer Bullfrog en 2 og 4-player splitscreen som på ingen måder skuffer. Samtlige af de 35 baner kan spilles i splitscreen, og det er stortset uden grafiske tab - nej, det er uden grafiske tab. Først i en 4-player splitscreen begynder man at benytte "simple items" til at illustrere våben, ammunition, health m.m. - altså simple farvede ikoner istedet for 3D objekter. Her kan Unreal Tournament og tidligere Quake udgaver f.eks. til Dreamcast altså godt gå hjem og lægge sig. Det er så suverænt. Der forekommer heller ikke slowdown i splitscreen, men tilgengæld kan man opleve ganske små pauser af milisekunders varrighed. Det er heldigvis ikke så ofte, men tilgengæld har jeg fået spillet til at gå ned hele 2 gange. Det fryser ganske enkelt, og der er ikke andet for end at resette. Det må selvfølgelig ikke kunne ske, men det kan det.. ;-(.
Man har i splitscreen en række valgmuligheder; almindelig deathmatch, capture the flag, single weapon deathmatch og mange flere. Forskellige baner hører til de forskellige gamemodes, og det syntes jeg er pisse ærgerligt. Jeg så gerne at man kunne spille alle 35 baner i almindelig deathmatch, og jeg håber det er et spørgsmål om at spille/vinde muligheden åben, eller måske fixe det med en kommende snydekode.
Arena League
Bullfrog har også tilføjet et meget lækkert score system som de kalder Arena League. Her sammenlignes de forskellige spillere mellem hinanden. Opretter man en campaign figur, og bruger samme profil hver gang, logges antal deaths, frags, spil m.m. på karakteren fra multi-player kampene. Flere profiler kan sagtens ligge på samme memorycard, men har nogle spillere deres eget memorycard med kan også disse profiler hentes. Listen er en form for hi-score liste som udregner en gennemsnitlig score på grundlag af antal drab, antal vundne kampe, antal dødsfald m.m. - og det er en super interessant liste man får... Denne liste har den virkning at man spiller langt mere taktisk under spillet, og derved får langt federe kampe. For det kan jo godt være man vinder en kamp ved at lave 20 frags, men har man rendt hovedløst rundt og er samtidig selv død 40 gange i kampen - ja så ser statistikken altså ikke for fed ud vel. Og efter en to-trehundrede kampe skal der eddermame mange gode kampe til for at rykke på den gennemsnitlige score.
Som jeg var lidt inde på i min Unreal Tournament anmeldelse syntes jeg det er ærgerligt at der ikke er secondary fire muligheder på våbene i Quake. På mange baner er det også begrænset hvilke typer af våben man har valgt at ligge på, og det er ærgerligt. Den hele nye superfede ChainGun og NailGun er jeg faktisk ikke stødt på så ofte. Jeg syntes man løber for meget rundt med de samme våben, og det syntes jeg nok er Quake III Revolution's største svaghed. Men spiller jeg Quake?.. ohh boy, det har en betydning på 0,002%, men ville lige nævne det ;-).
Banerne er jo nærmest arkitekturiske mesterværker, med masser af variation. Både grafisk og rent opbygningsmæssigt. Den grafiske stil i TimeSplitters, Unreal Tournament og Quake III Revolution er meget langt fra hinanden, og det er fedt. De spiller grundlæggende meget ens, og alligevel forskelligt - de er alle af meget høj kvalitet. Men Quake III Revolution er altså den titel som skal løbe med sejren for det tekniske. Det er virkeligt flot udført, og er det af de tre spil som virker nyest...
Nu er det bare en ting du skal gøre... Køb, køb, køb....