Lige lidt mere galde
Historien er, uden at nævne plotelementer, til tider for, fortænkt og fantastisk til at det er "troværdigt". Der kommer for meget konspirationsteori ind i hele balladen og som jeg skrev i konklusionen, virker det som om Hideo er gået for meget enegang i historien. Han skulle have været hevet ned på jorden et par gange af sine teammates. Derudover er spillet måske for nogle lidt for sødt og moralsk på den dejlige japanske måde, det irriterer ikke mig, men den løftede pegefinger i slutningen vil helt sikkert irritere nogen. Og så er den der plotlinie med Ocelots ene arm, altså FOR b-films agtig.
Plus lidt sukker på toppen
Men MGS2 vinder dog så meget tilbage på at det hele er designet så forbandet godt ellers. Områderne og milijøet er designet med fantastisk omhu, så man kan bruge timer på blot at udforske områderne i spillet. At man måske godt kunne ønske at noget af al denne interaktivitet var blevet vekslet på længere spiltid er så en anden sag, men ikke andre steder end i GTA3 har man set sådan et interaktivt spilmilijø.
Så trods den megen kritik er jeg virkelig glad for MGS2s gameplay, det er af meget høj klasse ingen tvivl. Jeg kunne blive ved med at remse op af fede ting, men med al den omtale spillet har fået vil det være som at høre en plade gå i hak. Det gider jeg ikke og det gør i sikkert heller ikke. Bottomline er dog at gameplayet, PÅTRODS, er genialt, og jeg er egentlig bare er en nitpicking satan af en bitter mand.
(men: hvad er det forresten Hideo Kojima har med O knappen?? Hvor kan vi ikke bare bruge X til at confirme med?)
Grafik
Uhaaaaa her har vi jo absolut fat i noget af det bedste der er set på PS2. Både rent visuelt som i blær og blåbriller, men også når man kigger på det artistiske niveau. Lige fra introen hvor man lander på tanker og ser regnen der banker ned overalt er man fanget af atmosfæren. Jeg har faktisk ikke nogle nævneværdige kritikpunkter, udover at baggrunden af New York på tankeren ser meget kunstig ud, samt at visse textures måske virker en kende for low-res. Ellers kan jeg absolut ikke se nogle dårlig ting her. Det her er simpelthen den målestok man vil måle andre spil mod i fremtiden (indtil vi får FFX i hvert fald), rent grafisk.
Lyd
Harry Gregson-Williams står for lyden og at han har prøvet den slags før, ja det høres tydeligt. Lige fra duellen med Olga til ********s søst** dør er fænomenal. Lydeffekterne er også rigtig gode, og der brugt megen tid på at skabe variation og til at finde de rigtige lyde til de forskellige områder man bevæger sig rundt i. Stemmerne er langt hen ad vejen gode og karikerede og Snake er stadig sandpapirsrug i stemmen. Skurkene har alle dejligt overdrevne badguy stemmer, sådan som det skal være.
Kort sagt: I like