Våbene i spillet rangerer fra mini-guns, hånd granater over til "The World´s Smallest Nuclear Bomb". Ironien er gennemgående i spillet, og det tager ikke altid sig selv så højtideligt. Et andet våben er "The World´s Most Interesting Bomb" som simpelthen tiltrækker fjendernes opmærksomhed.
Andre detaljer er små sub-games, som kommer med jævne mellemrum. Åbnings-sekvensen er et glimrende eksempel: Kurt bliver smidt ned på jorden fra en rumstation i kredsløb om jorden for at begynde sin mission. I det frie fald skal man undgå radar-stråler og målsøgende missiler alt imens man forsøger at samle pick-ups.
Grafikken i MDK er noget for sig selv - HELT for sig selv. Konstant bliver man imponeret over fantastiske baggrunde, og nogle meget store baner, og så ellers bare et design man ALDRIG har set tidligere. Kurt er iført en speciel dragt, hvor især hans hjelm har lagt an til mange misforståelser om hvorvit han overhovedet er et menneske.
Kurt´s svæve-skærm er heller ikke som nogen almindelig skærm, men kan bedst beskrives som nogle store bånd der fanger vinden.
Men: Ingen roser uden torne. Og MDK er desværre ingen undtagelse. Styringen af Kurt er simpelthen bare for dårlig. Alt for upræcis og fumlet. Selv med den analoge joy-pad, som spillet også understøtter ( dejligt at se, at det næsten er blevet en standard efterhånden ), er det næsten umuligt f.eks. at gå tæt hen til en kant uden at dratte ned. Kontrollen i de mange suh-games er også rigtigt dårlig -- afstande er komplet umulige at bedømme, og indimellem sidder man bare med fornemmelsen af, at manb lige så godt ku´ lade være med at styre, for det gør jo ingen forskel.
MDK er en MEGET original titel grafik-mæssigt, og med utroligt mange ny-skabende detaljer, som vi sikkert kommer til at se efterlignet i spil fremover. Når man først har sat sig ind i det underlige og abstrakte univers MDK foregår i, kan det faktisk være lidt svært at ligge spillet fra sig igen. Det er bare en skam at helhedsindtrykket bliver spolereret pga. den dårlige kontrol.
MDK er en rigtigt fed titel, som helt klart fortjener lidt mere end bare 10 minutter -- hvis man tager sig tid til den, sætter det sig simpelthen fast i baghovedet, og hvis man ser ud over det elendige stryresystem, er der virkeligt tale om en meget original Doom-klon med mange ny aspekter. Den kunne være blevet en klassiker....