Alting er bare godt i dette spil. Efter at ha' hygget mig med det i over en uge, er der intet at sætte en finger på. Det skulle da lige være, at nu er det slut ... men sådan er det vel altid med de gode spil: De slutter alt for tidligt! Efter at have gennemført bliver man opfordret til at gå tilbage og finde samtlige powercells, og det øger da også levetiden en del (det er bare pissesvært at finde dem alle), men det ændrer ikke på det faktum at J&D er overstået på omkring 30 timer for en hardcore gamer, noget længere hvis man går efter alle powercells. Og derefter er det begrænset hvor meget grund der er til at sætte spillet i maskinen igen - det skulle da lige for at blære sig for sine buddies, og se om spillet i fanger dem? :)
Jeg er især imponeret over hvor god en indlæringskurve der er. Det er ufatteligt sjældent man sidder fast, og det hele kører utroligt flydende. Hvis man ikke kan klare en opgave, kan man i stort set alle tilfælde bare droppe det, fortsætte spillet og komme videre, og så måske komme tilbage senere, hvis man har lyst.
Den første bane er ufatteligt nem, og sørger for at alle er med. De forskellige "moves" bliver beskrevet, enten af Daxter, som bare ikke KAN holde sin kæft, eller af nogen af de andre figurer i spillet. Senere bliver det naturligvis mere svært, men man får altid lige præcis nok hints og ledetråde til at man kan regne den ud rimeligt hurtigt, dog uden at det bliver FOR nemt.
Historien er i særklasse, primært fordi det er nogen pokkers gode stemmer der brugt til de mange forskellige figurer man møder. Dialogerne er hammermorsomme, og fyldt med en masse detaljer. Man kan tydeligt høre, at det IKKE er programmørerne der har hygget sig i lydstudiet med en kasse øl en eftermiddag, men derimod en flok professionelle skuespillere, som ligger stemmer til. Ufatteligt godt, faktisk de bedste stemmer jeg har hørt i et spil endnu.
Dertil kommer, at figurerne sjældent gentager sig selv. Det er træls, når den samme figur skal holde den samme enetale hver evig eneste gang man kommer forbi, men sådan er det ikke i J&D.
Grafikken er fed, RIGTIG fed. Lækre farver, enorme områder som man kan vandre frit omkring i, tonsvis af detaljer, og ingen loade-tid. Ja, du læste rigtigt. J&D er uden ventetid, den ene bane løber flydende over i den næste. Det eneste tidspunkt der er ventetid, er når man bruger teleporteren til at springe mellem de enkelte lokationer, og det gør man forholdsvist sjældent. Det er bare så lækkert og gennemført.
Som sagt er områderne også enormt store, og vildt flotte. På et tidspunkt skal man flyve på sin scooter igennem underjordiske tunneler, som er dækket af flydende lava. Det vanvittigt flot, og utroligt hæsblæsende, for hvis man er for langsom bliver scooteren overophedet og man dør.
Et andet eksempel på den lækre grafik, er en opgave, hvor man skal skære linier over til en ballon som hænger højt hævet over området. Jeg for vild flere gange, men så kigger man bare lige op for at tjekke hvor linerne til ballonen stadigvæk er stramme - det må være dér, den næste opgave findes. Så simpelt kan det gøres.
Alle mellemsekvenserne er lavet med spillets egen engine, dvs. der er ingen video som skal loades eller noget.
Når man finder en powercell, kommer der en kort "sejrs-sekvens", hvor Jak og Daxter fejrer sejren på med dans eller lignende. Disse sekvenser er rigtigt søde, og man sidder og trække på smilebåndet hver eneste gang Daxter danser breakdance eller eletric boogie som belønning for fremskridtet.
Det samme sker når man dør: Daxter bøjer sig over Jak, og kommer med flabede bemærkninger, som kan være hylende morsomme.
Animationerne er også et kapitel for sig selv. Alle figurene er enormt nuttede. Blodtørstige, men nuttede. Eksempelvis er der en fjende, som skal ha' to slag før han dør. Det første slag får ham til at snurre rundt om sig selv et par gange, hans hjelm flyver højt op i luften. Når hjelmen så lander igen, trykker den sig fast på hans hoved, som han så står og hiver og slider i, mens man tildeler ham det andet, og dræbende slag. Det er så pissegodt lavet, og det er bare ud over hele spillet. Selv efter at ha' spillet i mange timer, ligger man pludselig mærke til endnu en lille ting som man ikke havde bemærket tidligere. Spillet er proppet med dén slags finesser.
Summasumarum? Køb Jak and Daxter, det holder simpelthen for vildt. Grafik, lyd og gameplay går op i en højere enhed, og resultatet er ét af de absolut bedste spil i genren. Man bliver hooked efter få minutter, og når man et par dage efter ligger joypad'en fra sig med sine ømme fingre, er det klart, at Jak and Daxter kommer til at danne skole for hvordan et fedt platformsspil skal skrues sammen.