men sammenkædningen af dem er unik. Noget jeg også gerne vil slå på tromme for, er den måde hvorpå man har valgt spillets udtryk. Her er ikke noget med bombastisk overdramatisering (som i MGS2), istedet har man valgt en mere enkel og subtil fremgangsmåde (antydelsens kunst) hvor det der ikke siges er det vigtigste. Det er meget elegant og flot, noget man sjældent ser i spil. Det er næsten antihollywood.
Nu skal det ikke være alt for alvorligt det hele, for der er problemer. Som sagt er Yorda nogle gange lidt irriterende, men det værste er dog at spillet er aaaaalt for kort. Og med den fede præsentation spillet har, ønsker man mere, det får man ikke og det er trælst. Ellers er de andre fejl rent grafiske, og dem kommer jeg til.
Grafikken er flot. Så nemt kan det siges, og det vil heller ikke være løgn at sige, at det er noget af det bedste på PS2. Grafikken er skarp og animationerne rigtige gode. Godt nok er slottet indhyllet i tåge så man ikke har problemer med popups, men det der er vigtigt at se, ser man og det står krystalklart. Kameraet er for det meste perfekt, selvom det i visse situationer kan irritere en kende. Et andet kritikpunkt er de textures der bruges, for zoomer man ind kan man nemt finde nogle ret kornede af slagsen, det er dog ikke noget man opdager normalt, og ødelægger heller ikke en pind. Så alt i alt får Ico topkarakter her. Og så har jeg slet ikke nævnt ens fjender som virkelig skal ses, de er eminent lavede og er faktisk ret uhyggelige.
Lyden, som jeg har været inde på, er sparsom, men det skal den være og den fungerer også fint. Stemmerne er enten på volapyk eller japansk, det er rigtigt lækkert og hjælper meget til at give spillet den fremmede stemning det har. Der er intet rigtig at klage over her, kun en del at råbe hurra for. Men det er svært at give en fyldestgørende kritik vedr. lyden da den som skrevet er så sparsom og minimalistisk. Man føler ihvertfald ikke at man mangler noget, og det er jo i grunden nok det vigtigste.
Alt i alt
Ico er måske kunst. Mange har ihvertfald brugt det prædikat om spillet. Og hvis man skal diskutere om spil kan være kunst er Ico ihvertfald det bedste eksempel man kan fremvise, men at kalde det ren kunst er måske forkert. Ikke alene fordi det er overdrive en smule, men også fordi det kan jage folk væk, og det ville være en skam. I den perfekte verden ville Kevin Costner have bedre roller og ville Ico være en topsælger, der bliver det nok aldrig, men det er hurtigt og nemt røget ind på min Top 5 PS2 spil. Jeg er konveretet Iconist, og det burde i også blive. For godt nok er det lidt for kort, men hey det er næsten også det eneste virkelig problem. Køb spillet, det er det værd!!!