Loading tiderne i spillet var noget jeg på forhånd frygtede en smule. Men her har Gearbox virkelig sat udviklingen i højeste gear. Der er nogle korte loading tider mellem de enkelte baner, det er fair nok for de er faktisk temmelig korte. Derudover er der også i banen små afbræk hvor PS2 lige skal have lov til at hente lidt info fra skiven. Men de gøres på 4-5 sekunder så det kan man altså heller ikke klage over.
Gearbox stoppede dog ikke her. Man har også smidt 2 forskellige save/load muligheder ind i spillet. Du kan når som helst gemme i spillet. Quick-save tager omtrent lidt over 2 sekunder og så smadrer man derud af igen. Det samme gælder for quick-load. Man gemmer på hukommelsen og derfor tager det altså ingen tid.
Man kan selvfølgelig også gemme på sit memorykort når spillet skal slukkes.
Lydsiden i spillet er også veludviklet. Der er ikke vildt megen musik, men det gør faktisk slet ikke noget. Man lever sig mere ind i spillet alene ved de fede lyde der kommer undervejs. Når der så kommer musik er den veltilpasset til det der er ved at ske i spillet og giver bare endnu mere til oplevelsen. Effekterne er som nævnt de bærende. Det har man klaret rigtig godt, og mange kommer på de mest overraskende tidspunkter, hvor man lige laver et lille hop i stolen. . .
Spillet savler af gameplay, man bliver ved med at presse sig til at komme videre. Selvom klokken er 4 om morgenen og man egentlig burde have lavet en aflevering til det monster af en erhvervsret lærer man skal stå til ansigt med 4 timer senere.
Der er mindst 20 timers spilletid i det vil jeg mene. Derudover kommer de ekstra modes som jeg ikke har fået nævnt endnu.
Decay, specielt udviklet til PS2 af Gearbox. Decay giver 2 spillere mulighed for kooperativt at spille en anden slags mission på Mesa fabrikkens områder. Derudover er der lagt en 2-player deathmatch mode ind i spillet. Der er delte meninger om det ikke burde have været en 4-player mode. Men lad nu det ligge. Jeg er temmelig glad for at spille mod en kammerat og splatte ham til ukendelighed. Selvom den rigtige oplevelse kræver at man sætter en lille plade op ved skærmen så hver især kun kan se sin egen halvdel af skærmen for den optimale udfordring og oplevelse.
Inden Half-Life var der efter min mening to andre 1. person spil der var værd at spille. Timesplitters og Red Faction. Timesplitters har dog slet ikke den samme involverende historie som Half-Life (faktisk har den ingen !!). Red Faction er ikke lige så flot og hurtig. Så i min lille sorte bog står Half-Life nu som det bedste 1. persons spil og et man bør eje.