X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Final Fantasy VII


Introduktion

Da Squaresoft for små 2 år siden annoncerede at de ikke mere ville udvikle til Nintendo men i stedet til PlayStation, skabte det røre i spilleindustrien da det store japanske spillefirma ansås som et inkarneret Nintendo softwarehus og var et af Nintendos største tredie parts udviklere til deres spillekonsoller. Nu så Nintendo pludselig ud til ikke at være så stor alligevel og fremtiden for deres nye konsol, Nintendo 64, var knap så lys. Det første spil som Squaresoft annoncerede til PlayStation var Final Fantasy VII. Final Fantasy VII (herefter kaldet FF7) kom på gaden i Japan i Januar '97 og solgte næsten 2 mil. eksemplarer inden for ganske kort tid, også i USA har spillet solgt rigtigt godt og opnået utrolig høj popularitet. Nu er FF7 lige på trapperne her i europa og det bliver spændendene at se om europæerne også tager spillet til sig som i Japan og USA. Det skal lige siges at den europæriske og amerikanske version af FF7 er forbedret i forhold til den Japanske, der er bla. tilføjet flere monstre, handlingen er ændret lidt og sværhedsgraden er skruet en anelse i vejret. SquareSoft har enda planlagt at genudgive den "nye" version i Japan under navnet Final Fantasy VII International.

Det var lidt om baggrunden for FF7 og nu til spillet :

FF7 er i bund og grund et RPG (rollespil) med en masse adventure elementer smidt oven i. FF7 er stor og indeholder en masse grafik og video sekvenser som bla. betyder at spillet fylder 3 disks ! - Neej... løb ikke væk, FF7 er ikke bare en række tåbelige video sekvenser som er bundet sammen af en tynd og tåbelig handling men derimod integreres med handlingen for at understrege det inteligente plot. FF7 er det første spil jeg har set som virkelig gør god brug af video sekvenser i selve handlingen uden at afbryde spillets "flow". Det er lidt svært at forklare, det skal bare ses. Mere om det senere.

FF7 er nok et af de mest opreklamerede (ment positivt) og mest ventede spil nogensinde og til spørgsmålet om spillet så lever op til forventningerne, kan jeg kort svare : "Ja og nej". For en nærmere forklaring til dette kryptiske svar bliver du nødt til at læse videre.

Gameplay

FF7 er som tidlige nævnt et RPG (rollespil) hvor du styrer Cloud, en tidlige elite-soldat (Soldier) for fjenden (Shinra Inc.) som nu er gået freelance som leje-soldat og er kommet i kontakt med en gruppe frihedskæmpere (Avalance). Cloud starter som betalt leje-soldat for Avalance men bliver hurtigt indraget i frihedskæmperne's kamp mod Shinra for at redde planeten fra undergang. Cloud bliver hurtigt leder af Avalance. Spillets gennemgående handling er at rejse rundt på planeten og bekæmpe fjenden og diverse monstre. Under disse kampe tjener du penge (gil) som man så kan bruge til at købe våben, egenskaber (materia) og andre genstande som du kan bruge til den videre kamp mod de onde. Som handlingen skrider frem kommer der flere og flere medlemmer til din gruppe (Avalance) og alle er under din kommando men du kan kun bruge tre under kamp. Kampsekvenserne er træk-baseret dvs. at du skrifer til at give dine karakterer forskellige kommandoer (f.eks. angrib, forsvar, magi, brug genstand, osv). Dette betyder at man skal holde hovedet koldt og tænke over hvilke kommandoer og strategier der er mest effektiv mod en bestemt fjende. Hver karakter har HP (hit points) og MP (magic points), som er vitalt at holde øje med for hvis du mister alle dine hit points (HP) vil du dø. Hvis en fjende rammer dig vil du miste hit points alt efter hvordan og hvor hårdt du bliver ramt, du vil derimod miste magic points når du selv bruger magic, jo bedre og stærkere spells (magi angreb) du bruger jo mere flere magic points mister du. Senere hvor fjenderne bliver mere avancerede vil nogle fjender også være i stand til at dræne din magic points som hit points og være i stand til at bruge kraftige spells mod dig. Du kan under kampen bruge eliksirer og spells som gendanner dine hit og magic points. Efter du har vundet en kamp får du erfaring, og dine karakterer stiger med tiden i level (grad) jo mere erfaring de får. Jo højere level du er i jo flere hit points og magic points har du og jo kraftige spells er du i stand til at bruge. Lige som erfaring efter en kamp, får du også ofte penge (gil) som kan bruges til at købe flere og bedre våben, materia (magi), eliksirer og andre genstande med. Som du nok kan forstille dig vil man i løbet af spillet hurtigt stige i level og de spells der kommer til rådighed er virkelige vilde og nogle er direkte sjove, det skal bare ses ! Dette er grund RPG plottet i spillet, men der er masser af nuancer og aspekter ved de enkelte katakterer's status som påvirkes af fjender og materia (magi). Der er virkelig noget for selv den største RPG fan i FF7.

Under sin rejse rundt i Midgar og planeten, støder Cloud & co. ind i masser af kampe, med der er også masser af overraskelser som gør spillet afvekslende og uforudsigelig. Her kan bla. nævnes Chocobos (en mellemting af en kylling og en struds !) om kan fanges og bruges til transportmiddel, eller hvad med en motorcykel sekvens hvor du skal beskytte dine venner fra angibende fjender på andre motorcykler, eller hvis kan du lide snowboarding er der også her noget for dig. Er du en skabs- ludoman kan du få afløb for dine aggrationer in Chocobo Racing som er ligesom hestevæddemål men bare med de skøre Chocobo's i stedet. Alle disse aktionsekvenser og side-plots er generelt meget godt lavet og er meget underholdende men de er ikke helt gode nok til at være selvstændige spil som nogen ellers har nævnt i andre anmeldelser. Et andet aspekt ved FF7 som gør spillet godt er det store person galleri og fantasifulde plot. Man starter i spillet med at blive introduceret for et par enkelte karakterer men i løbet af spillet møder man masser af nye og nogen slutter sig endda til din gruppe som du så kan bruge i kampen mod SHINRA for at redde planeten. I løben at spillet lærer man mere og mere om de enkelte karakterers baggrunde og spillets plot bliver langsomt mere og mere åbnet op, dette bidrager til at gøre historien mere interessant og fængslende. Spillets handling foregår på en fiktiv planet som eksisterer i en tid som man ikke rigtig kan sætte fingeren på, der er masser af magisk middelalder stemning men der er blandet meget 20. århund- rededes industri og high-tech oveni. F.eks. starter man i MIDGAR (planetens hovedstad) hvor designet af byen og fabrikkerne primært er en blanding at industri og high tech. Mens andre steder mere bærer præg af middelalder. Jeg syntes denne blanding er virkelig unik og gør at man ofte fanger sig at at tænke "WOW!" når man møder et nyt fantastisk sted i spillet. Andre spiludviklere kan godt lære noget af Squaresoft's fantasifuldhed i spildesign.
Grafik

Mens FF7's gameplay brillierer, er spillets grafik ikke teknisk revolutionerende, misforstå mig ikke, spillets grafik er flot, meget flot endda, men det er blot ikke teknisk nyskabende. Lad mig forklare, en stor del af spillets handling foregår med at gå rundt i diverse lokationer (byer, gader, bygninger, fabrikker, butikker osv) og tale med andre karakterer eller købe/sælge ting og sager, denne del af spillet er lavet ved hjælp af pre-renderede baggrunde med animerede realtime polygon figurer. De pre-renderede baggrundre er enormt flot designet og farverne er virkelige flotte og der er endda simple animationer på mange af baggrundene som får lokationerne til at se mere levende ud. Oven på baggrundene er der brugt polygon figurer som er flot animaret i realtime. Man kan sammenligne denne blanding af pre- rendered og real-time grafik med den der bliver brugt i spillet Resident Evil, blot syntes jeg at grafikken i FF7 er langt mere levende og fantasifuld.

Som tidligere sagt er denne blanding ikke teknisk revolutionerende men det virker og det virker rigtigt godt. Squaresoft har dog også udnyttet de pre-renderede baggrunde til deres fulde ved at integrede dem med video sekvenser (FMV), der er f.eks. mange steder i spillet hvor man har gået rundt på en skærm og for pludeselig at se hele sceneriet blive gjordt levende i en video sekvens, over- gangen fra statisk baggrund til video sekvens foregår lynhurtigt og helt flydende hvilken kun gør det hele mere troværdigt for spilleren. Den anden primære del af spillet som er kampscenerne, foregår i realtime. Her kan man se hele kampscenen og karaktererne i realtime. Karaktererne er meget detailierede mens baggrundene selvfølgeligt er ret simplificerede i forhold til de pre-renderede baggrundene, det primære i kampscenerene er jo også karaktererne så dette er slet ikke noget problem. Siden hele kampsceneriet er genereret i realtime giver dette mulighed for dynamiske kameravinkler og dette bliver da også udnyttet, kameraet skifter hele tiden automatisk vinkel og der zoomes konstant ind og ud for give spilleren den bedste udsyn til slagets gang, virkelig godt. Hvis man ikke kan lide dette kan man bare slå det dynamiske kamera fra så kameraet i stedet er stationært under kampen. Som tidligere nævnt er karaktererne virkelig detailieret og dette kan man tydeligt se når kameraet zoomer ind under kampen og detailerings graden bliver ikke mindre når man er helt zoomet ind. Der betales dog en pris for dette, frameraten for kampscenerne er ikke helt så høj som man kunne have håbet på (frameraten er på ca. 20) men det gør faktisk ikke nå meget og man bemærker det knapt nok efter kort tid. Den stærkeste side ved kampscenerne er de spells som man får adgang til i løbet af spillet, der er virkelig udvist stor fantasifuldhed med designet af disse og graden af variationen er stor. Man kan ikke lade være med at blive imponeret af nogle af de store spells selv efter man har set dem mange gange, virkelig kræs for øjnene. Som tidligere nævnt starter man i hovedstaden MIDGAR men senere i spillet forlader man byen for at udforske planeten, her går man rundt på et kort som også laves i realtime, kortet er dog ikke så imponerende som kampscenerne men den er stadig meget pæn og vigtigst af alt funktionel.

Det eneste negative jeg har at sige om grafikken i FF7 er i forbindelse med konverteringen fra NTSC (Japen og Amerika) versionen til PAL (Europæiske). Når man sammenligner de to versioner kan man tydeligt se forskel: den amerikanske version er fullscreen mens den europæiske version har sorte borders i toppen og bunden af skærmen og hastigheden i spillet er lidt lavere. Dette er dog en mindre ting som de fleste ikke vil ligge mærke til og heller ikke ødelægger spillets helhedsindtryk.

Lydeffekter og musik
Spillets svaghed, hvis der overhoved kan tales om en svaghed, er musikken og lydeffekterne. Lydeffekterne i FF7 er ikke noget at skrive hjem om, men er blot funktionelle og understøtter handlingen godt. Musikken er ret speciel rent teknisk i FF7 da man ikke har benyttet streamet soundtrack som man ellers ofte hører i PlayStation spil, men derimod et MIDI soundtrack som spilles at maskinen uden af bruge CD-ROM drevet. Grunden til dette er at der konstant læses grafik og data fra cd'en i spillet og man derfor ikke kan "streame" musikken samtidigt. Der er ikke ret mange PlayStation der benytter sig at denne metode men et spil som Crash Bandicoot gør det samme. Musikstykkerne i FF7 passer fint til handlingen og stemningen i spillet men kan nogen gange godt virke lidt "blip blip" i forhold til hvad man ellers er vant til i et PlayStation spil.

Holdbarhed (replay)
FF7 er STOR og der er masser er af skjulte ting, områder og karakterer spredt rundt omkring i spillet, jeg har hørt nogen sige at det tager min. 60 timer at komme igennem spillet og ca. 100 hvis man ønsker at få det hele med, jeg er ikke selv kommet igennem spillet endnu men i øjeblikket ser det ud til at passe meget godt da jeg har spillet ca. 25 timer og er stadig ikke færdig med disk nr 1. Alt i alt rigtigt mange timers gameplay for pengene og dybte der gør spillet værd at vende tilbage til.

Konklusion
Lever FF7 så op til forventningerne ? - jeg vil sige "ja og nej". "Ja" til at spillet er flot, varieret, sjovt og fængslende dvs. et rigtigt godt spil. Og "nej" til at spillet er teknisk revolutionerende, jeg vil hellere sige at FF7 gør perfekt brug af en række velkendte teknologier på de steder hvor de virker bedst. Jeg er ikke selv en stor fan af RPG og adventure spil men må sige at FF7 virkelig har grebet mig, blandingen af rigtig flot grafik, unik design og fantastisk godt plot er noget der virker. Jeg har hørt nogen sige at FF7 er det bedste spil nogen sinde, dette er nok lidt overdrevet men FF7 er næsten perfekt implementeret og den eneste lille fejl man kan sætte fingeren på er konverteringen til PAL som desværre er under middel og godt kunne være lavet bedre. Dette er som tidlige nævnt, en mindre fejl og går ikke ud over gameplayet og historien i spillet. Hvad venter du på ? - køb FF7 så snart den kommer på gaden, du vil ikke fortryde det !

May the Mako be with you !

Final Fantasy VII (EU)
Anmelders vurdering
...må sige at FF7 virkelig har grebet mig, blandingen af rigtig flot grafik, unik design og fantastisk godt plot er noget der virker.
6/6

Final Fantasy VII   © Square 1997   (PC)    1/3 Final Fantasy VII   © Square 1997   (PC)    2/3 Final Fantasy VII   © Square 1997   (PC)    3/3