Grafik
Mens FF7's gameplay brillierer, er spillets grafik ikke teknisk revolutionerende, misforstå mig ikke, spillets grafik er flot, meget flot endda, men det er blot ikke teknisk nyskabende. Lad mig forklare, en stor del af spillets handling foregår med at gå rundt i diverse lokationer (byer, gader, bygninger, fabrikker, butikker osv) og tale med andre karakterer eller købe/sælge ting og sager, denne del af spillet er lavet ved hjælp af pre-renderede baggrunde med animerede realtime polygon figurer. De pre-renderede baggrundre er enormt flot designet og farverne er virkelige flotte og der er endda simple animationer på mange af baggrundene som får lokationerne til at se mere levende ud. Oven på baggrundene er der brugt polygon figurer som er flot animaret i realtime. Man kan sammenligne denne blanding af pre- rendered og real-time grafik med den der bliver brugt i spillet Resident Evil, blot syntes jeg at grafikken i FF7 er langt mere levende og fantasifuld.
Som tidligere sagt er denne blanding ikke teknisk revolutionerende men det virker og det virker rigtigt godt. Squaresoft har dog også udnyttet de pre-renderede baggrunde til deres fulde ved at integrede dem med video sekvenser (FMV), der er f.eks. mange steder i spillet hvor man har gået rundt på en skærm og for pludeselig at se hele sceneriet blive gjordt levende i en video sekvens, over- gangen fra statisk baggrund til video sekvens foregår lynhurtigt og helt flydende hvilken kun gør det hele mere troværdigt for spilleren. Den anden primære del af spillet som er kampscenerne, foregår i realtime. Her kan man se hele kampscenen og karaktererne i realtime. Karaktererne er meget detailierede mens baggrundene selvfølgeligt er ret simplificerede i forhold til de pre-renderede baggrundene, det primære i kampscenerene er jo også karaktererne så dette er slet ikke noget problem. Siden hele kampsceneriet er genereret i realtime giver dette mulighed for dynamiske kameravinkler og dette bliver da også udnyttet, kameraet skifter hele tiden automatisk vinkel og der zoomes konstant ind og ud for give spilleren den bedste udsyn til slagets gang, virkelig godt. Hvis man ikke kan lide dette kan man bare slå det dynamiske kamera fra så kameraet i stedet er stationært under kampen. Som tidligere nævnt er karaktererne virkelig detailieret og dette kan man tydeligt se når kameraet zoomer ind under kampen og detailerings graden bliver ikke mindre når man er helt zoomet ind. Der betales dog en pris for dette, frameraten for kampscenerne er ikke helt så høj som man kunne have håbet på (frameraten er på ca. 20) men det gør faktisk ikke nå meget og man bemærker det knapt nok efter kort tid. Den stærkeste side ved kampscenerne er de spells som man får adgang til i løbet af spillet, der er virkelig udvist stor fantasifuldhed med designet af disse og graden af variationen er stor. Man kan ikke lade være med at blive imponeret af nogle af de store spells selv efter man har set dem mange gange, virkelig kræs for øjnene. Som tidligere nævnt starter man i hovedstaden MIDGAR men senere i spillet forlader man byen for at udforske planeten, her går man rundt på et kort som også laves i realtime, kortet er dog ikke så imponerende som kampscenerne men den er stadig meget pæn og vigtigst af alt funktionel.
Det eneste negative jeg har at sige om grafikken i FF7 er i forbindelse med konverteringen fra NTSC (Japen og Amerika) versionen til PAL (Europæiske). Når man sammenligner de to versioner kan man tydeligt se forskel: den amerikanske version er fullscreen mens den europæiske version har sorte borders i toppen og bunden af skærmen og hastigheden i spillet er lidt lavere. Dette er dog en mindre ting som de fleste ikke vil ligge mærke til og heller ikke ødelægger spillets helhedsindtryk.
Lydeffekter og musik
Spillets svaghed, hvis der overhoved kan tales om en svaghed, er musikken og lydeffekterne. Lydeffekterne i FF7 er ikke noget at skrive hjem om, men er blot funktionelle og understøtter handlingen godt. Musikken er ret speciel rent teknisk i FF7 da man ikke har benyttet streamet soundtrack som man ellers ofte hører i PlayStation spil, men derimod et MIDI soundtrack som spilles at maskinen uden af bruge CD-ROM drevet. Grunden til dette er at der konstant læses grafik og data fra cd'en i spillet og man derfor ikke kan "streame" musikken samtidigt. Der er ikke ret mange PlayStation der benytter sig at denne metode men et spil som Crash Bandicoot gør det samme. Musikstykkerne i FF7 passer fint til handlingen og stemningen i spillet men kan nogen gange godt virke lidt "blip blip" i forhold til hvad man ellers er vant til i et PlayStation spil.
Holdbarhed (replay)
FF7 er STOR og der er masser er af skjulte ting, områder og karakterer spredt rundt omkring i spillet, jeg har hørt nogen sige at det tager min. 60 timer at komme igennem spillet og ca. 100 hvis man ønsker at få det hele med, jeg er ikke selv kommet igennem spillet endnu men i øjeblikket ser det ud til at passe meget godt da jeg har spillet ca. 25 timer og er stadig ikke færdig med disk nr 1. Alt i alt rigtigt mange timers gameplay for pengene og dybte der gør spillet værd at vende tilbage til.
Konklusion
Lever FF7 så op til forventningerne ? - jeg vil sige "ja og nej". "Ja" til at spillet er flot, varieret, sjovt og fængslende dvs. et rigtigt godt spil. Og "nej" til at spillet er teknisk revolutionerende, jeg vil hellere sige at FF7 gør perfekt brug af en række velkendte teknologier på de steder hvor de virker bedst. Jeg er ikke selv en stor fan af RPG og adventure spil men må sige at FF7 virkelig har grebet mig, blandingen af rigtig flot grafik, unik design og fantastisk godt plot er noget der virker. Jeg har hørt nogen sige at FF7 er det bedste spil nogen sinde, dette er nok lidt overdrevet men FF7 er næsten perfekt implementeret og den eneste lille fejl man kan sætte fingeren på er konverteringen til PAL som desværre er under middel og godt kunne være lavet bedre. Dette er som tidlige nævnt, en mindre fejl og går ikke ud over gameplayet og historien i spillet. Hvad venter du på ? - køb FF7 så snart den kommer på gaden, du vil ikke fortryde det !
May the Mako be with you !