Super Monkey Ball

Når man først lige har fået dette spil i hånden, og derefter læser bagpå, hvad det handler om, så kan man godt blive lidt underlig til mode. Super Monkey Ball er nemlig et ret utraditionelt spil, hvor hovedvægten er lagt på at styre små aber i glaskugler gennem et væld af forskellige udfordringer. Lyder det skørt? Det syntes vi også i første omgang, men faktum er, at Super Monkey Ball er et af de mest underholdende multiplayer spil til GameCube.

Super Monkey Ball er delt ind i en masse forskellige områder, der kan vælges alt efter, hvad man har lyst til at spille.
Den 'traditionelle' del af spillet hedder Main Game, hvor man kan spille op til 4 spillere. I denne mode gælder det om at vælge en af spillets fire glasomsluttede aber, hvorefter det nu er ens opgave at hjælpe den lille fyr gennem en næsten endeløs række baner. Hver bane kan bedst forklares som at være en snirklet plade, hvorpå ens abe befinder sig. Nu gælder det om at manipulere pladen med analog-sticket, så ens abe triller i den rigtige retning. Mens man triller rundt gælder det om at samle så mange bananer op som muligt, som ligger snedigt spredt over hele banen. Bananerne er en måde at tjene points ind på, der senere kan bruges til at låse op for masser af andre skægge abespil - men det kommer vi alt sammen til.
På hver bane i Main Game er der tid på, og da man skal passe på ikke at falde ud over banernes kant, så kræver det, at man holder tungen lige i munden.
Som sagt kan Main Game spilles med op til 4 spillere, hvor man skiftes til at prøve banen. Efterhånden som man gennemfører baner, så bliver disse tilgængelige i 'Competition', hvor man kan spille 4 spillere på samme tid via split-screen - meget hektisk!

Udover Main Game, så findes der i Super Monkey Ball også Party Game og Mini Games, hvor Party Games alle er låst op fra start af.
Hvis man har prøvet Mario Party spillene til Nintendo64, så har man måske en ide om, hvad Party Games i Super Monkey Ball er. Der er i alt 3 Party Games at vælge imellem, og jeg skulle hilse at sige, at de alle er kanon sjove! Det første hedder Monkey Race, hvor man i bedste Mario Kart stil kan køre op til 4 spillere på samme tid, og hvor man kan samle forskellige våben op undervejs. Det gælder selvfølgelig om at komme i mål først, så man finder hurtigt ud af, at bruge de opsamlede våben på den mest hensigtsmæssige måde. Dette spil er et af de sjoveste, og jeg har personligt tilbragt et væld af timer med det og 3 venner.

Det næste Party Game hedder Monkey Fight, og er også ustyrligt morsomt! I dette spil kan man også være op til 4 spillere, der så bliver sat
ned i en lille arena, hvor målet nu er skubbe de andre spillere ud over kanten vha. en nogle spøjse boksehandsker, der sidder fast på ens abes glaskugle. Hver gang man skubber en modstander ud, får man points, og hvis man selv falder ud, så får alle modstanderne points.

I det sidste Party Spil, Monkey Target, kan man være 4 spillere, der skiftes til at spille. Dette spil er ikke så sjovt som de andre, da man af gode grunde kun kan være én, der spiller ad gangen. Dette spil er dog lidt mere roligt, så det er godt, hvis man vil have en lille pause mellem de andre hekstiske spil.
Det går ud på at rulle sin abe ned af en stor slidske og derefter prøve at ramme forskellige punkter, der så giver forskelligt antal points.

Super Monkey Ball indeholder også 3 Mini-Games, hvor man kan være op til 2 eller 4 spillere, der skiftes til at spille. Spillene er lettere gakkede udgaver af velkendte klassikere som bowling, billiard og golf, hvoraf sidstnævnte helt klart er det sjoveste.
Mini-Games skal låses op, efterhånden som man indtjener points i 1-player Main Game, så de er altså ikke tilgængelige fra start af.

Super Monkey Ball er ganske nydeligt, men det vinder ingen priser for sin grafiske fremtræden. Baner, aber og omgivelser er en smule primitivt lavet, sammenlignet med andre spil, men grafikken er bestemt ikke dårlig, og den gør sit job tilfredsstillende. Spillet drøner desuden derudaf med en meget flot framerate, der aldrig sløver ned - selv ikke når man spiller 4 spillere, og det går rigtig hårdt for sig.

Lyden er af den meget nuttede slags med skingre abeskrig og masser af 'blub' og 'blob' lydeffekter, men har man spillet Mario Party, så er lyden i Super Monkey Ball en hel del mere afslappet og meget mindre overgearet - så helt umuligt at høre på, det er det trods alt ikke.

Er du ude efter et lækkert multplayer-spil til din nye GameCube, så glem alt om WaveRace - Super Monkey Ball er det ypperste, der fås til GameCube lige nu, hvis man vil have et spil, der kan holde en selv og 3 venner klistret til skærmen i hele og halve dage! Spillet er ekstremt vanedannende og meget, meget svært at lægge fra sig igen - specielt, når man spiller flere spillere.
Spillets grundlæggende ide er måske ikke så actionfyldt, men kan man gennemføre 1-player, så man får adgang til bowling, golf og billiard - foruden de små Party spil, der allerede er låst op fra start af - så er der masser af underholdning i lang tid fremover! Lad ikke spillets barnlige image med aber, glaskugler m.m. skræmme dig - der er tale om god, gedigen underholdning!

Super Monkey Ball (EU)
90%

Super Monkey Ball   © Sega 2001   (GCN)    1/5 Super Monkey Ball   © Sega 2001   (GCN)    2/5 Super Monkey Ball   © Sega 2001   (GCN)    3/5