Du rammer modstanderen med et dødeligt slag. Blodet sprøjter, og han synker sammen.
På grund af denne metode, har jeg haft kampe der varede langt over fem minutter. Parade følger modangreb, der undviges. fjenden flygter lidt væk. Jeg smider jord i hovedet på ham, blinder ham, angriber med et hurtigt stød. Parade, han ruller væk fra mit opfølgende angreb, parerer det tredje slag og knuser mit venstre ben mens jeg er sårbar. Og så videre og så videre..........
Desuden så drejer Bushido Blade sig ikke bare om at tæve din modstander. Bushido er det japanske ord for det æreskodeks som bandt Samuraierne i det feudale Japan. Der er simpelthen tale om en mængde regler for hvad man kan, og i særdeleshed IKKE kan tillade sig, som en ærværdig kriger. Spillet tager dette aspekt med, ved at sørge for at man som spiller ikke bryder Bushido. Dette gøres bl.a. andet ved at hvis du er en kylling og en tyndarmet kujon, der slår din modstander ned bagfra (buuuuhhh), så får du ikke lov til at fortsætte til næste kamp i rækken. Tough Shit; Prøv igen.
Selvfølgelig er der flere forskellige måder at spille på: Story Mode, standard tæv-alle-fjender-og-se-en-film. Slash Mode, 100 modstandere står klar på en lang række, se hvor mange du kan nå at slå ihjel før dig får dig (min rekord er 17!). Og som noget helt fedt, så er der en POV-mode. POV står for Point-Of-View. Her ser du kampen fra din spillers øjne i 3D. Ret hårdt lavet, og ret svært, men meget tilfredsstillende.
Det er lykkedes for Square at lave en realistisk kampsimulator. Resultatet er intet mindre end fænomenalt. En stor del af grunden til at det lykkedes er animationerne på krigerne. Jeg er helt overbevist om at de der har stået for motion-capture, virkelig er kampsportsfolk. At se hvordan din mand står og måden slagene kommer helt flydende og naturlige er noget som enhver kampsports-fanatiker vil savle over til langt ud på natten. Det tætteste jeg har set på disse animationer i et andet computerspil, er Mitsurugi fra Soul Blade.
Når man samtidig kan skifte sin stilling imellem tre mulige, og man hver gang får nye angrebsmuligheder, som også er afhængige af det valgte våben, så bliver man næppe træt af at se på kampene. Der er hele tiden nye kombinationsmuligheder (to-tre slag maksimum i en kombination), nye måder at kontrere et angreb på og ikke mindst nye steder at kæmpe.
Kampscenen i Bushido Blade er den at man er flygtet ind i et gammelt tempel. Man kan derfor løbe frit rundt i en STOR kampverden. Hvorfor så det? Jo hvis din modstander har et 2 meter langt sværd, så løb ind i en tunnel, eller stil dig i nærheden af en sten. Miljøet omkring dig kan være med til at give dig en fordel. Eller for sjov, så løb ind i haven, og kæmp omkring store palmetræer. Hvis du kommer til at ramme en palme, så fældes det i et hug. Ret fed effekt!
Så den negative del: Spillet loader meget! Og når kampene nogen gange er så korte som de er, så kan du risikere at se en hvid skærm med -Now Loading- ret ofte.
Lad mig også lige sige at Bushido Blade nok ikke er for alle! Visse vil nok miste tålmodigheden ret hurtigt, når de tre gange i træk er hugget ned i første slag. Andre vil savne muligheden for at lave vanvittige 10-hit combos á la Tekken. Personligt vil jeg bare sige: Prøv at spille Bushido Blade mod en af dine venner! Når man står overfor hinanden vel vidende at første slag kan afgøre hele kampen, til enten den ene eller den anden, så kan der gå meget tid med at se hinanden an. Jeg har ihvertfald sjældent haft så svedige håndflader.
Lad mig slutte med to citater der passer godt på Bushido Blade. De er begge taget fra Sun Tzu's bog; The Art of War: -Hvis du sidder ved floden længe nok, vil dine fjenders lig drive forbi-
-Uovervindelighed ligger i forsvar, Sejr ligger i angreb-
Shogun + Soul Blade + Bruce Lee + Realisme = Genialt Spil