Strategi er der også lidt af i spillet, af dem der tilslutter sig din gruppe - kan du selv bestemme hvilke du vil bruge til kamp. Det giver mulighed for at skifte mellem healere, krigere, lommetyve eller en sjov gespenst som f.eks. et talende (og kæmpende) LØG !!!?. Desuden kan man blive optaget som elev af forskellige læremestre som med mellemrum giver dig mulighed for mestre nogle specielle angreb.
Der er mange forskellige "sidespring" hvor man bl.a. skal hugge brænde for at få mad, eller f.eks fiske. Det man fanger kan så bruges i kamp, eller byttes til f.eks. våben eller udrustning. Alt dette gør at der faktisk er konstant udvikling i spillet ( = Gameplay!!!)
Den verden man bevæger sig i er set isometrisk (skråt oppe fra). Det er udført i 3D , så man ved et tryk på en af sidetasterne kan dreje kameraet rundt, og derved få overblik over området...(Nyttigt når man skal finde gemte skatte).
Normalt er kontrolsystemet rollespillenes svage led. De utallige angrebsmuligheder, spells, våben og al udrustningen, gør nemt det hele uoverskueligt. Men til Breat Of Fire III har Capcom udviklet et genialt og overskueligt system, som samtidig med dets store brugervenlighed, er detaljeret og med stort indhold. Der bruges f.eks genvejs taster til de stærkeste og hurtigste våben.
Musikken er dog ikke værd og råbe hurra for...alt for lidt afveksling og for meget sukkersød keyboardmuzak. Dette er dog altid et spørgsmål om smag. Men prøv at skrue ned for lyden, sæt en Mood-cd på afspilleren (en af dem med regn-, skov- eller andre naturlyde). Dette giver efter min mening en behagelig stemning til et rigtig godt spil.
B.O.F. III er absolut værd at købe, der er adskillige timers god underholdning, og det afvekslende eventyr gør, at man lige skal gennemføre næste bane og se den videre udvikling i historien. Så hvis man kan overse at grafikken er lidt outdated (hvilket efter min personlige mening ikke gør noget!!), og ser bort fra musikken, lever det fuldt op til enhver old-school RPG-fanatikers ønsker. Køb Det.!!