Banerne er desuden udført sådan at man ved forskellige udfordringer medfører
en radikal ændring der åbner for nye muligheder. F.eks. så kan man skubbe en
statue ned i et trick, som blokerer vejen og får en lastbil til at køre galt
og ændrer på banens udformning. Dette ses i både flot og sjov in-game grafik.
Desuden er hele spillet indrettet sådan at man ikke skal gennemføre 100 % på
alle baner før den næste åbnes. Det ville også tage lang tid og man ville løbe
sur i det. I stedet kan man gå videre på en ny bane når man har opnået et vist
antal point, men f.eks. kun har gennemført 46 % af alle udfordringer.
Det gør man ikke når at køre sur i spillet. Efter et par baner vender man
stærkere tilbage og kan måske udføre de sidste udfordringer lidt nemmere end
før, grundet den stigning man har opnået i hop, fart, balance m.m. på de andre
baner.
Styringen i disse slags spil er meget vigtig, man skal kunne en masse og det
skal være let og overkommeligt. Og her har man lavet et kombination af knapper
der lader selv nybegyndere (mig) komme hurtigt fra start og giver erfarne
knap-trykkere sved på panden. Så der er intet at sætte på styringen udover
mærkat af brugervenlig, cool og varieret. Udover det er der lavet en grundig
Tutorial del som hjælper dig i gang det første kvarter og ruster dig godt til
at undgå den værste asfalteksem.
Grafikken i spillet er som kort nævnt flot. Faktisk rigtig flot. Farten holdes
højt på et anskudt 50-60 fps. Der er ingen hakker i farten der kan irritere
eller andet. Der er brugt en bred farvepalet der giver en glad følelse de lyse
steder og virker skummel i de "uhyggelige" afdelinger. Der er iflg.
informationer fra udviklerne optimeret på programmeringssiden af PS2, så der
er smidt dobbelt så mange polygoner ind i spillet i forhold til deres
tidligere Dave Mirra Freestyle BMX. Og det ses. Der er kælet for detaljer
omkring udformning, lys, skygger og meget andet. Man har lagt lidt blur-effekt
ind, som lige præcis passer til spillet, men aldrig bliver irriterende.
Vandeffekter/spejlinger ser rigtig godt ud. Kort sagt en gennemarbejdet
grundstamme for et flot og underholdende spil.
Soundtracket er noget for sig. Men vil lige nævne en, om end lille, så
"dårlig" del af spillet. Soundtracket har 13 numre, hvilket burde være nok.
Men "desværre" så spiller man det så meget at det kan komme til at blive lidt
ensformigt.
Problemet er dog ikke større end at du skruer ned for musikken og laver dit
eget soundtrack på anlægget i stedet. Med det sagt så er det 13 rigtige gode
numre der passer til spillet, intensiteten og udfordringerne. Der er en
blanding af radio hits og almindelige gode numre. Med numre som Your Disease
af Saliva, Passing Me By med Pharcyde, Crawling In The Dark af Hoobastank
eller Youth Of The Nation fra P.O.D. så er der virkelig lagt op til
underholdning, god musik og adrenalinpumpende intensitet.
En del jeg ikke har været inde på endnu er Parkeditoren. Det er mest fordi
banerne som er i spillet er så omfattende at jeg ikke har brugt vild lang tid
på det. Men det er let at gå til. Man kan selvfølgelig ikke lave samme
kompliceret opbygning af baner. Men kan faktisk lave nogle temmelig gode
udfordringer for kammeraterne. Desuden åbnes der løbende gennem spillet for
nye muligheder i editoren. Så det er bare en herlig bonus at have med i
spillet.
Kort fortalt. Det her er et spil for alle slags mennesker. Både dem som er
vilde med denne slags spil såsom Tony Hawk, SSX, Dave Mirra og lign. Men det
er sandelig også for dem der aldrig har prøvet nogle af dem, men som har lyst
til at prøve et tempofyldt, sjovt, flot og til dels nyskabende spil. Det
nyskabende er de mange dele der går op i en højere enhed, og de mange små
detaljer der er spredt med løs, men disciplineret hånd rundt om i spillet. Jeg
vil sende spillet ud til jer alle sammen, med en af mine varmeste anbefalinger
smidt lige efter.