Rayman bevæger sig i et interaktivt miljø. Han kan skyde
frugter ned fra træerne, som han kan stå på, flyde på, skyde efter baddies
eller bare hoppe på. Dette bringer os over på kontrollen af spillet. Det
er et must i et platformspil, at man kan styre sin figur ned til mindste
pixel. Det er nemt og ubekvemt at styre i Rayman.
Spillet er bygget op, som det er blevet for vane, efter Nintendos
Donkey Kong Country. Hver gang du er gået i gennem en level kan du
vælge hvilken vej, du vil fortsætte. Du kan også gå tilbage til
tidligere levels hvilket er nødvendigt, da en level kun er 100%
gennemført når du har befriet alle de Electoons, der er på den.
Disse kan være svære at finde og kræver ofte løsningen af små
puzzles eller egenskaber du først får tildelt senere i spillet.
I mellem hver level er det også muligt at gemme sin position,
enten på memory card eller ved brug af et password. Dette er
bestemt nødvendigt i dét, det ellers meget børnevenlige spil,
lynhurtigt bliver meget svært. Spillet foregår til tider i et
Sonic-agtigt tempo, men kræver samtidig pixel-præcis betjening
af kontrollen.
Alt i alt er Rayman vel nok det bedste 2d-
platformspil set til dato og det har bestemt sin berettigelse på
PlayStation. Det eneste negative der er at sige om spillet, er
sværhedsgraden, men den hjælper dog til at gøre det i forvejen
enorme spil endnu mere langtidsholdbar.