X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

MDK


Spillet der vist nok rykkede ret meget på pc, er nu kommet i en PlayStation-version
og der er intet nyt under solen.

MDK kan beskrives som en blading af Quake og Tomb Raider. Du styrer helten
Kurt (det er da også noget af et navn til en helt!?) gennem en 3d-verden,
hvor du primært skal smadre en masse irriterende og provokerende fjender
og ind i mellem løse nogle "puzzles". Synsvinklen og styringen minder
en del om den fra Lara Croft-spillene, selvom Kurt vel næppe kan sammenlignes
med sit kvindelige modstykke.

Spillet minder utroligt meget om det tilsvarende til pc. Faktisk kan man ikke
umiddelbart se nogen forskel. MDKs verden er ret pænt, nogen vil sige original,
jeg foretrækker ordet monoton.
Grafikken er generelt hurtig og helt uden texture-forvridning som ellers
plager en hel del andre PlayStation-spil. Til gengæld lider spillet af, at det
bliver sløvet kraftigt ned undervejs. Dette skyldes både at spille loader
undervejs og at antallet af fjender på skærmen flere gange er overvældende.

MDK er blevet beskyldt for at være nytænkende, men det vil jeg nu ikke kalde
det. Bevares, helten har en faldskærm og nogle af fjenderne er da meget sjove. De
puzzles du støder på er meget banale og eneste problem er, at de er totalt
ulogiske. "Heldigvis" er spillet fuldstændig lineært og det betyder at har
du først løst en puzzle en gang, er det intet problem at gøre det igen.
Grunden
til at du overhovedet skal gøre det igen, er at du kun kan gemme
din position, når du har gennemført en hel bane. Det tager lang tid og
det er frustrerende og kedeligt når du har været tæt på mange gange.
Dog skal sniper-hjelmen fremhæves. Man kan gå ind i en anden "mode" i
spillet, hvor det er muligt at zoome helt ind på fjender der befinder sig
langt væk og pløkke deres øjne ud... Godt tænkt, men desværre ikke
rigtigt anvendeligt.

Hvad der bestemt heller ikke er godt for MDKs Tomb Raider-agtige baner,
er at styringen er under al kritik. Kurt bevæger sig rodet og man føler
aldrig, at man har fuld kontrol over ham. Værst er det, når man skal hoppe
mellem platforme. Kurt falder utrolig nemt ned og samtidig er det nærmest
umuligt at bedømme afstande. Største delen af spillet foregår dog på store
åbne pladser, hvor du bare skal løbe tilfældigt rundt og smadre aliens
og her virker kontrollen ikke generende.

Jeg er godt klar over, at der er mange der elsker det her spil til pc. Derfor
må der også være mange der elsker det til PlayStation, for den her version er
bestemt ikke dårligere. MDK formåede bare slet ikke at fange mig og det
er nok det spil, jeg har brugt længst tid på at anmelde, men mindst
tid på at spille. Kan du lide Tomb Raider vil jeg bestemt anbefale,
at du prøver MDK. Alle andre bør være mere forbeholdne over for dette
spil, der er ganske udmærket, men bestemt ikke nogen klassiker.

MDK (EU)
Anmelders vurdering
6/10

MDK   © Shiny 1997   (PS1)    1/6 MDK   © Shiny 1997   (PS1)    2/6 MDK   © Shiny 1997   (PS1)    3/6